Camberjustering Clio Sport -01
Moderator: Forumpolisen
Camberjustering Clio Sport -01
Halloj
Nu har jag köpt nya dämpare (koni), fjädrar (HR) och r-däck (888) inför våren.
Min fundering är om jag måste köpa camber bultar eller om det funkar att slipa upp övre hålet som jag läst om i några trådar?
Kom även gärna med förslag på vinklar.
Tack på förhand!
Peter
Nu har jag köpt nya dämpare (koni), fjädrar (HR) och r-däck (888) inför våren.
Min fundering är om jag måste köpa camber bultar eller om det funkar att slipa upp övre hålet som jag läst om i några trådar?
Kom även gärna med förslag på vinklar.
Tack på förhand!
Peter
Peter Waller
Hej,
I princip funkar det alldeles utmärkt att ta upp hålen och strunta i excentrisk camberskruv. Det är friktionen i klämförbandet som håller ihop "navknogen" och fjäderbenet, inte styrningen mot skruvarna. Camberskruven gör det bara lite bekvämare att ställa in vinkeln.
Jag har på några bilar "filat upp", justerat och punktat dit en "styrbricka" bara för att slippa justera och "mäta om" när man skruvar isär ofta.
En inställning som visat sig vara en hygglig kompromiss för bana/gata med 888'or på vår Clio är ca-2° camber och en gnutta toe ut.
För att ta ut det mesta av greppet fram med relativt mjuka sänkfjädrar skulle antagligen några grader ytterligare vara optimalt, men då brukar istället slitaget på innerhjulets insida bli större (när innerhjulet spinner ut ur böjar. Typiskt på Kullen. )
Lägg upp en biltråd på www.rejsa.nu vetja , det perfekta stället att diskutera sån't här...
I princip funkar det alldeles utmärkt att ta upp hålen och strunta i excentrisk camberskruv. Det är friktionen i klämförbandet som håller ihop "navknogen" och fjäderbenet, inte styrningen mot skruvarna. Camberskruven gör det bara lite bekvämare att ställa in vinkeln.
Jag har på några bilar "filat upp", justerat och punktat dit en "styrbricka" bara för att slippa justera och "mäta om" när man skruvar isär ofta.
En inställning som visat sig vara en hygglig kompromiss för bana/gata med 888'or på vår Clio är ca-2° camber och en gnutta toe ut.
För att ta ut det mesta av greppet fram med relativt mjuka sänkfjädrar skulle antagligen några grader ytterligare vara optimalt, men då brukar istället slitaget på innerhjulets insida bli större (när innerhjulet spinner ut ur böjar. Typiskt på Kullen. )
Lägg upp en biltråd på www.rejsa.nu vetja , det perfekta stället att diskutera sån't här...
Ungefär 1-2mm på fälgkantsdiametern.waller wrote:Ungefär hur mycket toe ut kör du på er? ...
(Jag brukar göra så här när jag ställer toe-out:
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=521303#521303 )