Megane-99 tappade avgasröret :(

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
User avatar
fredrokk
Posts: 7
Joined: 08 Jan 2008, 16:04
Location: Göteborg

Megane-99 tappade avgasröret :(

Post by fredrokk »

Hej, mitt under körning lossnade plötsligt avgasröret och damp i backen. Är det någon som vet hur det är funtat?
Det verkar ha lossnat strax bakom främre hjulaxeln och den bakre delen går att passa in i den främre (dock inte hållbart). Haynes säger nada om detta, men det verkar som att jag tappat någon slags pryttel som håller samman delarna, någon som vet?

Edit: fann en som haft liknande problem med bild och allt, http://blogg.vlt.se/99problem/index.php ... 312-122030
är det svetsning som är lösningen eller saknar jag nån mojäng som skall hålla samman delarna?
Fred Panda - Göteborg
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

du har råkat ut för rost, vill du att det skall hålla och vara tätt så köper du nytt, det som fattas för att hålla ihop är det som rostat bort, svets är en lösning men inte hållbar...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
fredrokk
Posts: 7
Joined: 08 Jan 2008, 16:04
Location: Göteborg

Post by fredrokk »

Tony wrote:du har råkat ut för rost, vill du att det skall hålla och vara tätt så köper du nytt, det som fattas för att hålla ihop är det som rostat bort, svets är en lösning men inte hållbar...
Ah, det såg så skumt ut med passningen mellan de bägge delarna att jag trodde nåt fallit bort. Betyder det att jag måste byta hela rasket med genrör och dämpare?
Kanske någon i Göteborgsområdet som kan tipsa om nåt ställe som gör dylikt til sansade priser?
Fred Panda - Göteborg
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

räcker med att byta fram till en naturlig skarv . kanske räcker med sista dämparen i ditt fall , kan vara vettigt att byta lite mer om det andra är dåligt åxå..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
fredrokk
Posts: 7
Joined: 08 Jan 2008, 16:04
Location: Göteborg

Post by fredrokk »

Tony wrote:räcker med att byta fram till en naturlig skarv . kanske räcker med sista dämparen i ditt fall , kan vara vettigt att byta lite mer om det andra är dåligt åxå..
Hmm, lämnade in den till alltibil på Hisingen Göteborg, de menade att det bara var en skarvgrej som lossnat och fixade med en ny. Jag tog en suddig bil med mobilen om nån är intresserad.

http://data.fuskbugg.se/skalman01/avgas.jpg[/url]
Fred Panda - Göteborg
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

fredrokk wrote:
Tony wrote:räcker med att byta fram till en naturlig skarv . kanske räcker med sista dämparen i ditt fall , kan vara vettigt att byta lite mer om det andra är dåligt åxå..
Hmm, lämnade in den till alltibil på Hisingen Göteborg, de menade att det bara var en skarvgrej som lossnat och fixade med en ny. Jag tog en suddig bil med mobilen om nån är intresserad.

http://data.fuskbugg.se/skalman01/avgas.jpg[/url]
ok vad bra, trodde det rostat av eftersom jag inte vet hur det ser ut till 100%
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Post Reply