Sänkas :-P
Moderator: Forumpolisen
Sänkas :-P
Idag ska jag lämna in min clio sport för sänkning, det blev H&R´s sänkningssats. Kostnaden för fjädrarna blev 2640 kronor.
Försökte mig på att sänka den själv med hjälp av kompis,men tröttnade ganska fort då det visade sig vara lite"kruxigt" att få ut fjäderbenet från hjulhuset....hur mycket skulle man behöva lossa igentligen...allt?
Fick även pröva på att demontera dörrsidorna oxå då jag med min vanliga otur åkte in på flygande i anslutning till Elmia(tonade rutor)..sitter med 9 torx(tre olika storlekar). Att plocka av toningen var en baggis, därimot att få bort resterna av limmet va la så där.....t-röd var ingen hit då det dunstade lika fort som man appliserade det mot rutan......limtvätt gjorde därimot susen.
Uppdaterar så fort den e sänkt...
/Magnus
Försökte mig på att sänka den själv med hjälp av kompis,men tröttnade ganska fort då det visade sig vara lite"kruxigt" att få ut fjäderbenet från hjulhuset....hur mycket skulle man behöva lossa igentligen...allt?
Fick även pröva på att demontera dörrsidorna oxå då jag med min vanliga otur åkte in på flygande i anslutning till Elmia(tonade rutor)..sitter med 9 torx(tre olika storlekar). Att plocka av toningen var en baggis, därimot att få bort resterna av limmet va la så där.....t-röd var ingen hit då det dunstade lika fort som man appliserade det mot rutan......limtvätt gjorde därimot susen.
Uppdaterar så fort den e sänkt...
/Magnus
Last edited by Tribal on 26 May 2009, 13:57, edited 1 time in total.
Magnus Corneliussen #1088
Göteborg
Clio Renaultsport 197
Göteborg
Clio Renaultsport 197
Re: Sänkas :-P
lyfte ni upp hela framvagnen ?? om ni bara lyfte upp en sida så är det typ omöjligt för krängningshämmaren samverkar ju med bägge hjulen, och står bilen på det ena hjulet blir det svårt..Tribal wrote:Idag ska jag lämna in min clio sport för sänkning, det blev H&R´s sänkningssats. Kostnaden för fjädrarna blev 2640 kronor.
Uppdaterar så fot den e sänkt...
/Magnus
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Jasså är det kampanj på gnäll på tonade rutor igen
Nu en tid verkar det ju som dom inte brytt sig, har sett åtskilliga inte bara "finbilar" utan även svensson och firma bilar som haft det.
![prrr [smilie=prrr.gif]](./images/smilies/prrr.gif)
Nu en tid verkar det ju som dom inte brytt sig, har sett åtskilliga inte bara "finbilar" utan även svensson och firma bilar som haft det.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Re: Sänkas :-P
Tony wrote:lyfte ni upp hela framvagnen ?? om ni bara lyfte upp en sida så är det typ omöjligt för krängningshämmaren samverkar ju med bägge hjulen, och står bilen på det ena hjulet blir det svårt..Tribal wrote:Idag ska jag lämna in min clio sport för sänkning, det blev H&R´s sänkningssats. Kostnaden för fjädrarna blev 2640 kronor.
Uppdaterar så fot den e sänkt...
/Magnus

Funderade på om det var nödvändigt att lossa drivknutarna...då gav vi upp.
Magnus Corneliussen #1088
Göteborg
Clio Renaultsport 197
Göteborg
Clio Renaultsport 197
kampanj vet jag inte, polisen passade på att plocka in lite påskpengar när det var elmia, såg att dom stod med en fordonskontroll precis vid elmia åxå..Dennis wrote:Jasså är det kampanj på gnäll på tonade rutor igen![]()
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Är det inte samma på Clio sporten som på dom flesta standard Renaulterna tex megane laguna clio twingo.
Tre muttrar uppe i fjäderbenstornet i motorutrymmet och så två st stora bultar med muttrar som håller benet i navet.
Sen tar man bort Kabelfästet för ABS (om sådan finns) och på vissa laguna även ett Kräng/stabilsator stag.
Sen är det bara att plocka ut fjäderbenet ?! inte svårare än så. Självklart ska bilen vara upphissad på båda sidor med bockar på rambenet och inte på länkarmen då allt rasar då =)
Tre muttrar uppe i fjäderbenstornet i motorutrymmet och så två st stora bultar med muttrar som håller benet i navet.
Sen tar man bort Kabelfästet för ABS (om sådan finns) och på vissa laguna även ett Kräng/stabilsator stag.
Sen är det bara att plocka ut fjäderbenet ?! inte svårare än så. Självklart ska bilen vara upphissad på båda sidor med bockar på rambenet och inte på länkarmen då allt rasar då =)
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002: