Kylarproblem renault megané

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Dajvid
Posts: 4
Joined: 21 Aug 2008, 19:27
Location: Gävle

Kylarproblem renault megané

Post by Dajvid »

Hejsan!
Mitt första inlägg här, då jag är nybliven megané-ägare :)

Köpte en bil som va sådär kan man i efterhand tycka.
Märkte när jag va påväg hem att tempen pendlade rejält, visade sig att allt kylarvatten var grått, geggigt. Olja i vattnet konstaterade vi och började skruva ner hela bilen (nästan iaf) för att byta topplockspackningen.

Samtidigt byttes även kamrem och termostat.
Sen har jag sköljt igenom systemet i en timma, spola spola spola!

Och körde idag igång den, fungerar kanon och går mjukt och fint.
MEN när man har fläkten på max och max värme så blir de varmt, men om du stänger av den så stiger temperaturmätaren rejält.
Va så pass att de började rinna över i vattenbehållaren, Öppnade den där luftskruven som sitter på vattenslangen till kupén och de pös en jävla massa.

När jag inte tyckte att de pös nåmera så körde jag vidare och samma sak hände, lampan för kylartemeraturen (den röda) lyser mer eller mindre konstant (även när temperaturen ligger på hälften av mätaren)

Körde vidare och samma sak fick upprepas tre gånger, om jag kör med full värme i kupén så går det, om inte så blir den för varm.

Varför? Kan det vara luftningen som inte är tillräckligt? Behöver jag lufta många gånger? Kan tycka att de blev lite bättre sista gången, men inte helt säker. Dessutom lyser faktiskt den röda lampan fortfarande, mycket underligt !



Snälla forumfolk på clubrenault, HJÄLP mig med min vackra och behändiga megané! Det är en -98 om de hjälper.
David Gidlund
h.kjellin
Posts: 503
Joined: 09 Dec 2002, 19:40
Location: Sweden
Contact:

Post by h.kjellin »

Sök på detta forum!
Du har problem som du tyvärr delar med många andra!
Håkan Kjellin, Storå
Dajvid
Posts: 4
Joined: 21 Aug 2008, 19:27
Location: Gävle

Post by Dajvid »

Har sökt överallt, vad menar du?
Har kikat på många liknande problem, att dom har luftat osv.
Men vad gör att min lampa lyser tex? varför pendlar temperaturen?

Menar du att detta är ett typfel? då finns de väl en lösning?
David Gidlund
User avatar
Stymie
Posts: 3620
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Post by Stymie »

Kolla att termostaten verkligen öppnar helt.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Dajvid
Posts: 4
Joined: 21 Aug 2008, 19:27
Location: Gävle

Post by Dajvid »

Hur kollar jag de?
Kan de vara vattenpumpen? eftersom den håller ganska bra temp om jag åker på landsväg.
David Gidlund
User avatar
Stymie
Posts: 3620
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Post by Stymie »

Leta rätt på var termostaten sitter. Demontera (tyvärr måste du då tappa ur delar av kylsystemet.) termostathuset, plocka ur termostaten. På termostaten brukar det vara stansat/graverat ett tal 88, 92 eller i närheten. Det står för temperaturen då den ska öppna helt. Lägg den i en kastrull och koka den, då ser du om den öppnar strax innan vattnet kokar. Byt ut termostaten om det är tveksam funktion... eller om du inte orkar koka den. Kostar inte så många kronor.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
User avatar
Stymie
Posts: 3620
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Post by Stymie »

Där lade du till lite bonusinfo medan jag skrev klart... Fungerar kylarfläkten??? Knappast, med din senaste beskrivning. Kolla kabelanslutningarna, speciellt mot jord, mät!
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Dajvid
Posts: 4
Joined: 21 Aug 2008, 19:27
Location: Gävle

Post by Dajvid »

Där lade du till lite bonusinfo medan jag skrev klart... Fungerar kylarfläkten??? Knappast, med din senaste beskrivning. Kolla kabelanslutningarna, speciellt mot jord, mät!
Den ska väl bara slå till NÄR den blir varm? dvs vid 105grader?
Ska väl ändå inte bli varm? stiger rätt snabbt.

Termostaten är helt ny och byttes i samband med kamremmen.
Ska kika på fläkten, men den slår till när jag bryggar den iaf.
Fler förslag?
David Gidlund
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

lampan kan ju inte stämma om den lyser när visaren är normal, att bygla fläkten visar att fläkten är hel, inte att den startar,gör den det??
om det fortfarande är luft i systemet,kan det bli problem åxå.

Om systemet är lufttomt,termostaten öppnar och kylfläkten går.kan det vara topplocket som är skevt och komptrycket trycker in i kylsystemet, kolla om slangarna blir hårda(re) än normalt..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Post by figgesoft »

Blir kylaren varm?

Fläkten ska gå om tempen når 3/4 på mätaren.
Dvs. motovägskörning och lite krypkörning i stan drar igång den.

Termostaten kanske öppnar liiite liiite och då stämmer tempen när du kör på landsväg. (då får även motorn luftkylning).

Värmepaketet till kupeén är ansluten på interna slingan (mellan motorn och termostaten) och termostaten styr flödet till kylaren.

Har du lossat kylarslangarna och spolat kylaren separat?

Ps. om du har 1.6 liters motorn så sitter det två givare på termostathuset.
den övre av dessa styr varningslampan och den undre tempmätaren.
Givaren kanske är defekt = röd lampa

På kylaren finns en givare som styr kylfläkten, kortsluter du denna så startas fläkten.
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
Post Reply