Kangoo. centrallåsproblem
Moderator: Forumpolisen
-
- Posts: 4
- Joined: 01 Mar 2009, 22:28
- Location: Stockholm
Kangoo. centrallåsproblem
Centrallåset på bilen funkar inte. Har kollar alla anslutningar samt smort motorerna i dörrarna. Om man lägger spänning på kontakterna vid skjutdörren så slår låset till (eller ifrån beroende på + och -) i alla dörrar. Det är alltså inget fel på motorerna men det verkar som att systemet saknar ström... Säkring såklart kollad och hel!
Framför växelspaken sitter en knapp som man kan låsa / låsa upp med, den kan även användas för att koppla in automatiskt låsning av dörrarna när farten överstiger nå´n viss hastighet. Trycker man på den knappern hör man ett relä som slår till under instrumentpanelen, dock härnder ingenting i dörrarna. Det reläet sitter på ett kretskort som oxå (tror jag) styr startspärren. Det är inget fel på startspärren och kortet får ström... Jag har tagit loss det och ser inga fel på det. Dock, kontakten till kortet har väl typ 20 stift så det är svårt att säga säkert...
Finns det nå´n som vet var "huvudförsörjningen" av el gå in i systemet? Är ju inte så värst gott om plats och jag slipper helst riva hela bilen för att leta efter en glapp kontakt . Problemet kom smygandes. I början funkade det lita då och då men nu har det helt slutat att lira vilket får mig att tro på oxid eller nå´t som orsak. Frågan är var?
//B
Framför växelspaken sitter en knapp som man kan låsa / låsa upp med, den kan även användas för att koppla in automatiskt låsning av dörrarna när farten överstiger nå´n viss hastighet. Trycker man på den knappern hör man ett relä som slår till under instrumentpanelen, dock härnder ingenting i dörrarna. Det reläet sitter på ett kretskort som oxå (tror jag) styr startspärren. Det är inget fel på startspärren och kortet får ström... Jag har tagit loss det och ser inga fel på det. Dock, kontakten till kortet har väl typ 20 stift så det är svårt att säga säkert...
Finns det nå´n som vet var "huvudförsörjningen" av el gå in i systemet? Är ju inte så värst gott om plats och jag slipper helst riva hela bilen för att leta efter en glapp kontakt . Problemet kom smygandes. I början funkade det lita då och då men nu har det helt slutat att lira vilket får mig att tro på oxid eller nå´t som orsak. Frågan är var?
//B
Henrik Andersson
-
- Posts: 4
- Joined: 01 Mar 2009, 22:28
- Location: Stockholm
-
- Posts: 5
- Joined: 25 May 2008, 01:47
- Location: Dalarna
Ta loss kåpan/sargen som sitter över instrumenten, med 6 st. torxskruvar. sen tar du bort hastighetsmätaren, som sitter med ytterligare 4 torxskruvar.
Nu kan du vika instrumentet åt sidan. Sen så ser du reläerna som sitter till vänster/nedre del. Jag hade liknande skumt problem med min Kangoo. Men ta ut reläerna och spraya dom med lämplig spray och sätt tillbaka dom.
Många gånger kan det hjälpa med att göra ovanstående.
Om du behöver byta dessa relän så beställ på närmaste volvoverkstad, men säg att du ska ha till volvo...inte renault för då blir dom dubbelt så dyra. Men likadana relän.
Lycka till...
Nu kan du vika instrumentet åt sidan. Sen så ser du reläerna som sitter till vänster/nedre del. Jag hade liknande skumt problem med min Kangoo. Men ta ut reläerna och spraya dom med lämplig spray och sätt tillbaka dom.
Många gånger kan det hjälpa med att göra ovanstående.
Om du behöver byta dessa relän så beställ på närmaste volvoverkstad, men säg att du ska ha till volvo...inte renault för då blir dom dubbelt så dyra. Men likadana relän.
Lycka till...
JH
-
- Posts: 4
- Joined: 01 Mar 2009, 22:28
- Location: Stockholm