Automatisk handbroms.

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
x1/9

Automatisk handbroms.

Post by x1/9 »

Hej.

Tror att det går att få handbromsen att automatiskt dra när man stannar bilen (möjligen bara när du stänger av motorn) vid ett rödljus eller liknande.

Någon som vet hur man aktiverar denna funktion.
Min bil är en grand scenic 06 men jag mistänker att lösningen är liknande på övriga vagnar med elektrisk handbroms.
Håkan Gustavsson
Säffle
Bengt

Post by Bengt »

:idea: ...Hm... :arrow: .Ja du nu har du något att jobba på :lol:
Last edited by Bengt on 01 Apr 2009, 00:15, edited 2 times in total.
chh

Post by chh »

Om du håller upp handbromsknappen tills det piper så aktiverar du automatisk handbroms. En del bilar funkar det inte på.
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
pepe

Post by pepe »

Jag köpte min Scenic av volvos verkmästare och han sa att automatisk handbroms har tagits bort på bilar som säljs här i scandinavien men det går att programmera tillbaka, men han sa inte om det ska genom styrboxen eller som förra insändare skrev, min bil har automatisk handbroms.
Pertti Lode
x1/9

Post by x1/9 »

Tack för svaren.
Skall prova handbromsknappen och se om jag får något piip.
Har annars en kompis som har verkstad och kan gå in i bilens dator om det behövs.
Håkan Gustavsson
Säffle
pepe

Post by pepe »

Hur gick det med handbromsen?

är inte det här Renault forum? "x1/9"
Pertti Lode
x1/9

Post by x1/9 »

Att bara dra i handbromsen har inte hjälpt.
Var inne och kollade med dator och där stod det att den inte var aktiverad.
Jag fick sitta med datorn själv och leka och cdet var roligt.
Hittade int hur jag ändrade den till aktiverad men jag gick igenom i stort sett hela bilen.
Datorn visste att jag byt nummerskyltsbelysning och att jag vid ett tillfälle avaktiverat airbag. Datorn loggade även regenerering av partiklefilter med procentsatser på hur bra "flödet" genom den var när regenerering började och hur det var när regenerering slutade (vilket även ger att man ser påbörjade men inte avslutade regenereringsförsök).
Datorn visste till och med om att jag hade lite ström i bateriet en gång för länge sedan.
Får göra ett nytt försök senare och försöka att inte fastna i alla roliga funktioner som man hittar.
Håkan Gustavsson
Säffle
pepe

Post by pepe »

Jag tror att du måste ha en kod som aktiverar den, och det är endast Renault som känner till det, du kanske kan fråga Renault om du får den och om du kan själv fixa den
Pertti Lode
Post Reply