Låter som en fiskebåt
Moderator: Forumpolisen
Låter som en fiskebåt
Min Megane -97 (K7M) låter som en fiskebåt när motorn är kall, sen när den blir varm rusar tomgången upp till 2000-2500 varv. Jag gissar att en tändspole eller två håller på att ge upp? Kan jag testa dem på något sätt? De kostar ju en slant…
Kalle
Kalle
Karl Johannesson – Malmö – Megane 1.6 RN 97
Re: Låter som en fiskebåt
Verkar ju som att den inte går på alla cylindrar i alla fall, brukar framkalla fiskebåtsljud =) Vet inte hur lätt det är att komma åt på den motorn men prova att ta lös en tändkabel i taget och se om det blir nån skillnad...
Mattias Josefsson
Laguna III 1,5 DCI -10
Laguna III 1,5 DCI -10
Hmmm.. Vill minnas jag fick rådet att ta bort anslutningarna till insprutarna en och en och lyssna var det inte blir någon skillnad på ljudet = där tände det iaf inte.
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
funkar ju att göra samma sak med tändningen, har man separata spolar skall man inte lossa kabeln utan lyfta hela tändspolen annars riskerar man bränna styrboxen..Baggis wrote:Hmmm.. Vill minnas jag fick rådet att ta bort anslutningarna till insprutarna en och en och lyssna var det inte blir någon skillnad på ljudet = där tände det iaf inte.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Mitt "hörografiska" minne sviker mig.. Men har för mig att han som sa det menade på att tändspolarna är par-kopplade på nått sätt. Typ att om en av dem inte ger gnista pga att man lyft av dem så skulle det påverka den andra i paret. Tänkte inte då så mycket på vad han sa, men inser att det låter märkligt, haha! Såvida inte styrboxen på nått vis vet om att en av de två inte ger gnista och då slår av den andra, men nja, det låter helknäppt, haha!Tony wrote:funkar ju att göra samma sak med tändningen, har man separata spolar skall man inte lossa kabeln utan lyfta hela tändspolen annars riskerar man bränna styrboxen..Baggis wrote:Hmmm.. Vill minnas jag fick rådet att ta bort anslutningarna till insprutarna en och en och lyssna var det inte blir någon skillnad på ljudet = där tände det iaf inte.
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12