R4 Laban-1973-lill_sankan
Moderator: Forumpolisen
Tändläge
Hej igen
Blev lite fundersam om motorn är tvärdöd ochnär du beskrev hur du ryckte loss motorn, kamkedjan kan kugga över, det har hänt mig vid en rejäl baktändning...
Tändläget kollar du så som jag skrev tidigare markeringen på svänghjulet skall stämma med att rotorn pekar på cylinder 1 (den kabel som sitter ung. klockan fyra i fördelarlocket)
Blev lite fundersam om motorn är tvärdöd ochnär du beskrev hur du ryckte loss motorn, kamkedjan kan kugga över, det har hänt mig vid en rejäl baktändning...
Tändläget kollar du så som jag skrev tidigare markeringen på svänghjulet skall stämma med att rotorn pekar på cylinder 1 (den kabel som sitter ung. klockan fyra i fördelarlocket)
Håkan Kjellin, Storå
- lill_sankan
- Posts: 121
- Joined: 31 Aug 2005, 21:41
- Location: Jönköping
Tjena igen Mange! Tack för hjälpen med flytt!mange wrote:Du kan ju ha surat ner stiften. Ta ur de och gör rent. å kolla avståndet tändstiften. om de är rejält nersurade så kan det hälpa att bränna av dem med tändare eller gasol (riktigt nedsurade stift kan det vara problem att få bra igen)
När du ändå håller på så kan du fila brytarspetsarna och ställa avståndet på brytarna (0,5 mm borde vara lagom)
Någon annan kanske vet mer exakt vad det skall vara för avstånd på tändstift å brytare på en 4 L (jag är inte säker på 0,5)
Å en sak till gnistan är den stark? om den är halvtaskig så kan det vara spolen som givit upp
Kollade som sagt bara ett tändstift igår, det gav ju gnista. Men kan ju ha surat ner dom som du säger. Noterade att det satt väldigt dumt till, verkar som man får skruva loss generatorn och fördelaren om man ska lyckas få ur alla 4 stift nästan. Kanske kan vara värt att byta stiften för säkerhetsskull.
Brytarspetsarna slipade jag ner ytan på med sandpapper igår för det såg väldigt ärgigt ut där. Ang. gnistan så kollade jag inte den själv utan hade farsan till hjälp. Han sa att det fanns gnista bara ,inte mer Men får kolla hur stark den är.
MVH Johan S.
- lill_sankan
- Posts: 121
- Joined: 31 Aug 2005, 21:41
- Location: Jönköping
- lill_sankan
- Posts: 121
- Joined: 31 Aug 2005, 21:41
- Location: Jönköping
Re: Tändläge
Hej igen Kjellin! Motorn är inte tvärdöd utan han står ju och maler på startmotorn och drar runt men vill inte gå igång. Och han startade ju efter vid hade dragit igång den så jag tycker inte han borde ha kuggat över eller liknande. Ska kolla ditt tips om tändläget nästa gång jag kommer hem till bilen, antagligen i helgen. Tack för tipsen återigen!h.kjellin wrote:Hej igen
Blev lite fundersam om motorn är tvärdöd ochnär du beskrev hur du ryckte loss motorn, kamkedjan kan kugga över, det har hänt mig vid en rejäl baktändning...
Tändläget kollar du så som jag skrev tidigare markeringen på svänghjulet skall stämma med att rotorn pekar på cylinder 1 (den kabel som sitter ung. klockan fyra i fördelarlocket)
MVH Johan S.
- lill_sankan
- Posts: 121
- Joined: 31 Aug 2005, 21:41
- Location: Jönköping
- lill_sankan
- Posts: 121
- Joined: 31 Aug 2005, 21:41
- Location: Jönköping
- lill_sankan
- Posts: 121
- Joined: 31 Aug 2005, 21:41
- Location: Jönköping
Uppdatering 2008-08-29:
Idag har jag kollat lite och försökt få igång bilen igen.
Strömfördelaren satt fast som den skulle. Locket satt rätt och kablarna kan inte vara blandade då jag bara haft bort en i taget.
Tändstiften var dock oljiga så jag rengjorde dom. Ett hade gått sönder eller om det gick sönder när jag tog ut det. Dom två sista satt nämligen som sten. Så jag får köpa nya tändstift vilket kanske inte är fel.
Kjellin gav ju en förklaring för tändningen som jag försökte följa.
Rotorn pekade mot cylinder 1 som måste sitta längst till höger eftersom kopplingen sitter framför motorn på denna modellen.
Hittade öppningen på svänghjulet tror jag men hittade däremot ingen pil att jämföra med.
("Pilen" i öppningen mot märket på svänghjulet, rotorn skall vara i läge för tändning på cylinder 1 och förtändningen skall vara ca 1 cm. OBS cylinder 1 är den närmast kopplingen det är ju en fransk bil)
Idag har jag kollat lite och försökt få igång bilen igen.
Strömfördelaren satt fast som den skulle. Locket satt rätt och kablarna kan inte vara blandade då jag bara haft bort en i taget.
Tändstiften var dock oljiga så jag rengjorde dom. Ett hade gått sönder eller om det gick sönder när jag tog ut det. Dom två sista satt nämligen som sten. Så jag får köpa nya tändstift vilket kanske inte är fel.
Kjellin gav ju en förklaring för tändningen som jag försökte följa.
Rotorn pekade mot cylinder 1 som måste sitta längst till höger eftersom kopplingen sitter framför motorn på denna modellen.
Hittade öppningen på svänghjulet tror jag men hittade däremot ingen pil att jämföra med.
("Pilen" i öppningen mot märket på svänghjulet, rotorn skall vara i läge för tändning på cylinder 1 och förtändningen skall vara ca 1 cm. OBS cylinder 1 är den närmast kopplingen det är ju en fransk bil)
MVH Johan S.
Pilen!!!
Men du har ju pilen i bildens överkant en stor vass metallbit som inte går att missa!
Akta gängorna i topplocket när du byter stift! Locket är av lättmetall och det blir gängpaj hur lätt som helst. Skruva i de nya stiften med fingrarna nästan i botten.
Lycka till
Akta gängorna i topplocket när du byter stift! Locket är av lättmetall och det blir gängpaj hur lätt som helst. Skruva i de nya stiften med fingrarna nästan i botten.
Lycka till
Håkan Kjellin, Storå
- lill_sankan
- Posts: 121
- Joined: 31 Aug 2005, 21:41
- Location: Jönköping
Re: Pilen!!!
Hehe tydligen gick det att missa för en nybörjare som mig Blir lite orolig när jag tänker på gängorna i topplocket, för det var väldigt svårt att skruva ur två av tändsftiften. Har man otur så är det redan gängpaj. Inte så lätt att fixa kan jag tänka mig. Hoppas det kommer funka med nya tändstift iaf. Autoexperten rekomenderar "NGK BP 6HS" till min bil så ska in och köpa det när jag hinner.h.kjellin wrote:Men du har ju pilen i bildens överkant en stor vass metallbit som inte går att missa!
Akta gängorna i topplocket när du byter stift! Locket är av lättmetall och det blir gängpaj hur lätt som helst. Skruva i de nya stiften med fingrarna nästan i botten.
Lycka till
Tack för hjälpen!
MVH Johan S.
- lill_sankan
- Posts: 121
- Joined: 31 Aug 2005, 21:41
- Location: Jönköping
- lill_sankan
- Posts: 121
- Joined: 31 Aug 2005, 21:41
- Location: Jönköping
Uppdatering 2008-08-31:
Idag har jag varit ute och satt i nya tändstift i bilen. Ville dock inte starta på detta heller utan bara står och maler på startmotorn. Testade gnistan igen och till min stora förvåning lyckades jag inte få nån gnista överhuvudtaget Blir inte klock på det här... Vad kan det vara för fel? Är det tändspole eller fördelare eller något? Tacksam för tips!
Idag har jag varit ute och satt i nya tändstift i bilen. Ville dock inte starta på detta heller utan bara står och maler på startmotorn. Testade gnistan igen och till min stora förvåning lyckades jag inte få nån gnista överhuvudtaget Blir inte klock på det här... Vad kan det vara för fel? Är det tändspole eller fördelare eller något? Tacksam för tips!
MVH Johan S.
- lill_sankan
- Posts: 121
- Joined: 31 Aug 2005, 21:41
- Location: Jönköping
Tjena igen Mange! Var ute och blåste rent fördelaren och slipade på kontaktytorna för rotorn och i fördelarlocket men det hjälpte inte. Slipade även av kabelkontakten som går från fördelaren till tändspolen. Inget av detta hjälpte dock. Ser fortfarande ingen gnista och bilen bara maler på startmotor. Tändkablarna vet jag inte hur jag ska kolla? Dom ser ju hela ut och vore det brott på en borde den väl ändå starta på 3 cylindrar t.ex.? Har tyvärr ingen extra tändspole men får väl gå in på bildelsbasen och se om det finns något begagnat som inte kostar guld. Tack för hjälpen.mange wrote:är rotor och fördelarlock rena om inte skrapa kontaktytor. hur e de med tändkablar ? har du en extra spole så prova att byt den.
MVH Johan S.