Ny Laguna ägare behöver hjälp att indifiera alla knappar

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Lasse37
Posts: 13
Joined: 05 Mar 2009, 22:33
Location: katrineholm

Ny Laguna ägare behöver hjälp att indifiera alla knappar

Post by Lasse37 »

Hejsan!

Har precis köpt en Laguna V6-00
och det fanns tyvärr ingen intruktionsbok till den
så nu har jag en massa knappar i kupen som jag inte vet vad dom har för funktion. Så hoppas någon vänlig själ kan ge en liten snabb beskrivning även på ratten sitter det 4st knappar.. Det är modellen med en talande dator. AC´n fattar jag men inte vissa knappar som finns på vänster sida om
ratten.

mvh/Lasse
Mvh/Lasse
Lasse37
Posts: 13
Joined: 05 Mar 2009, 22:33
Location: katrineholm

Post by Lasse37 »

Ingen som vet? Undrar också hur man får farthållaren att fungera..
Mvh/Lasse
User avatar
Stymie
Posts: 3623
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Post by Stymie »

Rekommenderar att du lägger ut en bild på de knappar du vill ha hjälp med. Många här på forumet vet inte var de knapparna sitter på de olika modellerna, men de vet vad de har för funktion. Alternativt kan du beskriva symbolen eller texten på dem.

Till vänster om ratten nära det lilla "mini"-myntfacket på instrumentpanelen sitter två knappar för pratorn. Den ena ersätter pratdamen med ett lite diskretare pling och den andra repeterar vad hon säger.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Lasse37
Posts: 13
Joined: 05 Mar 2009, 22:33
Location: katrineholm

Post by Lasse37 »

ok tack för beskrivningen
har förstått att den ena knappen är för pratdatorn och den andra står det DEF eller DIF tror jag, sen finns det en avlång knapp högre upp på vänstersida som har en pil symbol fast pilen typ stutsar så den är inte rak har tyvärr inga bilder men ska försöka ordna det och se om någon vet vad det är. Har samma pil på rattens knappar kanske är det till farthållare?
Har föresten inget myntfack på min vä sida
mvh/Lasse
Mvh/Lasse
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

-böjd pil är farthållaren, dis tror jag det står, dvs säga pratkärringen är diskret..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Lasse37
Posts: 13
Joined: 05 Mar 2009, 22:33
Location: katrineholm

Post by Lasse37 »

tack :). Du vet föresten inte hur man kan laga en trasig acc eller om det är ecc fönster belysningen fungerar inte? Såg en guide i en annan tråd ang lödning av kretskort men det var en annan acc panel så den funkar inte på min som ser annorlunda ut.

Bilen som jag köpt är en Renault Laguna V6:a årsmodell 2000

Mvh/Lasse
Mvh/Lasse
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

Lasse37 wrote:tack :). Du vet föresten inte hur man kan laga en trasig acc eller om det är ecc fönster belysningen fungerar inte? Såg en guide i en annan tråd ang lödning av kretskort men det var en annan acc panel så den funkar inte på min som ser annorlunda ut.

Bilen som jag köpt är en Renault Laguna V6:a årsmodell 2000

Mvh/Lasse
nej det vet jag inte då jag bara haft en Lag II men det är säkert bara en trasigt lampa...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Post Reply