Hjälp!!! Laguna -96

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

stdbil
Posts: 13
Joined: 14 Nov 2008, 16:38
Location: Strömstad

Hjälp!!! Laguna -96

Post by stdbil »

Hej!
Har en Renault Laguna -96 kombi som inte vill starta.
Har kollat så att den får bensin och gnisa samt att vevaxellägesgivaren ger signal. Startspärren är också avaktiverad.
Vad är orsaken till att den inte startar?
David Falk
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Post by figgesoft »

mätte du vevaxelgivaren med oscilloscope?
den ligger ganska nära till hands att vara felorsaken.

hur ser stiften ut?
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
stdbil
Posts: 13
Joined: 14 Nov 2008, 16:38
Location: Strömstad

Post by stdbil »

figgesoft wrote:mätte du vevaxelgivaren med oscilloscope?
den ligger ganska nära till hands att vara felorsaken.

hur ser stiften ut?
Gick till en bilelektriker som mätte med någo instrument och sa att den var fungerande så man tycker att den borde vara okej.
David Falk
stdbil
Posts: 13
Joined: 14 Nov 2008, 16:38
Location: Strömstad

Renalut Laguna

Post by stdbil »

Idag har vi försökt att dra igång bilen utan någon framgång. Vi har även kollat fördelarlocket och de ser bra ut, vi kollade även att tändkablarna satt rätt och gav gnista på rätt cylinder vid rätt tillfälle. Jag har en fundering på om det skulle kunna vara spridarna som inte fungerar korrekt, de kanske inte får rätt ströminpuls vid rätt tillfälle eller inte någon alls. Eller så är det kompressionsfel skall testa det så fort jag införskaffat en kompressions mätare. Någon som har något tips på problemet eller liknade erfarenheter ?

Mvh David
David Falk
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Post by figgesoft »

du skrev tidigare att den fick bensin, hur kollade du det?


kolla så bränslepumpen går, kolla också om det går bättre om du byglar runt "krock-knappen"

mät på spridarna om du har 12volt med tändning påslagen.
den andra tråden blir jord när du försöker starta motorn (eller tvärtom beroende av boxen)

kolla mapsensorn så du har 5volt på den.
kolla så du inte har eftermonterat larm som nån "gömt o glömt" och som nu har slutat fungera.

mät i tändningslåset så du har spänning förbi även när du crankar motorn.

kolla huvudsäkringarna så alla är hela (finns en säkring till datorboxen, en för startmotorn, en för instrument,belyning, larm etc.)
dessa sitter i motorrummet.
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
stdbil
Posts: 13
Joined: 14 Nov 2008, 16:38
Location: Strömstad

Renault Laguna

Post by stdbil »

Bensin kolade jag dels genom att höra så att bränslepumpen gick och ta av retur ledningen ifrån motorn och där kom det massa bensin. Men frågan är ju då om det kommer in i cylinder. Idag mätte vi på sladdarna till bränslespridarna och det var signal när vi körde med startmotorn på alla fyra. Men jag mätte inte hur mycket de gav i volt men det kan jag göra. Vi har även kollat att det blir lite oljigt och luktar bensin på tändstigten när vi försöker starta den. Den startar inte på startgasen, inte heller om den får en liten "sup" bensin i cylindern. Men det är ju fortfarande gnista och så. Den baktänder däremot regelbundet. En liten detalj som jag har glömt att nämna tidigare är att det är läckage i kylvattensystemet och vi har inte kunnat identifiera var det läcker ifrån. Vi har heller inte sett något vatten men den står utomhus och vi har inte letat eller tänkt på det men man hoppas ju på att det läcker utanför motorn. Det känns som att det skulle kunna vara att kam remmen som har hoppat ett hack eller flera, då stämmer ju ingenting med ventiler och gnista osv

Mvh David
David Falk
stdbil
Posts: 13
Joined: 14 Nov 2008, 16:38
Location: Strömstad

Post by stdbil »

Tack för alla svar!
Vi har nu bestämt oss för att göra två åtgärder. Ett kompressionstest samt att kolla så att kamremmen sitter rätt i förhållande till vevaxel och kamaxel.

Någon som har gjort detta på en Renault Laguna? Exempelvis var sitter märkena man skall använda för att se om kamremmen är på rätt plats? Vilket tryck skall kompressiontesten visa?
Alla tips och råd är välkommna.

Mvh Falk
David Falk
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Post by figgesoft »

kompressionen borde först o främst vara jämn sen skiljer den sig mellan kall o varm motor. men runt 10kg brukar vara bra.

cylinder 1 (närmst vxllådan) ska vara i ö.d.l. när markeringen på kamaxeln ligger i linje markeringen på toppen / kåpan.

Det brukar även finnas en markering på vevstaken som ska ligga i rätt linje.

edit

vet inte vilken motor du har men här är en illustatration på 2.0 16v
Kompet på denne är 10.5:1

Image
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

10kg låter lågt
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Post by figgesoft »

vad normalt för en motor med 10.5:1 i komp?

10kg/bar?
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
stdbil
Posts: 13
Joined: 14 Nov 2008, 16:38
Location: Strömstad

Post by stdbil »

Jag har en 2.0 liters med 8 ventiler från -96
David Falk
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Post by figgesoft »

stdbil wrote:Jag har en 2.0 liters med 8 ventiler från -96
Den bör ha runt 9,8:1 i komp.

här är en bild på kamremmen.
Image
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

figgesoft wrote:vad normalt för en motor med 10.5:1 i komp?

10kg/bar?
1kg= 1bar kan man väl säga, teoretiskt skall väl en kompression 10:1 ge 10bar felaktigt uttryckt i kilo, men sedan gör väl tempökningen att trycket stiger mer så ogtast ger det nog ett tryck på 12-13 har sett lite olika, men 10 är inte dåligt ,det man lättast ser med ett kompprov är ju stora skillnader mellan cylindrar...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
stdbil
Posts: 13
Joined: 14 Nov 2008, 16:38
Location: Strömstad

Post by stdbil »

Någon som vet hur man på ett enkelt sett kan se om kolven i den 1:a cylindern är i övre dödläge?
David Falk
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

stdbil wrote:Någon som vet hur man på ett enkelt sett kan se om kolven i den 1:a cylindern är i övre dödläge?
kolla på märket på svänghjulet i springan på sprängkåpan..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Post Reply