En liten solkig historia

Babbla om allt eller inget här som inte passar in någon annanstans

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Stymie
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg

En liten solkig historia

Post by Stymie »

Besökte nyligen www.transportstyrelsen.se och tittade på fordonsskatten. På min gamla diesel Laguna har jag viktbaserad fordonsskatt. Hur den beräknas exakt kommer jag inte ihåg och det står inte heller på sidan vad jag vet.

Däremot så tittade jag på min nyare diesel Laguna upptäckte jag att Transportstyrelsen har inkompetenta matematiker (http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag ... s-storlek/). Vi som åker diesel får betala ca 750 kr mer per år än de som åker bensinare i grundbelopp. Allt på grund av en korkad beräkning där man använder en Miljö- och bränslefaktor (3,3) som multipliceras med summan av grundbelopp och koldioxidkomponenten. Dieselar som inskattats efter 1 januari 2008 multiplicerar man med 3,15 istället. Bensinare har faktor 1.

Varför i all världen betalar man OLIKA grundbelopp? De kan knappast finnas någon annan förklaring än att de som tagit fram beskattningsberäkningen är inkompetenta eller jobbat åt staten för att beräkna bränsleskatterna med moms på toppen också. Jag funderar allvarligt på att dra igång ett upprop kring detta, är sur som s-tan och ska ringa Transportstyrelsen för att få svar på frågan till att börja med. Om inte annat så får Sverker ta frågan i plus :evil:
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Post Reply