Spolarrelä till R19 - vart?

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Dumle
Posts: 6
Joined: 23 Jul 2008, 10:54
Location: Smedjebacken

Spolarrelä till R19 - vart?

Post by Dumle »

Vindrutespolaren på brorsans R19 har lagt av och jag har rotat runt under dagen och konstaterat att det inte kommer ström fram till motorn. Jag har också läst denna tråden och den hjälpte mig till en viss del i och med att det inte kan vara spaken då torkarna går igång men spolarn är tyst. Nu är jag tyvärr helt fast, jag hittar f-n inte reläet. Jag har kört enkel felsökning och provat att dra ut tre reläer som sitter till höger i motorutrymmet och de fem jag hittade vid säkringsdosan men torkarna går ändå. Det borde ju vara kabelbrott och hittar jag bara reläet kan jag dra ny kabel. Är det någon som kan hjälpa en vilsen själ att hitta rätt? :D
Mats Westman
Smedjebacken
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Post by figgesoft »

Reläet till torkarna aktiveras om du drar en gång i spolarspaken så du behöver inte leta efter det.

Mät på den orange tråden ut från spaken. "8 Or."
(här ska du ha 12volt när du drar i torkarspaken och vindrutetorkaren ska börja köra)

Har du provkört pumpen med 12volt direkt från batteriet ?

Symbol 129 nere till vänster är spolarpumpen:
Image


Jordfel är vanligaste orsaken.
Ohmmät mellan minus på spolarpumpen och chassit för att se så du har bra jordning.
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
Dumle
Posts: 6
Joined: 23 Jul 2008, 10:54
Location: Smedjebacken

Post by Dumle »

Jo det finns 12 volt efter spaken och det är ju därför som torkarna går om jag fattat det rätt. Pumpen går med 12 volt direkt ja, det jag inte har mätt är jord (svart kabel) till chassi (ground) mest för att min multimeter är av Biltemakvalitet = opålitlig. Jag har en annan mätare för 6/12/220/380 som jag hade när jag jobbade med el och den är kurant. Jag ska mäta orange kabel vid motorn mot chassi och se om den visar spänning. Orange mot svart gav ingen spänning. Tack för hjälpen så länge!

PS. Anledningen att jag ville ha tag i reläet var för att dra en ny orange kabel från det då det är samma orange där som går till motorn.
Mats Westman
Smedjebacken
Dumle
Posts: 6
Joined: 23 Jul 2008, 10:54
Location: Smedjebacken

Post by Dumle »

Ok, nu har jag mätt jorden och den visar 0,8 ohm = ok. Ingen spänning mellan orange och jord däremot så jag tar tacksamt emot en anvisning var jag kan hitta rälet (132 på schemat) så jag kan "tjuvkoppla" motorn.
Mats Westman
Smedjebacken
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Post by figgesoft »

menar du 137 till höger på schemat?
Det är intervallstyrningen till torkarmotorn.
Det sitter vid säkringarna under handskfacket om jag inte minns fel.

Börjar torkarna röra sig om du drar i spaken för att spola rutan?
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
Dumle
Posts: 6
Joined: 23 Jul 2008, 10:54
Location: Smedjebacken

Post by Dumle »

figgesoft wrote:menar du 137 till höger på schemat?
Det är intervallstyrningen till torkarmotorn.
Det sitter vid säkringarna under handskfacket om jag inte minns fel.

Börjar torkarna röra sig om du drar i spaken för att spola rutan?
Ja torkarna rör sig så spänning dit bör det ju vara om jag fattat elschemat rätt men sitter det under handskfacket så vete fasen hur torkarna styrs vid spolning eftersom jag har provat att dra ut reläerna ett efter ett men torkarna går igång i alla fall.
Mats Westman
Smedjebacken
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Post by figgesoft »

på vissa bilar sitter reläet inbyggt i torkarmotorn.

Men du kan dra en egen kabel från spaken fram till pumpen annars, dem är ju sammanbunda enl. schemat.
Sätt en kabeltjuv under rattkåpan och anslut den istället för orginal + kabel på pumpen.
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
Dumle
Posts: 6
Joined: 23 Jul 2008, 10:54
Location: Smedjebacken

Post by Dumle »

figgesoft wrote:på vissa bilar sitter reläet inbyggt i torkarmotorn.

Men du kan dra en egen kabel från spaken fram till pumpen annars, dem är ju sammanbunda enl. schemat.
Sätt en kabeltjuv under rattkåpan och anslut den istället för orginal + kabel på pumpen.
Ja det får nog bli så, tack för hjälpen!
Mats Westman
Smedjebacken
Dumle
Posts: 6
Joined: 23 Jul 2008, 10:54
Location: Smedjebacken

Post by Dumle »

Vill bara tala om att kabelf-n var grön och inte orange. Orange var till bakspolaren. Inte lätt att felsöka då inte. :lol:

Om nu någon skulle behöva veta det så sitter spolarmotorn till framrutan på utsidan av spolartanken. Har man två motorer på insidan varav en är vit så är den vita en högtrycksmotor till strålkastarrengöringen och den andra en lågtrycksmotor till bakrutespolaren (samma motortyp som till framrutan). R19 5-d -94.
Mats Westman
Smedjebacken
Post Reply