Clio -96 Ratten rak?
Moderator: Forumpolisen
-
Clio -96 Ratten rak?
Hejsan!
Det är så att min ratt är inte 100% rak när hjulen är raka. Jag vet att det går att göra hjulinställning då för att få det rakt.
Men saken är att jag ser inget udda slitage på däcken som brukar förekomma vid fel hjulinställning. Jag märker heller inte att den drar åt något håll märkvärdigt när ratten är "rak på sitt sätt". Klart en 12 år gammal bil kan dra liiiiite åt höger håll efter 50-100m.
Så jag tänkte att man kunde lossa ratten och rätta till den bara? Eller kan den bara sitta på ett sätt?
Jag har ingen manual så jag vet inte har jag gör.
Kan någon förklara i steg? Typ måste väl koppla ur airbag?, kanske räcker med säkringen om de finns för airbag?
Ska jag ta av rattkåpan i mitten på ratten. Sitter där en mutter? ja ni förstår. förklara gärna stegvis!
Vore jättesnällt
Mvh
Fredde
Det är så att min ratt är inte 100% rak när hjulen är raka. Jag vet att det går att göra hjulinställning då för att få det rakt.
Men saken är att jag ser inget udda slitage på däcken som brukar förekomma vid fel hjulinställning. Jag märker heller inte att den drar åt något håll märkvärdigt när ratten är "rak på sitt sätt". Klart en 12 år gammal bil kan dra liiiiite åt höger håll efter 50-100m.
Så jag tänkte att man kunde lossa ratten och rätta till den bara? Eller kan den bara sitta på ett sätt?
Jag har ingen manual så jag vet inte har jag gör.
Kan någon förklara i steg? Typ måste väl koppla ur airbag?, kanske räcker med säkringen om de finns för airbag?
Ska jag ta av rattkåpan i mitten på ratten. Sitter där en mutter? ja ni förstår. förklara gärna stegvis!
Vore jättesnällt
Mvh
Fredde
Fredrik "CalvinClown" Haglund
hur mycket är inte helt rak.?? ett byta av styrled kan få ratten lite sned om en inte monteras helt rätt, bilen kommer då inte dra snett,men hjulen står lite snett.. \ / lr / \ och är det lite så märks det nog inte så mycket..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
-
Svårt att säga. Men kanske 3-4cm. Men går det att göra som jag sa att man skruvar av ratten och vrider den rätt med hjulen rakt ställda? Eller ratten kan bara sitta på ett sätt?Tony wrote:hur mycket är inte helt rak.?? ett byta av styrled kan få ratten lite sned om en inte monteras helt rätt, bilen kommer då inte dra snett,men hjulen står lite snett.. \ / lr / \ och är det lite så märks det nog inte så mycket..
Tacksam för svar:)
-
Hur kuggar man om ratten?Bengt wrote:Kugga om läget för ratten...provkör en kortare bit ,blev det bra ? Om inte gör om gör rätt
är rätt ny med bilar, kan bara grunden typ. inte meckarn precis. är det svårt?
kan skruva, byta glödlampor, fylla på expansionskärl, spola ett värmepaket. Typ de kan jag. ^^
tack för all hjälp!
Har du airbag så ska du vara extremt försiktig. Helst inte röra något alls.
På airbagrattar har jag för mig det sitter två skruvar bakifrån för att få loss kudden. Sen en stor mutter på rattstången.
Utan airbag är det bara en plastkudde som man tar loss utan verktyg.
På airbagrattar har jag för mig det sitter två skruvar bakifrån för att få loss kudden. Sen en stor mutter på rattstången.
Utan airbag är det bara en plastkudde som man tar loss utan verktyg.
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
På den första generationens airbag rattar, R19 med säkerhet och troligen Clio också, så sitter det en egen strömförsörjning med ett batteri i rattnavet.
RÖR INTE FAKTORN är hög på dessa utan nödig kännedom
RÖR INTE FAKTORN är hög på dessa utan nödig kännedom
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem