Kamrem Megane 99dti
Moderator: Forumpolisen
Kamrem Megane 99dti
Tja jag är helt ny på detta forum och det verkar kanon. Skulle vilja ha hjälp med att byta kamrem har en Renult Megane dti-99 är det svårt och vart får man tag i instruktioner till att byta rem
MVH Camytii
MVH Camytii
Anders Walldén
tjenare ! Och välkommen =)
Jag har nyss bytt på min -99 DTI.
Det är lite klurikgt faktiskt.
Lyft upp bilen fram, använd pallbockar ! Plocka bort Höger hjul och innerskärm. Ställ en domkraft under oljetråget på motorn och sätt en kloss imellan för att sprida ut trycket på tråget =)
Lossa höger motorfäste som sitter ovanpå motorn. Släpp på Generatorn och kräng av remmen. Skruva motorn tills du har markeringarna på rätt ställe. Hitta du inga markeringar, gör egna väldigt exakta !!. Släpp på vevaxel bulten och plocka bort remskivan. Får du inte bort bulten använd mutterdragare. Sitter den ändå montera på hjulet sänk ner den på backen. Be någon lägga i växel tex ettan och stå på bromsen. Detta är inte så skonsamt dock för lådan men brukar gå bra =)
Skruva sedan bort kamremskåpan. Du kan behöva släppa lite på styrboxen för att komma åt alla bultar. Släpp spännaren och pillra av remmen försiktigt, för att sedan montera den andra exakt !!! på samma ställe. Missar du en tand på kammen tar ventilerna i eller missar du en tand på pumpen går den som en påse nötter eller startar ej.
Har säkert glömt något men det är det stora hela i alla fall =) Lycka Till !
Om någon har något att lägga till eller ändra..... Do It =D
Jag har nyss bytt på min -99 DTI.
Det är lite klurikgt faktiskt.
Lyft upp bilen fram, använd pallbockar ! Plocka bort Höger hjul och innerskärm. Ställ en domkraft under oljetråget på motorn och sätt en kloss imellan för att sprida ut trycket på tråget =)
Lossa höger motorfäste som sitter ovanpå motorn. Släpp på Generatorn och kräng av remmen. Skruva motorn tills du har markeringarna på rätt ställe. Hitta du inga markeringar, gör egna väldigt exakta !!. Släpp på vevaxel bulten och plocka bort remskivan. Får du inte bort bulten använd mutterdragare. Sitter den ändå montera på hjulet sänk ner den på backen. Be någon lägga i växel tex ettan och stå på bromsen. Detta är inte så skonsamt dock för lådan men brukar gå bra =)
Skruva sedan bort kamremskåpan. Du kan behöva släppa lite på styrboxen för att komma åt alla bultar. Släpp spännaren och pillra av remmen försiktigt, för att sedan montera den andra exakt !!! på samma ställe. Missar du en tand på kammen tar ventilerna i eller missar du en tand på pumpen går den som en påse nötter eller startar ej.
Har säkert glömt något men det är det stora hela i alla fall =) Lycka Till !
Om någon har något att lägga till eller ändra..... Do It =D
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
- figgesoft
- Posts: 1864
- Joined: 21 Aug 2003, 07:33
- Firstname: Fredrik
- Surname: Sjöholm
- Location: Landskrona
- Contact:
det är som robin säger, bara o börja skruva
En illustration sitter aldrig fel
"Specialverktyg som behövs"
Låspinne för svänghjulet (funkar även bra att använda mutterdragare)
Kamrems "tensiongauge" mätare för att kolla hur spänd remmen är.
Om du inte har en tension gauge för att mäta spänningen på remmen,
Kolla remmen mellan (Aux & T på bilden),
här ska du kunna snurra remmen 90grader med visst motstånd.
(90 grader är korrekt för diseln va?)
En illustration sitter aldrig fel
"Specialverktyg som behövs"
Låspinne för svänghjulet (funkar även bra att använda mutterdragare)
Kamrems "tensiongauge" mätare för att kolla hur spänd remmen är.
Om du inte har en tension gauge för att mäta spänningen på remmen,
Kolla remmen mellan (Aux & T på bilden),
här ska du kunna snurra remmen 90grader med visst motstånd.
(90 grader är korrekt för diseln va?)
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
Justa ja !
Du ser på bilden att dom sitcker en pinne i vevaxeln. Detta uttag sitter frampå motorblocket lite närmare växellådan än oljefiltret. Där sitter en liten bult som du kan ta bort och detta hål dyker upp. Där kan du sticka ner en 8mm borr för att låsa veven i rätt läge =) blir lite lättare då.
Du ser på bilden att dom sitcker en pinne i vevaxeln. Detta uttag sitter frampå motorblocket lite närmare växellådan än oljefiltret. Där sitter en liten bult som du kan ta bort och detta hål dyker upp. Där kan du sticka ner en 8mm borr för att låsa veven i rätt läge =) blir lite lättare då.
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
VARNING Använd inte donen att låsa veven vid demontage av remskivebulten. Ibästa fall så går den av och den ena delen trillar ner inne i motorn, annars böjer den sig och då får du inte ur den ur veven och motorblocket. Denna låsning är bara till för kalibrering, EJ låsning.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Stramming av remmen uten frekvens meteret er ikke anbefalt - en ok vridning på 90 grader gir et stort område og kan være langt utenfor den korrekte strammeverdi. På Renault måles remmens vibrasjons-frekvens (Hz) på angitt målepunkt. En tysk Renault tekniker sa engang at å stramme registeret på en Renault uten frekvensmeteret = russisk rulett.
Varje gang så setter jeg på remmen manuelt etter "90 graders regelen" før jeg måler frekvensen (ofte er den da det dubbelte av fabrikkverdi, altså for stram) og setter den korrekt.
Varje gang så setter jeg på remmen manuelt etter "90 graders regelen" før jeg måler frekvensen (ofte er den da det dubbelte av fabrikkverdi, altså for stram) og setter den korrekt.
Från Granna-landet vest