Kamremsbyte Megane 1.6 16V K4M

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
SYO
Posts: 3
Joined: 04 Sep 2008, 06:45
Location: Västerås

Kamremsbyte Megane 1.6 16V K4M

Post by SYO »

Jag har för avsikt att själv byta kamrem på min nyligen inköpta megane coupé. Därför har jag införskaffat specialverktyg för att låsa kamaxlarna samt vevaxeln. Jag tror mig ha rätt så bra koll på hur det går till, en fråga återstår dock:

När man ska lossa eller dra åt "vevaxelskruven" så ska man låsa "frihjulet" alltså svänghjulets kuggkrans med ett specialverktyg (oxå införskaffat) som har motsvarande kugg. Var sätter jag denna, kan jag komma åt kuggkransen utan att demontera sprängkåpa eller växellåda mm? Att bara ha "TDC pinnen" som låser vevaxeln som mothåll är väl lite riskabelt?

I de guider jag har hittat så visar man bara hur det går till med utplockad motor och då kommer man ju lätt åt, men man ska väl kunna göra ett byte utan att plocka ur motorn???

Behöver man ta bort sumpen (oljetråget) för att verkligen se att låspinnen hamnar rätt på vevaxeln eller känner man när den sitter i rätt läge? Vad jag har förstått så ska man ställa kammarnas "linjer" lite snett och rotera medurs tills vevaxeln träffar TDC låspinnen....

Jag kommer samtidigt som jag byter kamrem byta vattenpump, spännrulle, löprulle, vevaxelskruv, servicelock, drivrem och löprulle till den. Något mer?

Tacksam för ev hjälp!

MVH Anders
Megane Coupé 1.6 16V -02
Motor: K4M 700
Anders Engbom
stefan123456
Posts: 10
Joined: 22 Jun 2008, 21:16
Location: Bollnäs

Post by stefan123456 »

Kuggkransen kommer du nog åt. Beror visserligen på hur verktyget ser ut men det finns i alla fall ett hål snett uppåt framåt där man ser några av kuggarna.

TDC pinnen bör inte användas som låsning utan bara för lägesbestämning.

Har du lust att mäta pinnen?
Det mått som i första hand bör vara intressant är längden, från anliggningsytan mot blocket, till änden som ska passa mot vevaxeln.
SYO
Posts: 3
Joined: 04 Sep 2008, 06:45
Location: Västerås

Post by SYO »

Detta verktyg är det: http://www.asttools.co.uk/product_catal ... uct964.htm

Tror du det fungerar? Läste i autodata (tror det var där) att man ska låsa med en stor skruvmejsel, känns ju rätt oseriöst.

Visst kan jag mäta verktyget, sätter du in hälften av det jag betalade för verktyget på mitt konto då?;o)
Anders Engbom
stefan123456
Posts: 10
Joined: 22 Jun 2008, 21:16
Location: Bollnäs

Borde funka

Post by stefan123456 »

Har aldrig testat själv men det ser ut att passa bra i hålet i sprängkåpan.
SYO
Posts: 3
Joined: 04 Sep 2008, 06:45
Location: Västerås

Post by SYO »

Jag modifierade låsvektyget så jag kunde skruva fast det i fästena för TDC-givaren, så nu är kuggkransen säkert låst.

Någon som vet hur man tätar mellan vattenpump och blocket? Fanns ingen packning där - ska man använda bara tätningsmassa typ Permatex eller liknande??
Anders Engbom
User avatar
timolo
Posts: 455
Joined: 08 Dec 2002, 12:47
Location: Olofström
Contact:

Post by timolo »

Ja man använder permatex s.k packning på tub
Tim Olofsson Olofström

R19 16v HB -93 blivande rallybil
Megane CC 2.0T -06 under utveckling
Post Reply