R5 gts -89 tomgång för hög

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
ivanhoe81

R5 gts -89 tomgång för hög

Post by ivanhoe81 »

hejsan jag har en renault 5 1.4 gts 1989
Nu så är det så att tomgången är alldeles för hög, har provat att byta givaren som är kopplad till insuget (känner av vaccumet tror jag) utan resultat
tätar jag igen slangen med en bult så är tomgången perfekt, så vad kan det vara som krånglar
Kan vara bra att det fungerar då jag ska besikta den
stefan ivansson
ivanhoe81

Post by ivanhoe81 »

har provat att byta ut den tryckgivaren (mapsensor tror jag att den kallas för) hittade en identisk under huven på en opel (samma markering på båda plus att det stog gm på båda)
Ingen förbättring bytt lite vacumslangar som verkade trasiga då jag testade med startgas utan förändring, kopplar jag bort mapgivaren (enbart vaccumslangen) så går den ner i varv håller jag tätt samtidigt så går den mer normalt förutom att den tänder i avgassystemet när man gasar
Börjar snart tröttna på den ju, vill ju få den besiktad så att jag kan ställa på den och ställa av den bensinsjukande volvon där nästan allt är slut
Denna 89 har ju bara gått mellan 12-13000 mil ju min volvo 740 från 1990 har väl gått närmare 25-30000mil
stefan ivansson
figgesoft
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm

Post by figgesoft »

låter som vacumläckage.. prova spraya startgas runt insugsröret. drar den tjuvluft så dör motorn.

akta så det inte flammar upp!
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

figgesoft wrote:låter som vacumläckage.. prova spraya startgas runt insugsröret. drar den tjuvluft så dör motorn.

akta så det inte flammar upp!
ööö startgas brinner vad jag vet,så om det är läck så suger den väl in startgasen och ökar i varv..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Dennis
Forumpolis

Post by Dennis »

Startgas är eter och är explosivt.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Post Reply