Spolarvätskan försvinner - Megane 1.6i -00
Moderator: Forumpolisen
Spolarvätskan försvinner - Megane 1.6i -00
På senare tid har lampan för låg spolarvätska tänts allt oftare och det verkar som om spolarvätskan läcker allt mer. Fyller på ca 5 liter i veckan men kan inte se något direkt läckage vilket är konstigt.
Det är påfyllningen uppe vid rutan på förarsidan som måste fyllas på hela tiden, förmodar att den går till rutan och den andra till lyktspolningen.
behållaren sitter skymd verkar det som. Någon som har en bild eller skiss på var den sitter och hur man skall komma åt den lämpligast för att se vad som läcker.
Skall man ta bort kofångaren eller är det via innerskärmen som går lättast?
Megane 1.6i -00
Det är påfyllningen uppe vid rutan på förarsidan som måste fyllas på hela tiden, förmodar att den går till rutan och den andra till lyktspolningen.
behållaren sitter skymd verkar det som. Någon som har en bild eller skiss på var den sitter och hur man skall komma åt den lämpligast för att se vad som läcker.
Skall man ta bort kofångaren eller är det via innerskärmen som går lättast?
Megane 1.6i -00
Peter Appelgren - Göteborg - Megane 1.6i 16V - 2000 - 16500 mil
Vi brukar byta skarvstycket på slangen i vänster hjulhus till en universal backventil med tryckfunktion. Materialkostnad 8:-
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Tack för svaren det verkar hoppfullt
Har inte sett något läckage vid lycktspolningen men det kanske bara droppar så man inte lägger märke till det.
Det sitter ju två påfyllningsrör i motorrummet i Meganen
1. Upp vid fönstret vid förarsidan
2. Nere vid strålkastaren på passagerarsidan
Jag har alltid trott att den nere vid strålkastaren var till ljusspolningen och den uppe vid förarsidan var till vindrutan? Jag kanske har fel?
Skall försöka hitta en backventil med tryckfunktion och försöka komma in under framskärmen på förarsidan för att se om det hjälper...
Har inte sett något läckage vid lycktspolningen men det kanske bara droppar så man inte lägger märke till det.
Det sitter ju två påfyllningsrör i motorrummet i Meganen
1. Upp vid fönstret vid förarsidan
2. Nere vid strålkastaren på passagerarsidan
Jag har alltid trott att den nere vid strålkastaren var till ljusspolningen och den uppe vid förarsidan var till vindrutan? Jag kanske har fel?
Skall försöka hitta en backventil med tryckfunktion och försöka komma in under framskärmen på förarsidan för att se om det hjälper...
Peter Appelgren - Göteborg - Megane 1.6i 16V - 2000 - 16500 mil
MECA bla. har sådanaappelgren wrote:
Skall försöka hitta en backventil med tryckfunktion
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Tack för tipset Med vänster hjulhus så förmodar jag att du menar förarsidan (alltid lika förvirrande att prata vänster och höger på bilar)Dennis wrote:MECA bla. har sådana
Varningslampan inne i bilen varnar den bara för låg nivå i strålkastarspolningen eller gäller varningen båda behållarna?
Peter Appelgren - Göteborg - Megane 1.6i 16V - 2000 - 16500 mil
Vänster sida på bilen är alltid vänster sida oavsätt hur du vänder bilen, fram, bak upp och ner.appelgren wrote: Med vänster hjulhus så förmodar jag att du menar förarsidan (alltid lika förvirrande att prata vänster och höger på bilar)
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Ja det kan man tycka... Det är väl därför det heter vänster resp. högerstyrd. Hittade verkstadsmanualen i pdf format på nätet så det skall väl inte vara omöjligt att få isär och ihop igen även för en amatörmek som mig...Dennis wrote:Vänster sida på bilen är alltid vänster sida oavsätt hur du vänder bilen, fram, bak upp och ner.
Tack för alla tips
Peter Appelgren - Göteborg - Megane 1.6i 16V - 2000 - 16500 mil
-
- Posts: 10
- Joined: 22 Jun 2008, 21:16
- Location: Bollnäs
Typ en sån här?
4200-33127505 ?
Jag har också haft problem med att sporvätskan försvunnit på min megane.
Dock rann det ut ur högra strålkastarspolaren.
Nu verkar det som om problemet är bortat och jag misstänker nämligen dålig spolarvätska.
Körde biltemas tidigare och jag tror det är den som är boven eftersom den verkar få gummi att svälla.
På våran clio 99 så slutade spolarvätskepumpen att fungara. Prockade isär och fann en gummidel inne i pumpen som hade svällt så mycket att den låste impellern. Där var det också biltemaspolarvätska.
/Johannes
Dock rann det ut ur högra strålkastarspolaren.
Nu verkar det som om problemet är bortat och jag misstänker nämligen dålig spolarvätska.
Körde biltemas tidigare och jag tror det är den som är boven eftersom den verkar få gummi att svälla.
På våran clio 99 så slutade spolarvätskepumpen att fungara. Prockade isär och fann en gummidel inne i pumpen som hade svällt så mycket att den låste impellern. Där var det också biltemaspolarvätska.
/Johannes
Manual?
Har Du möjligen web-adressen till manualen?appelgren wrote:Ja det kan man tycka... Det är väl därför det heter vänster resp. högerstyrd. Hittade verkstadsmanualen i pdf format på nätet så det skall väl inte vara omöjligt att få isär och ihop igen även för en amatörmek som mig...Dennis wrote:Vänster sida på bilen är alltid vänster sida oavsätt hur du vänder bilen, fram, bak upp och ner.
Tack för alla tips
//Thomas
Thomas Sunesson
Gick lätt!
Hej!ior69 wrote:Hej! Kolla noga så tror jag att du kan se att spolarmunstyckerna till lyktorna läcker. Behållaren kommer man åt från hjulhuset.
Det var ju faktiskt ganska lätt att fixa. Både att få ner innerskärmen och att komma åt spolningen. Undrar just varför Renault sätter skarvar på slangarna där? Hur som helst jag bytte ut skarvarna mot backventiler. Så nu ska det nog funka.
//Thomas
Thomas Sunesson
Tänkte också byta till backventil när innerskärmen var nere, men köpte fel. Trodde det var t-koppling men det var det ju inte...
Fanns bara ett förp t-koppling kvar på Biltema, den andra typen av backventil var slut. Fanns ej heller på Mekonomen (slut).
Ska höra med Meca på måndag.
Fanns bara ett förp t-koppling kvar på Biltema, den andra typen av backventil var slut. Fanns ej heller på Mekonomen (slut).
Ska höra med Meca på måndag.
Uppsala
Renault Mégane 1.6 16V facelift -99
Renault Mégane 1.6 16V facelift -99
Jag har samma problem.På senare tid har lampan för låg spolarvätska tänts allt oftare och det verkar som om spolarvätskan läcker allt mer. Fyller på ca 5 liter i veckan men kan inte se något direkt läckage vilket är konstigt.
Det är påfyllningen uppe vid rutan på förarsidan som måste fyllas på hela tiden,
Och detta är fallet för mig.Hej! Kolla noga så tror jag att du kan se att spolarmunstyckerna till lyktorna läcker.
Det rinner rakt genom spolarmunstycket till höger lykta.
När jag försöker spola lyktorna (medans det finns vatten i behållaren) händer ingenting, mer än att vattnet sipprar ut genom munstycket.
Skulle backventilen från Meca hjälpa både mot läckaget och få igång "sprutet"? Eller är det en pump som också är trasig?
Eftersom jag endast kör min Megane på somrarna är behovet av lyktrengöring minimal, men det skulle vara oändligt skönt att slippa ha servicelampan tänd i instrumentpanelen.
jag skulle också gärna få adressen till manualen.Har Du möjligen web-adressen till manualen?
Nikolaj Hautaviita
Megane Cab 1,6 2001
Audi A6 Avant 2,4 1998
Audi Allroad TDI 2008
Megane Cab 1,6 2001
Audi A6 Avant 2,4 1998
Audi Allroad TDI 2008
För att bara byta skarvstyckena till backventiler behövs ingen manual, bara att
Hissa upp, bort med vänster hjul + plastinnerskärm. Isär med båda slangarna och bort med skarvstycket och in med bakventilerna istället. Klart.
Hade tidigare dåligt/inget sprut i en av lyktorna - då låg en slang i kläm längs vägen. Sen fick jag läckage - efter byte till backventiler funkar allt pefekt.
Hissa upp, bort med vänster hjul + plastinnerskärm. Isär med båda slangarna och bort med skarvstycket och in med bakventilerna istället. Klart.
Hade tidigare dåligt/inget sprut i en av lyktorna - då låg en slang i kläm längs vägen. Sen fick jag läckage - efter byte till backventiler funkar allt pefekt.
Uppsala
Renault Mégane 1.6 16V facelift -99
Renault Mégane 1.6 16V facelift -99