Hjulbult aluminium/plåtfälg ?
Moderator: Forumpolisen
Hjulbult aluminium/plåtfälg ?
Inför bytet från vinterdäck till sommardäck funderar jag på om det är samma bult till aluminiumfälgarna som till plåtfälgarna som sitter på nu? Tidigare ägare har använt samma bult på båda fälgtyperna (se bilden) men är det korrekt. Borde det inte skilja?
Bulten på bilden är dom avpassade för aluminiumfälg? Dom har konad rörlig bricka men ingen extra kant.
Bulten på bilden är dom avpassade för aluminiumfälg? Dom har konad rörlig bricka men ingen extra kant.
Peter Appelgren - Göteborg - Megane 1.6i 16V - 2000 - 16500 mil
jaha men vad jag vet så sitter det stålhylsor i alufälgarna så då kvittar det ju om man använder olika bultar då det är samma material stål som stål... jag har vissa bultar med brickor och vissa utan...h.kjellin wrote:Jag har fått veta att det skall vara olika bultar och jag har använt bultar utan brickor till plåtfälgarna!
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Hej! Ska försöka reda ut det här åt er.
Hjulbult med lös kona skall användas till lättmetallfälg hjulbult med fast kona till plåt fälg.
Det är så här på nya Renault bilar med hjulbult med lös kona har fått med fyra eller fem hjulbultar med fast kona till reserv hjulet.
Men det funkar att ha samma hjulbult både på lättmetall fälgar och stål fälg.
Renault rekomendera inte det.
Hjulbult med lös kona skall användas till lättmetallfälg hjulbult med fast kona till plåt fälg.
Det är så här på nya Renault bilar med hjulbult med lös kona har fått med fyra eller fem hjulbultar med fast kona till reserv hjulet.
Men det funkar att ha samma hjulbult både på lättmetall fälgar och stål fälg.
Renault rekomendera inte det.
Mats Fredriksson Ort Värnamo
Renault Cotech
Renault Laguna II 2,0T -03
Renault Twingo -98
Renault Cotech
Renault Laguna II 2,0T -03
Renault Twingo -98