R19, startar men stannar igen efter 4-5 sekunder
Moderator: Forumpolisen
R19, startar men stannar igen efter 4-5 sekunder
Min gamla R19 trilskas med mig.
Det är en TXE, årmodell -90 och har börjar bråka de senaste veckorna.
Den startar utan problem men dör efter 4-5 sekunder.
Det började för någon vecka sedan men då fungerade den igen efter liten pillande på kablar och kontaketer i motorn. Men i måndags var det dags igen efter en helg utan att kört med bilen, då ville den inte alls.
Den startar snällt och fint (går bra) men dör efter några sekunder.
Det har ingen betydelse om den går på tomgång eller om man gasar, den dör vilket fall som helst. Men det är inga problem att starta den igen.
Höll på måndag och tisdag kvällen att gå igenom de tips jag hittat i forumet och plötsligt fungerade den igen. Den gick i tre dagar sedan dog den igen, denna gång under körning. Så nu är jag tillbaka på ruta noll.
Har kontrollerat följande: Fördelarlock, jordkabel vid växellådan, brända komponenter i databoxen, kopplat förbi relät till bränslepumpen, rengjort givaren vid svänghjulen, kontrollerat vakumslangen till MAP-sensorn, veriferat att jag får bränsle när jag kör på startmotorn.
Känns som det har något med bränslet att göra eller någon givare som ger fel signaler.
Kan det vara bränslepumpen som spökar även om den ger bränsle vid start?
Någon som känner igen problemet eller har några ideér?
/Arne Granström, Linghem
Det är en TXE, årmodell -90 och har börjar bråka de senaste veckorna.
Den startar utan problem men dör efter 4-5 sekunder.
Det började för någon vecka sedan men då fungerade den igen efter liten pillande på kablar och kontaketer i motorn. Men i måndags var det dags igen efter en helg utan att kört med bilen, då ville den inte alls.
Den startar snällt och fint (går bra) men dör efter några sekunder.
Det har ingen betydelse om den går på tomgång eller om man gasar, den dör vilket fall som helst. Men det är inga problem att starta den igen.
Höll på måndag och tisdag kvällen att gå igenom de tips jag hittat i forumet och plötsligt fungerade den igen. Den gick i tre dagar sedan dog den igen, denna gång under körning. Så nu är jag tillbaka på ruta noll.
Har kontrollerat följande: Fördelarlock, jordkabel vid växellådan, brända komponenter i databoxen, kopplat förbi relät till bränslepumpen, rengjort givaren vid svänghjulen, kontrollerat vakumslangen till MAP-sensorn, veriferat att jag får bränsle när jag kör på startmotorn.
Känns som det har något med bränslet att göra eller någon givare som ger fel signaler.
Kan det vara bränslepumpen som spökar även om den ger bränsle vid start?
Någon som känner igen problemet eller har några ideér?
/Arne Granström, Linghem
Last edited by granstrom on 16 Feb 2009, 18:01, edited 1 time in total.
Arne Granström, Linghem
--------------------------------
R5 TS -84, 2 x R19 TXE -90, Volvo V70 2,5T -98
--------------------------------
R5 TS -84, 2 x R19 TXE -90, Volvo V70 2,5T -98
Fick samma fel på min 5 txe -91 på ifjol. Stannade vid en affär och när jag skulle åka igen efter ca 10 min så uppförde den sig precis likadant. Kopplade loss minuspolen på batteriet o väntade några minuter, sen gick den perfekt och har gjort så den dess. Det finns lite buggar i elektroniken i på en del modeller så prova byt box, tror med 98% säkerhet att du har felet där
/Mats Nilsson #524
Har rengjort svänghjuls givaren. Provat även att koppla ur den men då startar den inte.
Batteriet har varit urkopplat och är nyladdad (körde slut det när jag felsökte).
Skall gå igenom alla el-kopplingar ikväll får vi se om något hjälper.
Batteriet har varit urkopplat och är nyladdad (körde slut det när jag felsökte).
Skall gå igenom alla el-kopplingar ikväll får vi se om något hjälper.
Arne Granström, Linghem
--------------------------------
R5 TS -84, 2 x R19 TXE -90, Volvo V70 2,5T -98
--------------------------------
R5 TS -84, 2 x R19 TXE -90, Volvo V70 2,5T -98
Den är kollad skriver han...figgesoft wrote:kolla jordflätan också. du kan testa sätta en startkabel mellan batteriminus och motorn för o se om den går längre.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
inte så konstigt när den talar om för styrboxen när motorn skall ha bränsle och gnista..granstrom wrote:Har rengjort svänghjuls givaren. Provat även att koppla ur den men då startar den inte.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
- Stymie
- Posts: 3631
- Joined: 24 Jul 2006, 17:54
- Firstname: Albert
- Surname: Sjöberg
- Location: Uppsala
- Contact:
Bränslefilter kollat? Motorn kanske får för lite soppa/flöde? Du har väl ordentligt med soppa i tanken (det verkar så enligt din beskrivning)?
Påminner mig om när jag fick stopp i rusningstrafiken i Stockholm med en av mina R19. Hade ont om soppa i tanken (ca 5 liter) och var på väg till en mack för att tanka. Då dör bilen och den går inte igång igen. Efter att polisen stoppat trafiken fick man kärran ut på vägrenen. Visade sig efter bärgning till verkstaden att jag hade 5 liter kondensvatten i tanken! Lite svårt att köra på vatten
Påminner mig om när jag fick stopp i rusningstrafiken i Stockholm med en av mina R19. Hade ont om soppa i tanken (ca 5 liter) och var på väg till en mack för att tanka. Då dör bilen och den går inte igång igen. Efter att polisen stoppat trafiken fick man kärran ut på vägrenen. Visade sig efter bärgning till verkstaden att jag hade 5 liter kondensvatten i tanken! Lite svårt att köra på vatten
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Tidigare i veckan har jag gått igenom alla kabelkopplingar men inget resultat.
Dock så provade jag även att byta bränslefilter (Biltemas) och då gick den faktiskt lite längre innan den stannade. Var ute och provkörde en liten sväng men den går väl bara rent i 5 sekunder sedan börjar den tappa ork och gå sämre för att sedan dör igen (efter 20-30 sekunder).
Så det kanske är problem med bränslepumpen i alla fall. Kan det vara att den inte orkar hålla trycket uppe?
Ny pump verkar vara dyr, hittade exempler på Mekonomen för 1700kr.
Biltema verkar inte har någon till R19, bara till Clio 1,1 - 1,8. Frågan om den kan passa. (är ju liiiite billigare 349 kr)
Dock så provade jag även att byta bränslefilter (Biltemas) och då gick den faktiskt lite längre innan den stannade. Var ute och provkörde en liten sväng men den går väl bara rent i 5 sekunder sedan börjar den tappa ork och gå sämre för att sedan dör igen (efter 20-30 sekunder).
Så det kanske är problem med bränslepumpen i alla fall. Kan det vara att den inte orkar hålla trycket uppe?
Ny pump verkar vara dyr, hittade exempler på Mekonomen för 1700kr.
Biltema verkar inte har någon till R19, bara till Clio 1,1 - 1,8. Frågan om den kan passa. (är ju liiiite billigare 349 kr)
Arne Granström, Linghem
--------------------------------
R5 TS -84, 2 x R19 TXE -90, Volvo V70 2,5T -98
--------------------------------
R5 TS -84, 2 x R19 TXE -90, Volvo V70 2,5T -98
Vet inte om det då är två pumpar, för det sitter en vid filtret framför höger bakhjul.
Bytte den idag med en från Biltema, fick dock anpassa den lite då utgående anslutning inte var samma.
Tyvärr så kvarstår problemet.
Motorn startar, går bra i 4-5 sekunder sedan går den sämre och sämre och dör efter 15-30 sekunder.
Tillbaka till ruta ett.
Bytte den idag med en från Biltema, fick dock anpassa den lite då utgående anslutning inte var samma.
Tyvärr så kvarstår problemet.
Motorn startar, går bra i 4-5 sekunder sedan går den sämre och sämre och dör efter 15-30 sekunder.
Tillbaka till ruta ett.
Arne Granström, Linghem
--------------------------------
R5 TS -84, 2 x R19 TXE -90, Volvo V70 2,5T -98
--------------------------------
R5 TS -84, 2 x R19 TXE -90, Volvo V70 2,5T -98
Ja, jag är nog också inne på någon kortslutning eller kabelproblem (isoleringen är inte allt för bra vi vissa kontakter märkte jag).
Såg inga "synliga" fel på kortet i boxen men jag har inte mätt upp det på något sätt.
Jag "löste" problemet genom att införskaffa en till likadan bil (R19 TXE -90) för hela 1000 kr.
Den verkar vara i lite bättre skick(lite mindre rost under) så det blir nog att fixa till den istället.
Såg inga "synliga" fel på kortet i boxen men jag har inte mätt upp det på något sätt.
Jag "löste" problemet genom att införskaffa en till likadan bil (R19 TXE -90) för hela 1000 kr.
Den verkar vara i lite bättre skick(lite mindre rost under) så det blir nog att fixa till den istället.
Arne Granström, Linghem
--------------------------------
R5 TS -84, 2 x R19 TXE -90, Volvo V70 2,5T -98
--------------------------------
R5 TS -84, 2 x R19 TXE -90, Volvo V70 2,5T -98