Dålig värme i Espace

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Anguilla
Posts: 11
Joined: 21 Nov 2007, 23:42
Location: Karlshamn

Dålig värme i Espace

Post by Anguilla »

Så var det vinter i sydverige igen.... värmen i min Espace -96 är under all kritik, samma fenomen i min -92a. Jag har riggat hög vätskepelare och luftat kylsytemet ett antal gånger men får ingen förbättring, hittat luftskruvar på kylaren, övre kylarslangen och övre slangen till värmeelementet, finns det fler? Motorn är en 2,2i.Hoppas att någon har några tips eller ideer om detta annars är risken överhängande för frostskador vid nästa köldknäpp!

Lite ytterligare info!
För tre veckor sedan började en av slangarna till värmeelementet läcka, jag såg det i tid och lyckades helt otroligt rullande ta mig in till Mekonomen i Sölvesborg, köpte slang och glykol, lånade verktyg, reparerade, och körde vidare. Motortempen var visserligen högre än normalt när jag stängde av den men den kokade inte. Efter detta har värmen i kupén blivit betydligt sämre och motortempen är nog snäppet lägre men det är betydligt kallare ute också.
LIte intressant detta att universalglykol skulle vara sämre än märkesbunden dito..... visst, när jag körde R16 i många år hävdade Renault att annat än deras egna färdigblandade kylvätska skulle vara helt förkastligt för motorn men detta tog jag nog mest som ett sätt att sälja deras egna svindyra produkter!
Last edited by Anguilla on 04 Jan 2009, 07:24, edited 1 time in total.
Dan Johansson
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Post by figgesoft »

menar du dålig värme i kylarsystemt eller kupe´värmen?

kylarsystemet - testa byt termostat
termostasten styr även till viss del flödet till värmepaketet till kupévärmen.

Om man slarvar och inte alltid använder glykol kan man även få kalkproppar....
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

figgesoft wrote:
Om man slarvar och inte alltid använder glykol kan man även få kalkproppar....
Samt om man använder vanligt kranvatten att blanda universal blaskglykol.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Anguilla
Posts: 11
Joined: 21 Nov 2007, 23:42
Location: Karlshamn

Post by Anguilla »

Tackar för synpunkterna , jag har kompletterat lite i frågeställningen!
Dan Johansson
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Ang. ej märkesgodtjänd glykol...
Det största problemet är inte själva glykolen utan vattnet man blandar glykolen med. Kranvatten är upp-pumpat ut något någolunda rent vattendrag eller sötvattenssjö sedan tillsatt klor för att döda bakterier. Utöver klor innehåller det mineraler och annat som är skadligt för de olika metallerna i motorns kylsystem.
Man behöver ju inte springa till Renault och köpa just deras godtjända kylvätska, man kan med fördel även använda ELF's Coolelf autosupra -37grader färdigblandad kylvätaka.
Vitsen är att den är blandad med ett demileralicerat avjonicerat vatten, alltså kemiskt neutralt och rent. Allt annat funkar mer eller mindre som en elektrolyt och det blir korossion och även materialvandring i kylsystemet pga.de olika metallerna, anod-katod.
Slut på kemilektionen :lol:
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Post Reply