Startproblem Megane-99

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Thomas S

Startproblem Megane-99

Post by Thomas S »

Hej!
Ibland så startar inte min Megane så lätt som den alltid gjort.

Det kan hända vid olika tillfällen, och det kan gå flera dagar mellan dessa tillfällen.

Det händer aldrig när den är kall, vid den första starten på morgonen exvis.
men när det händer så får jag köra på starten ganska länge, eller till slut putta igång den. [smilie=mad2.gif]

Så numera om jag åker nånstans så behöver jag planera in att ställa den i lutning. Inte minst på grund av att jag vill inte köra på starten så länge, utan det är nästan bättre att rulla igång den direkt.

Så den är inte svårstartad på det viset, men den "tänder inte till" med enbart nyckelns hjälp alltid.

Problemlösning, någon där ute :?: :idea:

Mvh Thomas
Thomas Sunesson
figgesoft
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm

Post by figgesoft »

vevaxelgivaren.

Kolla kontakten så där inte ligger ärj och kolla så givaren inte är smutsig.

(sitter synlig ovanifrån och läser på svänghjulskuggarna mellan motorn och växellådan - beroende på bilmodell)
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
Thomas S

Tack!

Post by Thomas S »

figgesoft wrote:vevaxelgivaren.

(sitter synlig ovanifrån och läser på svänghjulskuggarna mellan motorn och växellådan - beroende på bilmodell)
Tack för det svaret!
Ska kolla detta i morgon.

Mvh Thomas
Thomas Sunesson
Thomas S

Osäker på placeringen.

Post by Thomas S »

Hej!
Jag är osäker på vilken det är som är denna givaren. Det sitter en svart kontaktliknande historia ungefär mellan motor och växellådan, alltså åt bilens vänstersida, men från den går det inga kablar? Kan det vara den? Ska man ta av locket på den i så fall?

Mvh Thomas
Thomas Sunesson
Thomas A

Post by Thomas A »

Det finns en bild på var den sitter i motor-forumet, och även bild på den i andra trådar.

Om du går in på reservdelssidan på micro eller mekonomen så finns en bild på denna givare i deras sortiment. Ser ut som en lätt böjd pinne fastsatt med två bultar, sitter på kåpan vid svänghjulet.

T
Uppsala
Renault Mégane 1.6 16V facelift -99
Tony
Forumpolis

Re: Osäker på placeringen.

Post by Tony »

Thomas S wrote:

Hej!
Jag är osäker på vilken det är som är denna givaren. Det sitter en svart kontaktliknande historia ungefär mellan motor och växellådan, alltså åt bilens vänstersida, men från den går det inga kablar? Kan det vara den? Ska man ta av locket på den i så fall?

Mvh Thomas
ligger klistrad under motor och elektronik
http://forum.clubrenaultsverige.com/vie ... php?t=7131
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Post Reply