Espace III (-98) frrågor.
Moderator: Forumpolisen
Espace III (-98) frrågor.
Hej alla Renaultvänner!
Jag har nyligen köpt en Espace 2.0-8v -98, och jag skulle behöva lite hjälp med några "defekter" bilen har:
1. Centrallåset låser inte på passagerarsidan, har fått den att låsa en eller två gånger och då hörs det att den går rejält segt. Är det svårt att plocka loss dörrsidan, något särskilt att tänka på??
2. Original radion hade gått sönder, tidigare ägaren hade ersatt denna med en vanlig bilradio. Vart kan man få tag på en originalradio? Och vart ska den sitta?
3. Hur kommunicerar originalradion med radiodisplayen, kör den CAN-bus eller något Renaultspecefikt?
I övrigt är jag hur nöjd som helst med bilen, fantastisk bil, synd att de inte görs längre
P.S. Motorn går lite "rått" (inte så konstigt med tanke på att bilen gått 22k mil), hur seglivade är dessa motorer, är det något man bör kolla upp innan en långtur?
Avslutningsvis känns det kul att vara tillbaka i en Renault, då den första bil jag och sambon köpte ihop var en vit Renault 19
/Niklas
Jag har nyligen köpt en Espace 2.0-8v -98, och jag skulle behöva lite hjälp med några "defekter" bilen har:
1. Centrallåset låser inte på passagerarsidan, har fått den att låsa en eller två gånger och då hörs det att den går rejält segt. Är det svårt att plocka loss dörrsidan, något särskilt att tänka på??
2. Original radion hade gått sönder, tidigare ägaren hade ersatt denna med en vanlig bilradio. Vart kan man få tag på en originalradio? Och vart ska den sitta?
3. Hur kommunicerar originalradion med radiodisplayen, kör den CAN-bus eller något Renaultspecefikt?
I övrigt är jag hur nöjd som helst med bilen, fantastisk bil, synd att de inte görs längre
P.S. Motorn går lite "rått" (inte så konstigt med tanke på att bilen gått 22k mil), hur seglivade är dessa motorer, är det något man bör kolla upp innan en långtur?
Avslutningsvis känns det kul att vara tillbaka i en Renault, då den första bil jag och sambon köpte ihop var en vit Renault 19
/Niklas
Jag känner inte till espace specifikt, men dörrsidor brukar säga sig själv, ta det bara lugnt och ha gott om tid, de brukar sitta med lite torx och svart klet.
originalradio kan du nog hitta på ebay, skrotarna har nog dåligt på den fronten, den använder nog standard system, men med renaultspecifika kontakter skulle jag kunna tänka mig..
22k mil, borde vara dags för kamremsbyte, om inte det redan är gjort.. Annars kan en service med olja, filter och stift vara bra när man precis har köpt en bil
Hoppas den skänker er många trevliga och problemfria mil!
PS. om du tänker meka själv är en Haynesmanual väl värt pengarna, finns på engelska ebay nästan gratis
originalradio kan du nog hitta på ebay, skrotarna har nog dåligt på den fronten, den använder nog standard system, men med renaultspecifika kontakter skulle jag kunna tänka mig..
22k mil, borde vara dags för kamremsbyte, om inte det redan är gjort.. Annars kan en service med olja, filter och stift vara bra när man precis har köpt en bil
Hoppas den skänker er många trevliga och problemfria mil!
PS. om du tänker meka själv är en Haynesmanual väl värt pengarna, finns på engelska ebay nästan gratis
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Original Pioneer CD spiller m/radio får du helt ny fra Tyskland til drygt 4000 Kr, antar denne står plassert som en komplett enhet i hanskerommet, senere kom radioen plassert under passasjersetet og 6-disk cd skifter bak.
Den har normal trådkommunikasjon til display samt satelittkontroll v/rattet. Det skal finnes adaptere, men det er en jungel av ulike varianter. Mitt valg hadde vært den originale Radio + CD!
Sjekk glapp i kontakten mellom karross og dør før du tar av dørtrekk.
Den har normal trådkommunikasjon til display samt satelittkontroll v/rattet. Det skal finnes adaptere, men det er en jungel av ulike varianter. Mitt valg hadde vært den originale Radio + CD!
Sjekk glapp i kontakten mellom karross og dør før du tar av dørtrekk.
Från Granna-landet vest
Ah, så originalradion sitter också i handskfacket, där ser man .
Nåja, då borde det alltså inte vara allt för svårt att få in "rattkontrollen" till stereon. Det vore ju dock kul om man kunde få användning för displayen också, lite trist när det står off där hela tiden
P.S
Sitter det samma enhet i nån annan Renaultmodell? Man kanske kan hitta nån på skroten?
/Niklas
Nåja, då borde det alltså inte vara allt för svårt att få in "rattkontrollen" till stereon. Det vore ju dock kul om man kunde få användning för displayen också, lite trist när det står off där hela tiden
P.S
Sitter det samma enhet i nån annan Renaultmodell? Man kanske kan hitta nån på skroten?
/Niklas
De jag sett som har originalradio av Espace III så är det bara cassett option som sitter i handskfacket, CD-växlaren i vb stuvfack i koffert och huvudenheten är gömd under stolen höger fram. Det är det systemet som kallas Grand Audiotorium , Regleras med fjärren vid ratten och en trådlös fjärrkontroll med alla funktioner samt en liten display på den. I centralinstrumentet på instrumentbrädan visas aktuell radiostation eller CD-spår.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Ah, då var det nog den stora radion som satt i från början. Jag har för mig att killen jag köpte bilen av sa att cd-spelaren fanns, jag får nog ringa och fråga honom.
Kom på att jag behövde hjälp med en sak till, hastighetsmätaren fungerar inte de första hundra metrarna vid fuktig väderlek. Killen som sålde bilen sa att detta hänt förut och att han kurerat det genom att ta ur och sätta dit kontakten, men jag skulle föredra en mer permanent lösning
(D.v.s hastighetsmätaren visar noll i displayen)
/Niklas
Kom på att jag behövde hjälp med en sak till, hastighetsmätaren fungerar inte de första hundra metrarna vid fuktig väderlek. Killen som sålde bilen sa att detta hänt förut och att han kurerat det genom att ta ur och sätta dit kontakten, men jag skulle föredra en mer permanent lösning
(D.v.s hastighetsmätaren visar noll i displayen)
/Niklas