R19 1,8 RT -95

Berätta om ditt bilprojekt eller renovering. Endast Renaultbilar.

Moderator: Forumpolisen

Janfjell
Posts: 25
Joined: 11 Jan 2009, 14:02
Location: Falun

R19 1,8 RT -95

Post by Janfjell »

Fick en R19 igår som har säckat ihop och hasar röven, så jag tänkte försöka sätta dit fjäderben från V/S40, har läst lite här på forumet men jag har inte sett någon som gjort det :) jag lägger upp bilder allt eftersom :) önska mig lycka till :) Image
Robert Janfjäll
User avatar
Stymie
Posts: 3625
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Post by Stymie »

Lycka till :D
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Post by Joakim16v »

Kommer bli väldigt intressant att se resultatet av det.

Lycka till!

Jag lade upp bilder på hur det såg ut på S/V40 för ett tag sedan, men det har du antagligen sett då.
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Janfjell
Posts: 25
Joined: 11 Jan 2009, 14:02
Location: Falun

Post by Janfjell »

Joakim16v wrote:Kommer bli väldigt intressant att se resultatet av det.

Lycka till!

Jag lade upp bilder på hur det såg ut på S/V40 för ett tag sedan, men det har du antagligen sett då.
Dom har jag granskat noggrant och tackar för det :) nu väntar jag bara på pengar så jag kan börja ;)
Robert Janfjäll
Janfjell
Posts: 25
Joined: 11 Jan 2009, 14:02
Location: Falun

Post by Janfjell »

Idag har jag demonterat dämparna och fixat lite små saker :) så nu ska jag bara köpa fjäderben och förhoppningsvis ska det bara vara att bulta dit :)
Robert Janfjäll
Janfjell
Posts: 25
Joined: 11 Jan 2009, 14:02
Location: Falun

Post by Janfjell »

Igårköpte jag fjäderben :) 2 st för 300 kr på hedemora bildemo, och idag (5/6) tar jag studenten :D så det kommer ta iaf till nästa helg innan jag orkar göra något :)
Robert Janfjäll
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Post by Joakim16v »

Det var bra pris! Jag fick pris på 500 för 2, men jag behövde inte då egentligen..
Du kommer nog behöva kapa fjärdrarna en bit då de är anpassade för en betydligt tyngre kombi..
Ser fram mot att se dina resultat. :wink:
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Janfjell
Posts: 25
Joined: 11 Jan 2009, 14:02
Location: Falun

Post by Janfjell »

Har inte hunnit uppdatera tråden då jag fått lov att jobba röven av mig de senaste veckorna, men jag har kommit fram till att det är lönlöst att försöka, man lär ändra det övre fästet en hel del och sen göra så att fjädern inte skaver mot hjulhuset. idag plockade jag bort den gamla bakaxeln, riktigt simpelt, sitter med 4 bult och sen bromsrören och handbroms vajrarna. När jag tagit ner axeln ser jag sen att det bara är ett gummi som håller ihop trumman och armen till torsionen, så jag skulle avråda alla från att försöka, lär vara livsfarligt då gummit kan ge upp..
Robert Janfjäll
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

Janfjell wrote:Har inte hunnit uppdatera tråden då jag fått lov att jobba röven av mig de senaste veckorna, men jag har kommit fram till att det är lönlöst att försöka, man lär ändra det övre fästet en hel del och sen göra så att fjädern inte skaver mot hjulhuset. idag plockade jag bort den gamla bakaxeln, riktigt simpelt, sitter med 4 bult och sen bromsrören och handbroms vajrarna. När jag tagit ner axeln ser jag sen att det bara är ett gummi som håller ihop trumman och armen till torsionen, så jag skulle avråda alla från att försöka, lär vara livsfarligt då gummit kan ge upp..
Bromstrumman sitter inte fast med ett gummi i armen till torsionen.
Bakvagnen sitter i gummibussningar till infästningen i karossen. vad var trasigt på din bakaxel ? hade en stavbrustit lr hade gummibussningen gått sönder, axeln kan inte flyga bort även om bussningarna blir dåliga utan att infästningarna i karossen lossnar..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Janfjell
Posts: 25
Joined: 11 Jan 2009, 14:02
Location: Falun

Post by Janfjell »

Tony wrote:
Janfjell wrote:Har inte hunnit uppdatera tråden då jag fått lov att jobba röven av mig de senaste veckorna, men jag har kommit fram till att det är lönlöst att försöka, man lär ändra det övre fästet en hel del och sen göra så att fjädern inte skaver mot hjulhuset. idag plockade jag bort den gamla bakaxeln, riktigt simpelt, sitter med 4 bult och sen bromsrören och handbroms vajrarna. När jag tagit ner axeln ser jag sen att det bara är ett gummi som håller ihop trumman och armen till torsionen, så jag skulle avråda alla från att försöka, lär vara livsfarligt då gummit kan ge upp..
Bromstrumman sitter inte fast med ett gummi i armen till torsionen.
Bakvagnen sitter i gummibussningar till infästningen i karossen. vad var trasigt på din bakaxel ? hade en stavbrustit lr hade gummibussningen gått sönder, axeln kan inte flyga bort även om bussningarna blir dåliga utan att infästningarna i karossen lossnar..
ojj.. jag ser att jag skrivit helt fel nu, du har rätt, staven hade gått av på 2 ställen, längst ut där gummit sitter på varje sida, så om jag hade byggt dit fjäderben så hade bakvagnen gått fram och tillbaka då det inte finns någon styvhet i bakvagnen längre
Robert Janfjäll
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

Janfjell wrote:
Tony wrote:
Janfjell wrote:Har inte hunnit uppdatera tråden då jag fått lov att jobba röven av mig de senaste veckorna, men jag har kommit fram till att det är lönlöst att försöka, man lär ändra det övre fästet en hel del och sen göra så att fjädern inte skaver mot hjulhuset. idag plockade jag bort den gamla bakaxeln, riktigt simpelt, sitter med 4 bult och sen bromsrören och handbroms vajrarna. När jag tagit ner axeln ser jag sen att det bara är ett gummi som håller ihop trumman och armen till torsionen, så jag skulle avråda alla från att försöka, lär vara livsfarligt då gummit kan ge upp..
Bromstrumman sitter inte fast med ett gummi i armen till torsionen.
Bakvagnen sitter i gummibussningar till infästningen i karossen. vad var trasigt på din bakaxel ? hade en stavbrustit lr hade gummibussningen gått sönder, axeln kan inte flyga bort även om bussningarna blir dåliga utan att infästningarna i karossen lossnar..
ojj.. jag ser att jag skrivit helt fel nu, du har rätt, staven hade gått av på 2 ställen, längst ut där gummit sitter på varje sida, så om jag hade byggt dit fjäderben så hade bakvagnen gått fram och tillbaka då det inte finns någon styvhet i bakvagnen längre
Ja men hela iden med att ta volvo prylar är ju att det sitter fjädrar runt stötdämparna alltså behövs inte fjädrarna som är orginal,dvs dom som gått av...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Fjädringsstaven är ju lagringspunkt också! Ganska bra om den inte flaxar omkring eller att axeln är av precis intill så skiten far i backen så man har värsta fyrhjulstyrningen :lol:
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Janfjell
Posts: 25
Joined: 11 Jan 2009, 14:02
Location: Falun

Post by Janfjell »

Bakaxeln lär ju sitta kvar iallafall om man stoppar dit fjäderben, men jag vill inte sitta i den bilen när man ligger i 100, den lär ju svaja nått så fö*bannat i häcken, man lär helst bygga nån lagrad led mellan bakaxeln och infästningen till karossen för att få någon som helst styvhet lr har jag fel? :) men nu har jag iallafall varit till skroten och köpt mig en ny bakaxel, en rund som jag har hört är lite bättre, vart 2 timmars arbete men fick betala 300 bara :) den är nu monterad och har bytt ut bromssköldarna bak så jag får rätt storlek på trummorna, väldigt simpel bil att skruva med måste jag säga :)
Robert Janfjäll
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Post by Joakim16v »

Så trevligt att du har fått iordning på den, men lite synd att vi inte fick veta hur det gick med Volvofjädrarna.. :wink:
Så länge man inte behöver meka med motorn i en 16v så är de ganska smidiga.. Jag är definitivt inte avundsjuk på de som har 5a eller Clio med den motorn.. :roll:
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Joakim16v wrote:smidiga.. Jag är definitivt inte avundsjuk på de som har 5a eller Clio med den motorn.. :roll:
O.T.
Va då !!! 4 bult till subramen, spindelleden och ett växelstag sedan ner med hela skiten nästan lika lätt som att öppna huven :lol: :wink: Och definitivt roligare att använda den motorn i den bilen. [smilie=eclipsee_steering.gif] :racesmile:
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Post Reply