Megane service/innehåll

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Ajson

Megane service/innehåll

Post by Ajson »

Hejsan!
Jag har en Megane Touring-05 som har rullat ca 7500mil.
Den är senast servad vid 5800mil.

Nu när bilen ändå ska in på annan reparation (VVT hjul) så funderar jag på att lämna den på en inspektions service dvs en form av mellan service då den normala service intervallen är 3000mil.

Någon som gjort sådan och vet vad den servicen innehåller?
Och är det egentligen nödvändigt med den servicen? Det är visserligen 15 månader sedan den förra servicen gjordes..men byta olja kan man ju göra själv...:roll:
Vore tacksam för svar/synpunkter.
:)
Anders Jansson
Ajson

Re: Megane service/innehåll

Post by Ajson »

Ajson wrote:Hejsan!
Jag har en Megane Touring-05 som har rullat ca 7500mil.
Den är senast servad vid 5800mil.

Nu när bilen ändå ska in på annan reparation (VVT hjul) så funderar jag på att lämna den på en inspektions service dvs en form av mellan service då den normala service intervallen är 3000mil.

Någon som gjort sådan och vet vad den servicen innehåller?
Och är det egentligen nödvändigt med den servicen? Det är visserligen 15 månader sedan den förra servicen gjordes..men byta olja kan man ju göra själv...:roll:
Vore tacksam för svar/synpunkter.
:)
är det ingen som har någon koll/åsikt i detta-?
Anders Jansson
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

Bara liten mellan koll, förslitning bromsar odyl, om du vill göra den beror ju på om du vill ha en stämpel i boken, vill minnas att den kostade 400kr hos volvo när jag var inne med min Laguna..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Ajson

Post by Ajson »

Tony wrote:Bara liten mellan koll, förslitning bromsar odyl, om du vill göra den beror ju på om du vill ha en stämpel i boken, vill minnas att den kostade 400kr hos volvo när jag var inne med min Laguna..
Bad dem även att göra denna inspektions service när jag ändå hade bilen inne för annat på verkstaden..

Fick du något "papper/kvitto" på vad de hade kollat på denna inspektion?

I mitt fall stod det enbart på kvittot att inspektion hade utförts..inget om vad de hade kollat eller om något ovanligt upptäckts..

Vet ju inte ens vad de har gjort i detta falll vilket jag tycker känns lite märkligt..
Anders Jansson
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

Ajson wrote:
Tony wrote:Bara liten mellan koll, förslitning bromsar odyl, om du vill göra den beror ju på om du vill ha en stämpel i boken, vill minnas att den kostade 400kr hos volvo när jag var inne med min Laguna..
Bad dem även att göra denna inspektions service när jag ändå hade bilen inne för annat på verkstaden..

Fick du något "papper/kvitto" på vad de hade kollat på denna inspektion?

I mitt fall stod det enbart på kvittot att inspektion hade utförts..inget om vad de hade kollat eller om något ovanligt upptäckts..

Vet ju inte ens vad de har gjort i detta falll vilket jag tycker känns lite märkligt..
jag fick inte något specat, men dom talade om att jag hade dåliga bromsar bak och fick kostnadsförslag...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Post Reply