Startproblem Megane -98b
Moderator: Forumpolisen
Startproblem Megane -98b
Hej
På senare tid har min bil (Megane 98b 1,6) haft problem att starta ungefär varannan gång, och frekvensen tycks öka. Startmotorn verkar gå runt som den ska men det s.a.s. tänder inte.
Det första jag misstänkte var att det var för dåligt med kräm i batteriet men kom på att så är nog (tyvärr) inte fallet. Konsulterade en vän som kikade på bilen men då den startade direkt när han kikade så var det svårt att felsöka. Vi tog bort bränsleslangen innan motorn för att se om där kom någon bensin när tändningen slogs på och startmotorn surrade igång men det gjorde det inte (och inte heller när motorn startades).
Ska det göra det? Dvs, ska pumpen mata fram bensin trots att systemet inte är slutet och att vi i.o.m det kan fastställa att problemet ligger innan själva motorn? Detta skulle enligt min ytterst begränsade mekerfarenhet betyda att det troligtvis är bensinpumpen och/eller bensinfiltret(mest troligt filtret då pumpen låter frisk), har jag rätt?
Om det inte är så att man kan dra någon slutsats av avsaknaden av bensinspill vid förfarandet ovan så är jag hemskt tacksam för andra tips på lösningar.
Jag har sökt på forumet efter liknande problem och i något fall var det tändimpulsgivaren och/eller tändspolarna som var kass, kan det vara detsamma för mig? Jag är dålig på bilar men vill inte lämna in på verkstad om det är någon bagatell, sen får jag lite tillfredsställelse av att lösa problem....
Tacksam för alla svar och idéer!!
mvh Jonas
På senare tid har min bil (Megane 98b 1,6) haft problem att starta ungefär varannan gång, och frekvensen tycks öka. Startmotorn verkar gå runt som den ska men det s.a.s. tänder inte.
Det första jag misstänkte var att det var för dåligt med kräm i batteriet men kom på att så är nog (tyvärr) inte fallet. Konsulterade en vän som kikade på bilen men då den startade direkt när han kikade så var det svårt att felsöka. Vi tog bort bränsleslangen innan motorn för att se om där kom någon bensin när tändningen slogs på och startmotorn surrade igång men det gjorde det inte (och inte heller när motorn startades).
Ska det göra det? Dvs, ska pumpen mata fram bensin trots att systemet inte är slutet och att vi i.o.m det kan fastställa att problemet ligger innan själva motorn? Detta skulle enligt min ytterst begränsade mekerfarenhet betyda att det troligtvis är bensinpumpen och/eller bensinfiltret(mest troligt filtret då pumpen låter frisk), har jag rätt?
Om det inte är så att man kan dra någon slutsats av avsaknaden av bensinspill vid förfarandet ovan så är jag hemskt tacksam för andra tips på lösningar.
Jag har sökt på forumet efter liknande problem och i något fall var det tändimpulsgivaren och/eller tändspolarna som var kass, kan det vara detsamma för mig? Jag är dålig på bilar men vill inte lämna in på verkstad om det är någon bagatell, sen får jag lite tillfredsställelse av att lösa problem....
Tacksam för alla svar och idéer!!
mvh Jonas
Jonas Kumlin
- figgesoft
- Posts: 1864
- Joined: 21 Aug 2003, 07:33
- Firstname: Fredrik
- Surname: Sjöholm
- Location: Landskrona
- Contact:
du kan ju börja med att byta bensinfiltret.
sedan kollar du tändlägesgivaren. spraya kontakten med 5-56 och se om det går igång (kontakten ärjar ibland)
lyssna varje gång du drar i nyckeln så du hör bensinpumpen surra i 2sek.
(då bygger den upp bränsletryck)
dålig jord på motorn ger ibland startsvårigheter. testa sätta en startkabel från minus på batteriet till motorn .
sedan kollar du tändlägesgivaren. spraya kontakten med 5-56 och se om det går igång (kontakten ärjar ibland)
lyssna varje gång du drar i nyckeln så du hör bensinpumpen surra i 2sek.
(då bygger den upp bränsletryck)
dålig jord på motorn ger ibland startsvårigheter. testa sätta en startkabel från minus på batteriet till motorn .
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430