Scenic 99 går dåligt när den är varm...

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Mackan69
Posts: 19
Joined: 23 Aug 2004, 18:17
Location: Muskö

Scenic 99 går dåligt när den är varm...

Post by Mackan69 »

Hej

Nu har vår Scenic börjat bli trött med åren
verkar det som. Den vill inte gå ordenligt när man kört ett tag...
Efter att ha kört 30 min eller nåt börjar den gå ryckigt, mullra och
blir helt orkeslös. Samma sak om man kört ett tag, stannar och ska starta igen så går den också dåligt. Tänder bara på 3 cylindrar (tror jag).
Väntar man tills motorn svalnat av så startar den klockrent, alltid.
Har bytt tändstift men det hjälpte inte, de såg inte dåliga ut heller
något av dem.
Vad kan man mer kolla upp själv, har någon nån ide´?
Om det är tändspolarna borde väl bilen gå dåligt kall också, eller?
Den är nyligen besiktigad och då var avgasvärderna OK.


Scenic -99 1,6e är det.
Marcus Ljungqvist
Muskö (Haninge Sthlm)
Renault Scenic 1,6e -99
Volvo XC70 2,5T -04
User avatar
ansk@hotmail.com
Posts: 148
Joined: 10 Mar 2006, 20:26
Location: Huddinge

Re: Scenic 99 går dåligt när den är varm...

Post by ansk@hotmail.com »

Mackan69 wrote: Vad kan man mer kolla upp själv, har någon nån ide´?
Om det är tändspolarna borde väl bilen gå dåligt kall också, eller?
Den är nyligen besiktigad och då var avgasvärderna OK.
När jag frågade om motsvarande problem på min Espace III fick jag råd av flera här att byta bränselfilter och tändstift.

Sedan kollade jag tändkablar och bytte dessa då det var nåt slags glapp (troligen inte avgörande) och slutligen hittade jag felet, en tändspole som gav dålig gnista dock någon gnista.

Mitt tips till dig är att du ska

- Mäta upp tändkablarna* med ohm-meter. Ska vara ett antal kiloohm. Får du inget utslag, oändlig resistans typ, så har du nog ett brott.

- Prova att avleda gnista från en tändspole i taget. Bilen kan gå skapligt även med markant försvagad gnista från en av tändspolarna. Jag vet inte exakt hur man gör det på ett sätt som är säkert för både dig själv och din bil

(*) = Vet inte om alla Renault-bensinare har långa tändkablar på högspänningssidan mellan tändspole och tändstift. I reparationshandboken jag köpte till min V6:a (Z7X) finns en bild av en fyrcylindrig motor där tändspolarna verkar sitta påkopplade direkt på tändstiften.
Anders Skelander
Mackan69
Posts: 19
Joined: 23 Aug 2004, 18:17
Location: Muskö

Post by Mackan69 »

Ok...

Idag gick bilen extremt dåligt redan efter en kvart, förut kunde man köra i dagar utan att felet uppdagades och när det gjorde det var det bara att starta om.
Nåväl, efter ett provstartningar med och utan tändkablar till cylinder 1 och 4
konstaterade jag att det inte var någon skillnad, bilen lägger alltså av på 2 cylindrar (1 och 4). Eftersom tänspolarna sitter 2+2 på den här bilen åkte jag till mekonomen och införskaffade tändspole till burk 1 och 4 och bytte.
Se där, nu startar bilen och är något sånär körbar, svarar på gasen
och stannar inte på tomgång. Betydligt piggare också.
Tyvärr går den fortfarande inte bra...
Den låter som en gammal traktor, rycker och skakar, vid vissa varvtal något fruktansvärt.
Skulle jag bytt båda tändspolarna på en gång månntro?

Du bytte en och bilen gick bra efter det?
Marcus Ljungqvist
Muskö (Haninge Sthlm)
Renault Scenic 1,6e -99
Volvo XC70 2,5T -04
User avatar
ansk@hotmail.com
Posts: 148
Joined: 10 Mar 2006, 20:26
Location: Huddinge

Post by ansk@hotmail.com »

Jag har den gamla V6:an kallad Z7X och den har också tändspolar i par. Tre tändspolegrupper med två tändspolar i varje. Jag gjorde så att jag försökte avleda gnista från tändspolarnas sekundärsida.

Det sprutade gnistor och första och andra paret. Flera centimeter långa gnistor åt alla håll så fort jag var där och provade. På sista tändspoleparet var det ingen synlig gnista på tomgång annat än vid mycket litet gap mot motorns gods. Då bytte jag det tändspoleparet och bilen gick bra direkt efter det.

Att du har tändspolar två och två måste betyda att det inte sitter en tändspole direkt på varje tändstift (som jag sett på skiss i min reparationshandbok för vissa fyrcylindriga). Dvs du har långa tändkablar. Har du kollat att tändkablarna är hela? Jag hade en som var typ död. Kanske kan tändspolarna i förlängningen skadas av dåliga tändkablar, vad vet jag.

Vill också varna för att tändspolarna kan skadas vid godtyckligt labbande med öppen sekundärsida. Det har jag blivit varnad för själv, vet inte mer än så. Det har nog att göra med att det ansamlas en del laddning i dem som måste ut på rätt sätt för att inte orsaka skada.
Anders Skelander
Mackan69
Posts: 19
Joined: 23 Aug 2004, 18:17
Location: Muskö

Post by Mackan69 »

Problemet löst...

Bytte ytterligare en tändspole plus tändkablarna.
Nu spinner hon som en katt igen. :D
Marcus Ljungqvist
Muskö (Haninge Sthlm)
Renault Scenic 1,6e -99
Volvo XC70 2,5T -04
User avatar
ansk@hotmail.com
Posts: 148
Joined: 10 Mar 2006, 20:26
Location: Huddinge

Post by ansk@hotmail.com »

Härligt! Det är en *väldigt* skön känsla när en krånglande bil börjar funka igen. Även om den inte är av senaste årsmodell så känns den som ny igen.

Jag tänkte byta till nya originaltändkablar, men har inte gjort det ännu. Har bytt en tändkabel som tycktes vara avbruten mot en universal, men universalkablarna från OK/Q8 kändes så väldigt sladdriga och gummiskydden vid ändarna verkar väldigt klena jämfört med original.

Vad köpte du för tändkablar?
Anders Skelander
Mackan69
Posts: 19
Joined: 23 Aug 2004, 18:17
Location: Muskö

Post by Mackan69 »

Jepp, riktigt skönt är det och den har gått bra en vecka nu...

Köpte tändkablar och tändspolar från mekonomen, BERU tror jag de heter
ser likadana ut som originalen.
Marcus Ljungqvist
Muskö (Haninge Sthlm)
Renault Scenic 1,6e -99
Volvo XC70 2,5T -04
Post Reply