Vindrutespolare fungerar ej bak på Renault Clio 1998

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
andersnorder
Posts: 29
Joined: 05 Feb 2009, 21:58
Location: Stockholm

Vindrutespolare fungerar ej bak på Renault Clio 1998

Post by andersnorder »

Vindrutespolaren fungerar ej på min bakruta. När jag trycker på spaken hörs ingenting. Jag har läst om att detta är ett vanligt fel på Clios, tydligen används samma pump för fram som bak och man bör fila ner en gummipackning så brukar det lösa sig.

Jag tittade på min Clio som är från 1998. Om jag inte har fel så sitter det 2 pumpar, det är i alla fall 2 st "hattar" på spolarvätske behållaren (en till vänster och en till höger - se bild nedan). Bör inte en gå bak och en gå fram?

Jag kan få loss hatten med sladdkontakten, men hur får man loss hela pumpen? Måste man lossa på hela spolarbehållaren? Det är jäkligt trångt, säkringsdosan sitter i vägen...

Mkt tacksam för hjälp hur man lyckas laga detta.

Anders

Image
Anders Norder
musikvante
Posts: 54
Joined: 01 Feb 2007, 17:41

Post by musikvante »

Jag gjorde precis samma procedur igår, fast på en 99:a men det ser inte ut att vara stor skillnad, min satt bara fast med den muttern som syns på bilden där, och sen var det bara till att lyfta upp behållaren och ryckar ur pumpen.

Ser dock nu att din tank sitter lite trängre än vad min gjorde, men det var iaf vad jag fick göra.
Last edited by musikvante on 03 May 2009, 13:42, edited 1 time in total.
Clio
Bengt
Posts: 674
Joined: 09 Dec 2002, 09:34
Location: Sweden

Re: Vindrutespolare fungerar ej bak på Renault Clio 1998

Post by Bengt »

[quote="andersnorder"]Vindrutespolaren fungerar ej på min bakruta. När jag trycker på spaken hörs ingenting. Jag har läst om att detta är ett vanligt fel på Clios, tydligen används samma pump för fram som bak och man bör fila ner en gummipackning så brukar det lösa sig.

Jag tittade på min Clio som är från 1998. Om jag inte har fel så sitter det 2 pumpar, det är i alla fall 2 st "hattar" på spolarvätske behållaren (en till vänster och en till höger - se bild nedan). Bör inte en gå bak och en gå fram?

Jag kan få loss hatten med sladdkontakten, men hur får man loss hela pumpen? Måste man lossa på hela spolarbehållaren? Det är jäkligt trångt, säkringsdosan sitter i vägen...

Mkt tacksam för hjälp hur man lyckas laga detta.

Anders

Dra rakt upp svårare är det inte :lol:
andersnorder
Posts: 29
Joined: 05 Feb 2009, 21:58
Location: Stockholm

Tackar...

Post by andersnorder »

Tack för mkt snabba svar!

Tror ni att det är samma pump för framruta som bakruta? Eller är det 2 separata pumpar?

Anders
Anders Norder
Bengt
Posts: 674
Joined: 09 Dec 2002, 09:34
Location: Sweden

Re: Tackar...

Post by Bengt »

andersnorder wrote:Tack för mkt snabba svar!

Tror ni att det är samma pump för framruta som bakruta? Eller är det 2 separata pumpar?

Anders
SE BILD OVAN 2 PUMPAR .....provkör en och se vart det sprutar :wink:
andersnorder
Posts: 29
Joined: 05 Feb 2009, 21:58
Location: Stockholm

lite framsteg

Post by andersnorder »

Har nu lyckats identifiera att det är en separat pump för bakrutan (strömmen kommer till en pump när jag rör reglaget)

Har plockat ur pumpen, den verkar död. Kan man ta isär pumpen för att se om ngt är knas? (se bilder)

Ngra tips på hur man kan laga?

Image
Image
Anders Norder
Bengt
Posts: 674
Joined: 09 Dec 2002, 09:34
Location: Sweden

Post by Bengt »

:D :D Nu skojar du....hittar du något ställe som den går att öppna ...jadu hammarn och slå på den då är den öppen LOVAR :lol:
Post Reply