Varning Oljebyte
Moderator: Forumpolisen
Varning Oljebyte
Jag har en Scenic -05 som har gått 6900 mil.
Nu har servicelampan börjat lysa tillsammans med information om att oljan behöver bytas.
Några frågor till er på detta
Finns det någon fuktion som känner av oljans kvalitet eller kommer varningen i vissa intervall baserat på körda mil?
Om jag byter olja, kommer lampan att släckas då eller måste det göras på verkstad?
Tack!
Nu har servicelampan börjat lysa tillsammans med information om att oljan behöver bytas.
Några frågor till er på detta
Finns det någon fuktion som känner av oljans kvalitet eller kommer varningen i vissa intervall baserat på körda mil?
Om jag byter olja, kommer lampan att släckas då eller måste det göras på verkstad?
Tack!
Håkan Rufelt
- Stymie
- Firstname: Albert
- Surname: Sjöberg
Lampan kan säkert släckas utan verkstadsbesök. Motorn kan inte avgöra hur bra kvalitet det är på oljan. Serva alltid bilen enligt rekommendationerna, annars kan det bli mångt mycket dyrare att köra vidare.
Du skriver inget om motortyp, ej heller om när senaste oljebytet gjordes varför det är svårt att ge ett bra svar på din fråga.
Du skriver inget om motortyp, ej heller om när senaste oljebytet gjordes varför det är svårt att ge ett bra svar på din fråga.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Det är en 16v 2.0 Grand Scenic.
Det låter som om det är en varvtalsräknare då. Senaste servicen var för 1 år sedan (6000 mils service). Vid 7500 mil är det "Inspektion", och vid 9000 mil är det servicedags igen.
Kanske bäst att byta olja, eller köpa en "Inspektion".
Någon som vet vad verkstaden gör i en "Inspektion"
Det låter som om det är en varvtalsräknare då. Senaste servicen var för 1 år sedan (6000 mils service). Vid 7500 mil är det "Inspektion", och vid 9000 mil är det servicedags igen.
Håkan Rufelt
Du har 3000mils intervall, om du kört hela 900mil på ett år kan det ju inte vara dags för service med oljebyte, frågan är om service indikatorn står rätt, jag har en meny i färddatorn som räknar ner har inte du det??hr3098 wrote:Det är en 16v 2.0 Grand Scenic.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
nej, 6000 mila servicen gjordes vid 5200 mil. så jag har kört ca 1700 mil sedan förra servicen.
... Det fanns en räknare (som nog är felinställd, för annars skulle den väl ha varnat vid 8200 mil.) men jag får inte fram den nu när det står ""Service Change Oil" istället.
Tillägg: Det kanske stämmer ganska bra, 3000 mila servicen gjordes vid 3700 mil... och nollställdes räknaren då så borde den ju varna vid 3700 + 3000 = 6700 mil.
kan det vara så enkelt?
... Det fanns en räknare (som nog är felinställd, för annars skulle den väl ha varnat vid 8200 mil.) men jag får inte fram den nu när det står ""Service Change Oil" istället.
Tillägg: Det kanske stämmer ganska bra, 3000 mila servicen gjordes vid 3700 mil... och nollställdes räknaren då så borde den ju varna vid 3700 + 3000 = 6700 mil.
kan det vara så enkelt?
Håkan Rufelt
Den mäter tid också.
Oljeservice m.m är var 30.000km max 2år. OM man använder av Renault rekomenderad ELF exellium NF 5w40 oljan.OBS! många verkstäder (även märkesverkstäder) använder fel klassning för de långa bytesintervallerna. Hörde om en verkstad som sa till kunden som var påläst att -Nä den oljan får vi BARA hälla i laguna turbo.
Inspektion mellan service som ej är oljebyte skall bromsars funktion, glapp i leder, täthet, damasker, kupéfilter m.m kontrolleras.
Oljeservice m.m är var 30.000km max 2år. OM man använder av Renault rekomenderad ELF exellium NF 5w40 oljan.OBS! många verkstäder (även märkesverkstäder) använder fel klassning för de långa bytesintervallerna. Hörde om en verkstad som sa till kunden som var påläst att -Nä den oljan får vi BARA hälla i laguna turbo.
Inspektion mellan service som ej är oljebyte skall bromsars funktion, glapp i leder, täthet, damasker, kupéfilter m.m kontrolleras.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
- Stymie
Så sammanfattningsvis så har du ett scenario enligt följande:
Mätare, Service
3700, 3000
5200, 6000
6700 - larm om service och det borde göras en "inspektion".
Vid 5200 borde bara en inspektion gjorts (nåja, ingen skada skedd), dessutom verkar man ha missat att nolla serviceräknaren. Därmed har du nu fått larm om att den ska servas. Nästa service (med oljebyte) borde göras vid 8200mil på räknaren.
Serviceräknaren kan nog nollas (ställas om) genom att man tar fram den i menyn och sedan håller inne knappen i 3-4 sekunder. Därmed släcks servicelampan. Tror att man ange vilket serviceintervall den ska varna för också (så är det iaf på Lagunan). I ditt fall är det läge att ställa in den på 1500.
I övrigt är det som Dennis säger, service 3000 mil, inspektion 1500 mil och minst service vartannat år.
På Upplands Motor så fyller de på med Castrol 0W30 i ALLA bilar som servas. Lite tråkigt anser jag, speciellt som de säger att de garanterar att det är rätt olja för bilen. I själva verket har man tolv månader garanti på deras jobb, men servicen kan ju dröja upp till 2 år enligt serviceplanen när man kör longlifeolja. Jo tjena, lätt att påvisa ett motorhaveri genom att påpeka att de hällt i fel olja.
Mätare, Service
3700, 3000
5200, 6000
6700 - larm om service och det borde göras en "inspektion".
Vid 5200 borde bara en inspektion gjorts (nåja, ingen skada skedd), dessutom verkar man ha missat att nolla serviceräknaren. Därmed har du nu fått larm om att den ska servas. Nästa service (med oljebyte) borde göras vid 8200mil på räknaren.
Serviceräknaren kan nog nollas (ställas om) genom att man tar fram den i menyn och sedan håller inne knappen i 3-4 sekunder. Därmed släcks servicelampan. Tror att man ange vilket serviceintervall den ska varna för också (så är det iaf på Lagunan). I ditt fall är det läge att ställa in den på 1500.
I övrigt är det som Dennis säger, service 3000 mil, inspektion 1500 mil och minst service vartannat år.
På Upplands Motor så fyller de på med Castrol 0W30 i ALLA bilar som servas. Lite tråkigt anser jag, speciellt som de säger att de garanterar att det är rätt olja för bilen. I själva verket har man tolv månader garanti på deras jobb, men servicen kan ju dröja upp till 2 år enligt serviceplanen när man kör longlifeolja. Jo tjena, lätt att påvisa ett motorhaveri genom att påpeka att de hällt i fel olja.
___
Har inte sett specen för just denna men är nästan säker på att den är godtjänd för 2000 mil ej 3000.Stymie wrote: Castrol 0W30 i alla bilar
Kastrullolja hör ju hemma i stekplåten
Besök gärna min hemsida!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
- Stymie
Stämmer säkert, den är i alla fall listad som "helbilsgodkänd" hos mekonomen. Dock skulle jag som åker Renaults dieselbilar inte hälla i dessa, speciellt med tanke på de problem som varit med EGR-ventilen, rörledningar, intercooler och turbohaverier som följd. Jag håller därför noga koll på serviceintervall och vilken olja som hälls i. I min 07:a har man ju numera 1500 mils serviceintervall för att minska risken för dyra haverier.Dennis wrote:Har inte sett specen för just denna men är nästan säker på att den är godtjänd för 2000 mil ej 3000.Stymie wrote: Castrol 0W30 i alla bilar
Kastrullolja hör ju hemma i stekplåten
___
ola
ja byta olja är billigt jag kör heller inte en mil mer än 1500 med min bilar trots att vellisen egentligen har 3000 har ställt om den till 1500 longlife är nog bara typ taxi som har nytta av
mer hästar ännumera åkkomfort Vel Satis 3.5 V6 Nisse Åberg veda
Det där med långa serviceintervaller på oljebytena har kommit till genom att man kan få en bättre miljöklassing. En bil som körs 3000 mil mellan oljebyterna producerar ju hälften så mycket spillolja som en som körs 1500mil.Hoppar man också över bytet av växellådeoljan så är det ju ännu bättre,eller? Byta växellåda.
Etanolmotorer och dieslar med partikelfilter UTAN separt bränsle (cerin) späder oljan mera och därför tätare oljebyten.
Tillbaka till det där med kastrulloljan 0w30 Ska kolla i morgon om den överhuvud taget är godtjänd i dieslarna, tror inte det
Etanolmotorer och dieslar med partikelfilter UTAN separt bränsle (cerin) späder oljan mera och därför tätare oljebyten.
Tillbaka till det där med kastrulloljan 0w30 Ska kolla i morgon om den överhuvud taget är godtjänd i dieslarna, tror inte det
Besök gärna min hemsida!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
- Stymie
Dennis, hittade du något om oljans helbilsgodkännande?Dennis wrote:Etanolmotorer och dieslar med partikelfilter UTAN separt bränsle (cerin) späder oljan mera och därför tätare oljebyten.
___
Motorolja när det är partikelfilter...
ELF Solaris RNX 5w30
ELF Solaris RNX 5w30
Besök gärna min hemsida!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem