Kylarproblem renault megané
Moderator: Forumpolisen
Kylarproblem renault megané
Hejsan!
Mitt första inlägg här, då jag är nybliven megané-ägare
Köpte en bil som va sådär kan man i efterhand tycka.
Märkte när jag va påväg hem att tempen pendlade rejält, visade sig att allt kylarvatten var grått, geggigt. Olja i vattnet konstaterade vi och började skruva ner hela bilen (nästan iaf) för att byta topplockspackningen.
Samtidigt byttes även kamrem och termostat.
Sen har jag sköljt igenom systemet i en timma, spola spola spola!
Och körde idag igång den, fungerar kanon och går mjukt och fint.
MEN när man har fläkten på max och max värme så blir de varmt, men om du stänger av den så stiger temperaturmätaren rejält.
Va så pass att de började rinna över i vattenbehållaren, Öppnade den där luftskruven som sitter på vattenslangen till kupén och de pös en jävla massa.
När jag inte tyckte att de pös nåmera så körde jag vidare och samma sak hände, lampan för kylartemeraturen (den röda) lyser mer eller mindre konstant (även när temperaturen ligger på hälften av mätaren)
Körde vidare och samma sak fick upprepas tre gånger, om jag kör med full värme i kupén så går det, om inte så blir den för varm.
Varför? Kan det vara luftningen som inte är tillräckligt? Behöver jag lufta många gånger? Kan tycka att de blev lite bättre sista gången, men inte helt säker. Dessutom lyser faktiskt den röda lampan fortfarande, mycket underligt !
Snälla forumfolk på clubrenault, HJÄLP mig med min vackra och behändiga megané! Det är en -98 om de hjälper.
Mitt första inlägg här, då jag är nybliven megané-ägare
Köpte en bil som va sådär kan man i efterhand tycka.
Märkte när jag va påväg hem att tempen pendlade rejält, visade sig att allt kylarvatten var grått, geggigt. Olja i vattnet konstaterade vi och började skruva ner hela bilen (nästan iaf) för att byta topplockspackningen.
Samtidigt byttes även kamrem och termostat.
Sen har jag sköljt igenom systemet i en timma, spola spola spola!
Och körde idag igång den, fungerar kanon och går mjukt och fint.
MEN när man har fläkten på max och max värme så blir de varmt, men om du stänger av den så stiger temperaturmätaren rejält.
Va så pass att de började rinna över i vattenbehållaren, Öppnade den där luftskruven som sitter på vattenslangen till kupén och de pös en jävla massa.
När jag inte tyckte att de pös nåmera så körde jag vidare och samma sak hände, lampan för kylartemeraturen (den röda) lyser mer eller mindre konstant (även när temperaturen ligger på hälften av mätaren)
Körde vidare och samma sak fick upprepas tre gånger, om jag kör med full värme i kupén så går det, om inte så blir den för varm.
Varför? Kan det vara luftningen som inte är tillräckligt? Behöver jag lufta många gånger? Kan tycka att de blev lite bättre sista gången, men inte helt säker. Dessutom lyser faktiskt den röda lampan fortfarande, mycket underligt !
Snälla forumfolk på clubrenault, HJÄLP mig med min vackra och behändiga megané! Det är en -98 om de hjälper.
David Gidlund
- Stymie
- Posts: 3631
- Joined: 24 Jul 2006, 17:54
- Firstname: Albert
- Surname: Sjöberg
- Location: Uppsala
- Contact:
Leta rätt på var termostaten sitter. Demontera (tyvärr måste du då tappa ur delar av kylsystemet.) termostathuset, plocka ur termostaten. På termostaten brukar det vara stansat/graverat ett tal 88, 92 eller i närheten. Det står för temperaturen då den ska öppna helt. Lägg den i en kastrull och koka den, då ser du om den öppnar strax innan vattnet kokar. Byt ut termostaten om det är tveksam funktion... eller om du inte orkar koka den. Kostar inte så många kronor.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
- Stymie
- Posts: 3631
- Joined: 24 Jul 2006, 17:54
- Firstname: Albert
- Surname: Sjöberg
- Location: Uppsala
- Contact:
Där lade du till lite bonusinfo medan jag skrev klart... Fungerar kylarfläkten??? Knappast, med din senaste beskrivning. Kolla kabelanslutningarna, speciellt mot jord, mät!
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Den ska väl bara slå till NÄR den blir varm? dvs vid 105grader?Där lade du till lite bonusinfo medan jag skrev klart... Fungerar kylarfläkten??? Knappast, med din senaste beskrivning. Kolla kabelanslutningarna, speciellt mot jord, mät!
Ska väl ändå inte bli varm? stiger rätt snabbt.
Termostaten är helt ny och byttes i samband med kamremmen.
Ska kika på fläkten, men den slår till när jag bryggar den iaf.
Fler förslag?
David Gidlund
lampan kan ju inte stämma om den lyser när visaren är normal, att bygla fläkten visar att fläkten är hel, inte att den startar,gör den det??
om det fortfarande är luft i systemet,kan det bli problem åxå.
Om systemet är lufttomt,termostaten öppnar och kylfläkten går.kan det vara topplocket som är skevt och komptrycket trycker in i kylsystemet, kolla om slangarna blir hårda(re) än normalt..
om det fortfarande är luft i systemet,kan det bli problem åxå.
Om systemet är lufttomt,termostaten öppnar och kylfläkten går.kan det vara topplocket som är skevt och komptrycket trycker in i kylsystemet, kolla om slangarna blir hårda(re) än normalt..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
- figgesoft
- Posts: 1864
- Joined: 21 Aug 2003, 07:33
- Firstname: Fredrik
- Surname: Sjöholm
- Location: Landskrona
- Contact:
Blir kylaren varm?
Fläkten ska gå om tempen når 3/4 på mätaren.
Dvs. motovägskörning och lite krypkörning i stan drar igång den.
Termostaten kanske öppnar liiite liiite och då stämmer tempen när du kör på landsväg. (då får även motorn luftkylning).
Värmepaketet till kupeén är ansluten på interna slingan (mellan motorn och termostaten) och termostaten styr flödet till kylaren.
Har du lossat kylarslangarna och spolat kylaren separat?
Ps. om du har 1.6 liters motorn så sitter det två givare på termostathuset.
den övre av dessa styr varningslampan och den undre tempmätaren.
Givaren kanske är defekt = röd lampa
På kylaren finns en givare som styr kylfläkten, kortsluter du denna så startas fläkten.
Fläkten ska gå om tempen når 3/4 på mätaren.
Dvs. motovägskörning och lite krypkörning i stan drar igång den.
Termostaten kanske öppnar liiite liiite och då stämmer tempen när du kör på landsväg. (då får även motorn luftkylning).
Värmepaketet till kupeén är ansluten på interna slingan (mellan motorn och termostaten) och termostaten styr flödet till kylaren.
Har du lossat kylarslangarna och spolat kylaren separat?
Ps. om du har 1.6 liters motorn så sitter det två givare på termostathuset.
den övre av dessa styr varningslampan och den undre tempmätaren.
Givaren kanske är defekt = röd lampa
På kylaren finns en givare som styr kylfläkten, kortsluter du denna så startas fläkten.
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430