Clio 1.8 16v -1992-Tumic Inrednings montering
Moderator: Forumpolisen
vet inte, får fram impulser till spolarna, och spolarna verkar okej men ingen gnista problemet är att både jag och min far är helt grön vad det gäller den här typen av tändning/insprut och vet inte vart jag skall vända mig för att få hjälp
Jesse Westerlund
Timrå
Renault clio 1.8 16v -92
Renault master 2.8 -99
Timrå
Renault clio 1.8 16v -92
Renault master 2.8 -99
spolarna ??? det är väl 1 tändspole och fördelare, det är det på min f7p..
vad är ändrat sedan den var igång hos förra ägaren??
har du ström till tändspolen...
vad är ändrat sedan den var igång hos förra ägaren??
har du ström till tändspolen...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
jag har en separat skiva med givare som sitter på en av remskivorna tär han tar tänd pulsen sedean har jag 2st separata tändspolar så jag använder mig ej av orginal tändning. det skall inte vara någonting ändrat från första ägaren (han hade motorn i sin bil) sedan sålde han motor och tändning/kablage till en kompis som inte rörde grejern, sedan köpte första ägaren tillbaka motorn och sålde den vidare till mig.
Jesse Westerlund
Timrå
Renault clio 1.8 16v -92
Renault master 2.8 -99
Timrå
Renault clio 1.8 16v -92
Renault master 2.8 -99
jaha där ser man,var antagligen för enkelt att använda sig av orginal tändningen då..
spolarna skall ha konstant matning åxå...
undrar varför man kör wasted fire när det är enklare med fördelare och en spole,lär ju inte ge någon effekt skillnad,med orginal insug och grenrör
undrar varför man kör wasted fire när det är enklare med fördelare och en spole,lär ju inte ge någon effekt skillnad,med orginal insug och grenrör
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Fick tag på en kille nu som bor 4kilometer ifrån mig som har en corvette med haltech, visade sig att han hade samma modell som mig e6k, och han lät som han hade bra koll så han skulle dyka förbi mig nästa vecka och kolla läget för nu i veckan har inte jag tid att röra bilen. Ibland fins den bästa hjälpen där man minst anar det
Jesse Westerlund
Timrå
Renault clio 1.8 16v -92
Renault master 2.8 -99
Timrå
Renault clio 1.8 16v -92
Renault master 2.8 -99
det skall vara direkt strömmatning till spolarna när tändningen är på, sedan en pulsad signal från boxen när motorn skall tända, du kör wastedspark så den tänder 1-4 2-3 .. hur många anslutningar är det till spolarna?? hur ser dom ut...??
- figgesoft
- Firstname: Fredrik
- Surname: Sjöholm
spolstyrning vs. fördelare ger ju fördelen att du kan ställa in tändkurvan utan vacumstyrning o grejor. dvs. du kan optimera förbränningen yterliggare beroende på bränslekvalitén. Och det ger nog nån hk även med orginalinsug/grenrör.Tony wrote:jaha där ser man,var antagligen för enkelt att använda sig av orginal tändningen då..
Dessutom så förbänner du oförbrän bensin innan du släpper ut det i avgasröret, vilket ger renare avgaser (wastespark). = sparar på katten + luktar godare
Tumic - Vad är det för tändspolar? vilket märke, eller bilmodell har dem suttit på ?
I vanliga fall så har du en tråd med konstant + till spolen och en tändpuls som du jordar med ditt sprut (då kommer gnistan).
På tre trådars så jordar du flybackspänningen genom en kondensator till jord. (för att slippa störningar i elektronik m.m).
Har du två trådars så brukar t.ex. gul vara 12volt och gulröd vara puls.
12voltaren brukar också vara lite grövre.
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
var ut och sköt lite bilder, jag har 2st svarta kablar som sedan är skarvade till 2st vita, hela min kabelstam ser ut som ett circustält med kablar som är skarvad och byter färg lite här och där men tog 2st bilder på spolen iaf. och att dömma av loggon på den så är den infrån en hundai
Jesse Westerlund
Timrå
Renault clio 1.8 16v -92
Renault master 2.8 -99
Timrå
Renault clio 1.8 16v -92
Renault master 2.8 -99
nu tänkte jag inte på fördelare från 70 talet.. utan dom brytarlösa,fasta fördelarna där tändningen sköts av styrboxen..figgesoft wrote:spolstyrning vs. fördelare ger ju fördelen att du kan ställa in tändkurvan utan vacumstyrning o grejor. dvs. du kan optimera förbränningen yterliggare beroende på bränslekvalitén. Och det ger nog nån hk även med orginalinsug/grenrör.Tony wrote:jaha där ser man,var antagligen för enkelt att använda sig av orginal tändningen då..
Dessutom så förbänner du oförbrän bensin innan du släpper ut det i avgasröret, vilket ger renare avgaser (wastespark). = sparar på katten + luktar godare
Tumic - Vad är det för tändspolar? vilket märke, eller bilmodell har dem suttit på ?
I vanliga fall så har du en tråd med konstant + till spolen och en tändpuls som du jordar med ditt sprut (då kommer gnistan).
På tre trådars så jordar du flybackspänningen genom en kondensator till jord. (för att slippa störningar i elektronik m.m).
Har du två trådars så brukar t.ex. gul vara 12volt och gulröd vara puls.
12voltaren brukar också vara lite grövre.