Garage träff i Ålem
Moderator: Forumpolisen
Bruxhäck med turbomotor Har jag missat någe? skulle spritdrickaren ha snurra också Jo grenrör och fläkt finns väl både ifrån 480 och 19 TD
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Jobbas dåligt i verkstaden nu på kvällarna, men jag är i villan mittemot och leker "Byggare Bob"
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Blev en spontan garagekväll igår , montering av reducerventil till bakbromsar på westfield super7, ihop montering av biturbo då den faktiskt hamnade på hjulen för första gången på länge.
Sedan började jag skruva isär Dennis blivande turbomotor som skall i Espacen, tillslut stod vi 3st och skruvade på motorn, så nu är den blockren, skall börja skruva bort delar från R25t motor som skall användas, R25 har ju "bara" 2,5liter nu blir det 3liter ist..
Slipade även in alla ventilerna till megane motorn, köpte en ventilslip förra månaden ,rolig leksak..
Bilar i garaget under kvällen Saffrane quadra, saffrane biturbo , super 7 , fuego turbo och en avantime..
Sedan började jag skruva isär Dennis blivande turbomotor som skall i Espacen, tillslut stod vi 3st och skruvade på motorn, så nu är den blockren, skall börja skruva bort delar från R25t motor som skall användas, R25 har ju "bara" 2,5liter nu blir det 3liter ist..
Slipade även in alla ventilerna till megane motorn, köpte en ventilslip förra månaden ,rolig leksak..
Bilar i garaget under kvällen Saffrane quadra, saffrane biturbo , super 7 , fuego turbo och en avantime..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
fortsatte med garageträff, denna gången blev det R25 turbomotorn som blev isärplockad, är tvättad och blockren, oljesumpen skall monteras på 3litern, sedan kom vi på att turboinsuget inte passar på 3litern utan ett nytt måste göras lr byta topparna,som då måste renoveras/portas innan dom monteras, vilket inte hade tänkt att behövas göras på 3litern.. så lite mer jobb blir det.
R25 motorn hade ett trasigt vevlager så den kan man inte göra så mycket med,så den skall plockas i småbitar..
R25 motorn hade ett trasigt vevlager så den kan man inte göra så mycket med,så den skall plockas i småbitar..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Nu har jag receptet klart för motoruppdateringen i Räserbussen som tidigare gick med en "original" 2,8 Z7W v6'a, viktad, kanalportad,modifierd gryta vid ventilen,matchportad, sätesmodifierad,urfrästa grenrör, Specialbyggt dubbelt avgasmed korsrör och dubbla catar.
Nu blir det...
-3liters safrane motorblock Z7X med bef. kolvar, Bottensektion och tråg från espace eller 25.
-Topplock 25v6turbo Z7U (den har inte balansaxel =mindre inre friktion och mindre snurrande massa).Dessa blir givet vis portade och får ventilerna från 3literstopparnaDetta ger ett kompförhållande på 9,6:1
-Kamaxlar återanvänds från 3liters sugmotorn men de hydraliska vipporna med 0-spel ersätts med man justerbara vippor som dessutom är lättade från gamla R-30'n då minskas overlappet till en riktigt vettigt värde som lämpar sig för turboladdning på ca: 1kg
-Insuget blir matchportat original R25 turbo (tillattbörjamed)
-Vems programerbart eftermarknadssprut.
-Avgasgrenrör och turboaggr. original 25 turbo.
-Downpipe , troligen 3" borde inte vara några problem att få ner och så koppla på det på de befintliga dubbla catarna och de dubbla 2" rören.
Har inga ambitioner att få så nån "herregösseseffekt" utan mer av gasrespons och bottenvrid därav relativt högt kompförhållande och lågt laddtryck. Bör nog klara 250 hk och 400nm iallafall.
Det är gamla sursexan det.
Ska skicka i 25krängare fram också när moroten är ur. Den är 1mm grövre.
Nu blir det...
-3liters safrane motorblock Z7X med bef. kolvar, Bottensektion och tråg från espace eller 25.
-Topplock 25v6turbo Z7U (den har inte balansaxel =mindre inre friktion och mindre snurrande massa).Dessa blir givet vis portade och får ventilerna från 3literstopparnaDetta ger ett kompförhållande på 9,6:1
-Kamaxlar återanvänds från 3liters sugmotorn men de hydraliska vipporna med 0-spel ersätts med man justerbara vippor som dessutom är lättade från gamla R-30'n då minskas overlappet till en riktigt vettigt värde som lämpar sig för turboladdning på ca: 1kg
-Insuget blir matchportat original R25 turbo (tillattbörjamed)
-Vems programerbart eftermarknadssprut.
-Avgasgrenrör och turboaggr. original 25 turbo.
-Downpipe , troligen 3" borde inte vara några problem att få ner och så koppla på det på de befintliga dubbla catarna och de dubbla 2" rören.
Har inga ambitioner att få så nån "herregösseseffekt" utan mer av gasrespons och bottenvrid därav relativt högt kompförhållande och lågt laddtryck. Bör nog klara 250 hk och 400nm iallafall.
Det är gamla sursexan det.
Ska skicka i 25krängare fram också när moroten är ur. Den är 1mm grövre.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
bottensektionen från Z7U pga oljereturen från turbonDennis wrote: -3liters safrane motorblock Z7X med bef. kolvar, Bottensektion och tråg från espace eller 25.
en fördel med Z7U topparna var att vi kan använda turboinsuget som inte passade på Z7X sedan kan vi flytta fördelaren och allt passar...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Tror vi inga större överraskningar iallafallTony wrote: och allt passar...
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
ja vi tror det annars gör vi så det passar...Dennis wrote:Tror vi inga större överraskningar iallafallTony wrote: och allt passar...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Duration vid 0-spel på
Z7X 250 grader
Z7U 228 grader
Båda är sk*t-SNÄLLA!
Z7X 250 grader
Z7U 228 grader
Båda är sk*t-SNÄLLA!
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Lyftet som jag mätte på kamnocken får man ju multiplicera med gissningsvis 3 pga utväxlingen på vippan. så den tilltänkta har 1,5 mm mer lyft på ventilen.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Re: Garage träff i Ålem
SNÖ SKÄNKES!!!
Är så otroligt less på lappmöglet nu
Tar bara en massa onödig tid att hela tiden behöva skotta fram bilar och detta förbaskade skrapande med gummiskrapa på golvet för att få ut elendet från arbetsplatsen.
Här är några stämningsbilder
Är så otroligt less på lappmöglet nu
Tar bara en massa onödig tid att hela tiden behöva skotta fram bilar och detta förbaskade skrapande med gummiskrapa på golvet för att få ut elendet från arbetsplatsen.
Här är några stämningsbilder
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem