Startproblem Clio 1.2 16v 2002
Moderator: Forumpolisen
-
- Posts: 7
- Joined: 01 Oct 2007, 10:54
- Location: Lödöse
Startproblem Clio 1.2 16v 2002
Jag har läst många bilar som har startproblem här på forumet men ingen som liknar det felet jag har på min bil:
Vid kall väderlek så startar inte bilen på första försöket.
Jag har kollat Immolampan i kombinationsinstrumentet och den slocknar precis som den skall efter c:a tre sekunder. Därmed är väl nyckeln godkänd med antennringen. Likadant med båda nycklarna.
Det som händer är att man hör inte bränslepumpen starta och gå runt någon eller några sekunder som den borde göra. Åtminstone inte på första startförsöket. Nr 2 är att startmotorn inte går runt vid "första" startförsöket.
Provar jag däremot ett andra eller ibland ett tredje försök så hörs först bränslepumpen surra igång för att sedan skicka ström till startmotorn och bilen startar alldeles utmärkt.
Vid en morgon kollade jag batterispänningen och den var godkända 12.59 innan startförsöket. Vid startförsök var det 12.2 Volt ( då motorn inte startade). Jag kollade samtidigt spänningen till solenoiden vid startförsök enligt ovan och den var 10.7 Volt, vilket jag tycker låter lite..
Låter som ett spänningsfall som kanske inte motorstyr tycker är tillräckligt och då inte medger start. Men då kan man ju undra varför den helt plötsligt startar efter ytterligare något försök.
Vet ni vad det kan vara för fel så hjälp mig är ni snälla!!
mvh Ove Olsson
Vid kall väderlek så startar inte bilen på första försöket.
Jag har kollat Immolampan i kombinationsinstrumentet och den slocknar precis som den skall efter c:a tre sekunder. Därmed är väl nyckeln godkänd med antennringen. Likadant med båda nycklarna.
Det som händer är att man hör inte bränslepumpen starta och gå runt någon eller några sekunder som den borde göra. Åtminstone inte på första startförsöket. Nr 2 är att startmotorn inte går runt vid "första" startförsöket.
Provar jag däremot ett andra eller ibland ett tredje försök så hörs först bränslepumpen surra igång för att sedan skicka ström till startmotorn och bilen startar alldeles utmärkt.
Vid en morgon kollade jag batterispänningen och den var godkända 12.59 innan startförsöket. Vid startförsök var det 12.2 Volt ( då motorn inte startade). Jag kollade samtidigt spänningen till solenoiden vid startförsök enligt ovan och den var 10.7 Volt, vilket jag tycker låter lite..
Låter som ett spänningsfall som kanske inte motorstyr tycker är tillräckligt och då inte medger start. Men då kan man ju undra varför den helt plötsligt startar efter ytterligare något försök.
Vet ni vad det kan vara för fel så hjälp mig är ni snälla!!
mvh Ove Olsson
Ove Olsson
Relä eller reläplattan vid v fjädertorn fram. Kabelbrott eller okontakt.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
-
- Posts: 7
- Joined: 01 Oct 2007, 10:54
- Location: Lödöse
Plattan reläerna sitter på. Det är ett välkänt fel på Cliosarna, kryper in fukt i kabelhärvan och går ner till reläplattan där ärgar kabelanslutningarna.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
-
- Posts: 7
- Joined: 01 Oct 2007, 10:54
- Location: Lödöse
Okej..
Jag tog isär varje kontaktstycke i samtliga anslutningar/kabelhärvor och sprutade med 5-56.
Det var ett vitt ganska stort k-don som inte hade någon låsning alls. jag drog en strippklämma för säkerhets skull efter att jag gjorde rent med 5-56.
Alla stift och kontakter såg bra ut men de var ju väldigt mycket smuts som letat sig in där.. Locket som är kring hela kabelhärvan med reläer mm har ju inte mycket till funktion. Det var smuts över varje relä, säkring mm.
Efter detta är gjort..
Vad kan jag göra mer?
Byta reläer?
Visste du vilket som är startreläet och vad de andra svarta har funktion?
Ett borde ju vara systemrelä eller liknande..
Kollade lite på minuskabeln mellan batteri och karossen som var väldigt hård/styv. Kan det vara dags att byta ut den mot en nyare som troligtvis jordar bättre än den gamla "härjade"?
Mycket frågor blev det.
Tack igen Dennis för ditt snabba svar!
Mvh Ove
Jag tog isär varje kontaktstycke i samtliga anslutningar/kabelhärvor och sprutade med 5-56.
Det var ett vitt ganska stort k-don som inte hade någon låsning alls. jag drog en strippklämma för säkerhets skull efter att jag gjorde rent med 5-56.
Alla stift och kontakter såg bra ut men de var ju väldigt mycket smuts som letat sig in där.. Locket som är kring hela kabelhärvan med reläer mm har ju inte mycket till funktion. Det var smuts över varje relä, säkring mm.
Efter detta är gjort..
Vad kan jag göra mer?
Byta reläer?
Visste du vilket som är startreläet och vad de andra svarta har funktion?
Ett borde ju vara systemrelä eller liknande..
Kollade lite på minuskabeln mellan batteri och karossen som var väldigt hård/styv. Kan det vara dags att byta ut den mot en nyare som troligtvis jordar bättre än den gamla "härjade"?
Mycket frågor blev det.
Tack igen Dennis för ditt snabba svar!
Mvh Ove
Ove Olsson
Kolla anslutningen till tändlägesgivaren också om du inte varit på den. -Rengör, spraya.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Reläernas placering kommer jag inte ihåg i huvudet, men ta bort dem och bygla kontaktfunktionen så märker du vad de styr.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
-
- Posts: 7
- Joined: 01 Oct 2007, 10:54
- Location: Lödöse
Okej..
Tändlägesgivaren..
Rent styrsystemmässigt så borde ju strömmen till bränslepumpens igångsättning och startmotor gå före signalen från en givare som sitter på svänghjulet..
Det finns ju krav från motorstyrenhet som måste uppfyllas och det kan väl ändå inte vara så att en signal kan tag ut INNAN den är aktiverad.
Signalen borde ju bara kunnas tas ut efter det att referenspunkterna på svänghjulet är aktiverat = startmotorn har snurrat svänghjulet ..
tänker jag fel här??
Det jag menar är att startkraven måste vara uppfyllda exvis finns bränsle - starta bränslepump nästa var är refernspunkten för svänghjulet - kör startmotorn. När dessa är uppfyllda skicka tändning till rätt cylinder..
Eller är Renaults styrsystem så mycket annorlunda än andra..
Jag skall kolla givaren så klart!!
Jag behöver all hjälp!!
tack igen Dennis!
Mvh Ove
Mvh Ove
Tändlägesgivaren..
Rent styrsystemmässigt så borde ju strömmen till bränslepumpens igångsättning och startmotor gå före signalen från en givare som sitter på svänghjulet..
Det finns ju krav från motorstyrenhet som måste uppfyllas och det kan väl ändå inte vara så att en signal kan tag ut INNAN den är aktiverad.
Signalen borde ju bara kunnas tas ut efter det att referenspunkterna på svänghjulet är aktiverat = startmotorn har snurrat svänghjulet ..
tänker jag fel här??
Det jag menar är att startkraven måste vara uppfyllda exvis finns bränsle - starta bränslepump nästa var är refernspunkten för svänghjulet - kör startmotorn. När dessa är uppfyllda skicka tändning till rätt cylinder..
Eller är Renaults styrsystem så mycket annorlunda än andra..
Jag skall kolla givaren så klart!!
Jag behöver all hjälp!!
tack igen Dennis!
Mvh Ove
Mvh Ove
Ove Olsson
-
- Posts: 7
- Joined: 01 Oct 2007, 10:54
- Location: Lödöse
-
- Posts: 7
- Joined: 01 Oct 2007, 10:54
- Location: Lödöse
Nu har det varit kall väderlek några dagar och bilen startar finfint!
Orsaken vet jag inte men alla kontaktstycken i motorrummet och kablage i motorrummets säkringsbox är rengjorda med 5-56 liknande spray, inklusive svänghjulsgivaren.
Plus och minuskablar mellan bil - motor och kaross är rengjorda också så inga spänningsfall skulle finnas.
Hoppas detta hjälper er andra som har liknande problem.
Mvh Ove Olsson
Orsaken vet jag inte men alla kontaktstycken i motorrummet och kablage i motorrummets säkringsbox är rengjorda med 5-56 liknande spray, inklusive svänghjulsgivaren.
Plus och minuskablar mellan bil - motor och kaross är rengjorda också så inga spänningsfall skulle finnas.
Hoppas detta hjälper er andra som har liknande problem.
Mvh Ove Olsson
Ove Olsson
- figgesoft
- Posts: 1864
- Joined: 21 Aug 2003, 07:33
- Firstname: Fredrik
- Surname: Sjöholm
- Location: Landskrona
- Contact:
de motornerna med kamgivare går inte att köra på startmotorn om inte kamgivaren fungerar korrekt.
En "normal motor" går att kirra på startmotorn även om tändlägesgivaren ger dålig signal eller om bränslereläet ej slutit kretsen.
Du bör höra pumpens surrande när du slår på tändningen.
Hörs inte det så släck tändningen och på igen, tills du hört pumpen.
Sen kan du gå över (till läge 3) och köra startmotorn.
Då ska den starta direkt.
En "normal motor" går att kirra på startmotorn även om tändlägesgivaren ger dålig signal eller om bränslereläet ej slutit kretsen.
Du bör höra pumpens surrande när du slår på tändningen.
Hörs inte det så släck tändningen och på igen, tills du hört pumpen.
Sen kan du gå över (till läge 3) och köra startmotorn.
Då ska den starta direkt.
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430