Espace IV plötsligt död...
Moderator: Forumpolisen
-
- Posts: 6
- Joined: 15 Jun 2008, 22:35
- Location: Stockholm
Espace IV plötsligt död...
Hej, allesammans!
Har en Espace IV, 2.0 T. Efter ett biobesök i helgen vägrade plötsligt bilen att starta. Instrumentpanelen visade alla tänkbara och otänbkara lampor som en julgran, nertryckning av startknappen resulterade i ett högt klickljud, startmotorn rörde sig någon grad eller två, allt på instrumentpanelen slocknade. Ljusspelet återkom ca 2-4 sekunder senare och proceduren kunde upprepas. Jag fick inte ens bilen att låsa/låsa upp dörren ordentligt.
Batteriet visade "grönt" i kontrollfönstret, vilket tyder på ett relativt välmående batteri. Min Espace är drygt 3 år gammal, batteriet är original.
Tillkallade bärgare: försökte starta från hans startbatteri och hans startkablar, men det var exakt samma resultat: högt klick, startmotorn rörde sig lite, skillnaden var dock att lamporna på instrumentpanelen såg "normala" ut, alltså ingen julgran längre, utan de vanliga lamporna tända i "vanlig" ordning. Nu fungerade dock centrallåset och allt annat som inte drog så mkt ström.
För mig känns det som ett av alternativen:
1. elektroniken har har dött (hoppas det är fel)
2. batteriet har dött, även om kontrollfönstret visar grönt (ska ag välja pest eller kolera så föredrar jag dött batteri).
Jag fick för mig efter att ha läst någonstans på något forum för läääänge sedan att det inte går att starta en Espace från startkablar eller startbatteri. Kan det stämma?
Kan någon av er bekräfta att så är fallet, alltså att Espacen kan bli riktigt konstig när batteriet tar slut?
...och då kommer vi till nästa fråga: var skaffar man nya batterier till Espace? Är det bara Bilia som gäller? Har läst i Biltemas katalog på nätet, hittade inget som ska vara kompatibelt med Espace IV 2.0T.
Mvh /ZJ
Har en Espace IV, 2.0 T. Efter ett biobesök i helgen vägrade plötsligt bilen att starta. Instrumentpanelen visade alla tänkbara och otänbkara lampor som en julgran, nertryckning av startknappen resulterade i ett högt klickljud, startmotorn rörde sig någon grad eller två, allt på instrumentpanelen slocknade. Ljusspelet återkom ca 2-4 sekunder senare och proceduren kunde upprepas. Jag fick inte ens bilen att låsa/låsa upp dörren ordentligt.
Batteriet visade "grönt" i kontrollfönstret, vilket tyder på ett relativt välmående batteri. Min Espace är drygt 3 år gammal, batteriet är original.
Tillkallade bärgare: försökte starta från hans startbatteri och hans startkablar, men det var exakt samma resultat: högt klick, startmotorn rörde sig lite, skillnaden var dock att lamporna på instrumentpanelen såg "normala" ut, alltså ingen julgran längre, utan de vanliga lamporna tända i "vanlig" ordning. Nu fungerade dock centrallåset och allt annat som inte drog så mkt ström.
För mig känns det som ett av alternativen:
1. elektroniken har har dött (hoppas det är fel)
2. batteriet har dött, även om kontrollfönstret visar grönt (ska ag välja pest eller kolera så föredrar jag dött batteri).
Jag fick för mig efter att ha läst någonstans på något forum för läääänge sedan att det inte går att starta en Espace från startkablar eller startbatteri. Kan det stämma?
Kan någon av er bekräfta att så är fallet, alltså att Espacen kan bli riktigt konstig när batteriet tar slut?
...och då kommer vi till nästa fråga: var skaffar man nya batterier till Espace? Är det bara Bilia som gäller? Har läst i Biltemas katalog på nätet, hittade inget som ska vara kompatibelt med Espace IV 2.0T.
Mvh /ZJ
Ziemowit Jankowski
- ansk@hotmail.com
- Posts: 148
- Joined: 10 Mar 2006, 20:26
- Location: Huddinge
Nu ska jag ge ett väldigt ovetenskapligt svar. Jag vet inget om hur Espace IV är tänkt att fungera, men både min egen Espace IV -04 och en arbetskamrats -05:a har råkat ut för liknande problem.
Jag köpte vår -04 på försommaren 2004 och redan i september 2004 så startvägrade den första gången.
Så som jag ser det är bilen känslig för att batteriet kommer under ett visst volttal som är satt alldeles för högt. Jag minns att jag lämnat bilen med fyrblink på i en timme på en innergård i samband med flytt och när jag skulle starta klickade det bara.
Jag kunde tända halvljuset och det lyste hur fint som helst. Displayen såg också normalstark ut i sin ljusintensitet.
Ringde bärgare som försökte ladda och det hjälpte inte. Lät bilen vila medan bärgaren laddade på ännu mer och voila, så startade åbäket.
Sedan hände det minst två gånger till vad jag minns, att den efter att jag stått med radion på en halvtimme samt en annan gång med bildörren öppen (kupélyse på) att den startvägrade. De gångerna räckte det med att jag lät den vila en stund. Sedan startade den igen.
Min arbetskamrats -05:a stannade när han stängde av den på en mack och lät den stå med lyset på en stund medan han pratade med säljaren.
Jag vet som sagt inte hur bilen är konstruerad, men jag upplever det som att den startvägrar pga nåt tröskelvärde som är för högt ställt. Som jag tror skulle bilen ha startat om man släppt på ström till startmotorn på befintlig batterinivå.
Jag köpte vår -04 på försommaren 2004 och redan i september 2004 så startvägrade den första gången.
Så som jag ser det är bilen känslig för att batteriet kommer under ett visst volttal som är satt alldeles för högt. Jag minns att jag lämnat bilen med fyrblink på i en timme på en innergård i samband med flytt och när jag skulle starta klickade det bara.
Jag kunde tända halvljuset och det lyste hur fint som helst. Displayen såg också normalstark ut i sin ljusintensitet.
Ringde bärgare som försökte ladda och det hjälpte inte. Lät bilen vila medan bärgaren laddade på ännu mer och voila, så startade åbäket.
Sedan hände det minst två gånger till vad jag minns, att den efter att jag stått med radion på en halvtimme samt en annan gång med bildörren öppen (kupélyse på) att den startvägrade. De gångerna räckte det med att jag lät den vila en stund. Sedan startade den igen.
Min arbetskamrats -05:a stannade när han stängde av den på en mack och lät den stå med lyset på en stund medan han pratade med säljaren.
Jag vet som sagt inte hur bilen är konstruerad, men jag upplever det som att den startvägrar pga nåt tröskelvärde som är för högt ställt. Som jag tror skulle bilen ha startat om man släppt på ström till startmotorn på befintlig batterinivå.
Anders Skelander
-
- Posts: 6
- Joined: 15 Jun 2008, 22:35
- Location: Stockholm
Tack för svaren...
Kan tillägga att jag varit i kontakt med Bilia Segeltorp dit bilen är bärgad och de har aaaaaldrig hört talas om något liknande, men de skulle kontrollera bilen "så fort de hann"...
Översatt till svenska så misstänker jag att det rör sig om ca 2000 spänn i felsökning, ca 1000 i batterikostnad och ca 500 spänn i arbetskostnad...
Men tack för tipset om att kolla bilen när den fått stå en stund. Ska åka dit i morgon bitti och försöka ladda batteriet mha startkablar kopplade till 2:a bilen.
Uppföljning kommer!
Översatt till svenska så misstänker jag att det rör sig om ca 2000 spänn i felsökning, ca 1000 i batterikostnad och ca 500 spänn i arbetskostnad...
Men tack för tipset om att kolla bilen när den fått stå en stund. Ska åka dit i morgon bitti och försöka ladda batteriet mha startkablar kopplade till 2:a bilen.
Uppföljning kommer!
Ziemowit Jankowski
- ansk@hotmail.com
- Posts: 148
- Joined: 10 Mar 2006, 20:26
- Location: Huddinge
Det skulle vara jädrans intressant att få höra från Renault Assistance om de följer upp orsaken till att olika modeller från Renault behöver assistans.
För mig gäller tills vidare principen att en gång är ingen gång, men nu har jag hört om kollegans bil och om din bil. Utan att veta nåt om statistik skulle jag utgå ifrån att det är "nåt" med Espace IV som spökar, som har med tröskelvärde för startförsök att göra.
Att Bilia inte vet nåt om det kan ju bero på att om man ringer och anmärker på det här på en ny bil som har garanti kvar, så antecknar de knappast någonting.
Detta är dock det enda negativa jag har att säga om Espace IV. Jag skulle inte tveka att köpa en sån igen.
Dock kommer jag alltid att minnas den för att det är den enda bil jag (hittills) haft där jag inte vågat stå med tändningen på och lyssna på musik ens i en kvart. Sjukt, eller hur.
För mig gäller tills vidare principen att en gång är ingen gång, men nu har jag hört om kollegans bil och om din bil. Utan att veta nåt om statistik skulle jag utgå ifrån att det är "nåt" med Espace IV som spökar, som har med tröskelvärde för startförsök att göra.
Att Bilia inte vet nåt om det kan ju bero på att om man ringer och anmärker på det här på en ny bil som har garanti kvar, så antecknar de knappast någonting.
Detta är dock det enda negativa jag har att säga om Espace IV. Jag skulle inte tveka att köpa en sån igen.
Dock kommer jag alltid att minnas den för att det är den enda bil jag (hittills) haft där jag inte vågat stå med tändningen på och lyssna på musik ens i en kvart. Sjukt, eller hur.
Anders Skelander
-
- Posts: 6
- Joined: 15 Jun 2008, 22:35
- Location: Stockholm
Slutet på berättelsen om en icke-startande Espace
Jag körde förbi verkstan, ville ta reda på om det kunde ha varit batteri. Bad om att få stå kvar i "kön" medan jag kollade.
Frågade efter nytt batteri på reservdelarna, jodå - inom 5 dagar skulle de kunna ta hem ett. Inte praktiskt för mig. Iväg till Mekonomen, fråga efter batteri - nix, det hade de inte. Mekonomen Nacka hade.
1500 kr fattigare och ett batteri rikare åkte jag tillbaka till Bilia i Segeltorp. Kopplade loss det gamla batteriets minuspol (enkelt, men inte tillräckligt), kopplade in det nya med startkablar. Julgranen på panelen blev till vanliga ljus, men samma "click"-beteende. ( I efterhand kan jag bara konstatera att det tydligen inte fungerar med startkablar, varken bärgarens eller mina egna verkar ha räckt till.)
Ett par dagar senare tog verkstan in bilen, lyckades väl starta den på något sätt, det visade sig att generatorn var paj, dvs laddade 12,5V i stället för 14V. Vattenkyld historia, till min stora fasa. Priset kom också som en vattenkyld historia, alltså kalldusch. 13 lakan skulle det går på, inklusive eller exklusive moms. Tur att det finns ngt som heter motorskade-någonting-försäkring som gick in, så jag betalade bara 3 tusen för allt.
Batteriet som jag köpte förut och en ny generator - och Espacen går som en klocka igen.
Verkstans förklaring till det hela var att jag råkade ut för kombinationen dåligt batteri och dålig generator - och någon mummelartad förklaring till att batteriet kunde blivit dåligt pga dålig generator.
Om jag skulle köpa en Espace igen? Antagligen, den känns lite som Frankrikes svar på Citroën (Obs! skämt!), lite vågad formivning och lite intressant beteende. Och Cittror är jag ju bekant med efter att ha avverkat 4 stycken...
P.S. Visste inte att ett bilbatteri numera kostar från 1500 och uppåt. Trodde sådant var billigare.
Frågade efter nytt batteri på reservdelarna, jodå - inom 5 dagar skulle de kunna ta hem ett. Inte praktiskt för mig. Iväg till Mekonomen, fråga efter batteri - nix, det hade de inte. Mekonomen Nacka hade.
1500 kr fattigare och ett batteri rikare åkte jag tillbaka till Bilia i Segeltorp. Kopplade loss det gamla batteriets minuspol (enkelt, men inte tillräckligt), kopplade in det nya med startkablar. Julgranen på panelen blev till vanliga ljus, men samma "click"-beteende. ( I efterhand kan jag bara konstatera att det tydligen inte fungerar med startkablar, varken bärgarens eller mina egna verkar ha räckt till.)
Ett par dagar senare tog verkstan in bilen, lyckades väl starta den på något sätt, det visade sig att generatorn var paj, dvs laddade 12,5V i stället för 14V. Vattenkyld historia, till min stora fasa. Priset kom också som en vattenkyld historia, alltså kalldusch. 13 lakan skulle det går på, inklusive eller exklusive moms. Tur att det finns ngt som heter motorskade-någonting-försäkring som gick in, så jag betalade bara 3 tusen för allt.
Batteriet som jag köpte förut och en ny generator - och Espacen går som en klocka igen.
Verkstans förklaring till det hela var att jag råkade ut för kombinationen dåligt batteri och dålig generator - och någon mummelartad förklaring till att batteriet kunde blivit dåligt pga dålig generator.
Om jag skulle köpa en Espace igen? Antagligen, den känns lite som Frankrikes svar på Citroën (Obs! skämt!), lite vågad formivning och lite intressant beteende. Och Cittror är jag ju bekant med efter att ha avverkat 4 stycken...
P.S. Visste inte att ett bilbatteri numera kostar från 1500 och uppåt. Trodde sådant var billigare.
Ziemowit Jankowski