var sitter branslefiltret?

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Arctic_1
Posts: 168
Joined: 24 Feb 2004, 21:13
Location: Norway

var sitter branslefiltret?

Post by Arctic_1 »

Ska byta branslefiltret på min 97' laguna 1,8 och undrar på var det sitter?? hittat inte min haynes bok...

Hur får jag ut instrument panelen for lamp byte? jag har wire och jag får inte panelet ut (har lossat alla skruvar innuti) antar at jag måste loss med wiren på vaxellådan och kommer inte i håg hur man gjør....(har haft ute vaxellådan forut)
Renault Laguna 1.8 Rt och bak hanger en Solifer 6101i på somrarna..

Mvh Arctic#1
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

vet inte, men gissar på under bilen i anslutning till tanken..ser ut så på min R5..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Johan
Posts: 1671
Joined: 13 Feb 2005, 11:22
Location: Säffle

Post by Johan »

Bensinfiltert sitter på framsidan av tanken.

Kläm ihop det vita höljet med fingrarna så lossnar hastighetsmätarwiren från instrumentet.
Johan Larsson, Säffle
Äger bara Renault, sist jag räknade dem var de elva.
http://www.youtube.com/watch?v=P6YLm--b ... re=related
Arctic_1
Posts: 168
Joined: 24 Feb 2004, 21:13
Location: Norway

Post by Arctic_1 »

Nu tanker du innuti bilen och inte på vaxellådan?
Renault Laguna 1.8 Rt och bak hanger en Solifer 6101i på somrarna..

Mvh Arctic#1
User avatar
ansk@hotmail.com
Posts: 148
Joined: 10 Mar 2006, 20:26
Location: Huddinge

Re: var sitter branslefiltret?

Post by ansk@hotmail.com »

Arctic_1 wrote:Ska byta branslefiltret på min 97' laguna 1,8 och undrar på var det sitter?? hittat inte min haynes bok...
Vet ej om det är samma som på Espace III, men jag hittade bränslefiltret, som även andra föreslår här, på framsidan av tanken.

Det strilar bensin när du tar av det. Passa så du inte har nån varm belysning eller nåt i vägen för bensinen när du jobbar med detta.

På bränslefiltret till Espacen var det snabbkoppling i båda slangändarna. Knappliknande don på över- och undersidan av kopplingen som skulle klämmas ihop, varvid greppet om bränslefiltret lättade.

Tyvärr var det sand eller nåt som hindrade ihopklämmandet på ena sidan i mitt fall så jag höll på i över en timme med att knacka, dammsuga, spreja 5-56 om och om igen innan jag fick loss eländet.

Lycka till med bytet!
Anders Skelander
Arctic_1
Posts: 168
Joined: 24 Feb 2004, 21:13
Location: Norway

Post by Arctic_1 »

Dom hade filtret på lokala mekonomen, så det blir att handla och montera nesta vecka....men ar det nogon som vet hur jag får bort wiren till instrumenten?? ska byta glødlampor dar....
Renault Laguna 1.8 Rt och bak hanger en Solifer 6101i på somrarna..

Mvh Arctic#1
User avatar
Johan
Posts: 1671
Joined: 13 Feb 2005, 11:22
Location: Säffle

Post by Johan »

Arctic_1 wrote:Nu tanker du innuti bilen och inte på vaxellådan?
I bilen.
Johan Larsson, Säffle
Äger bara Renault, sist jag räknade dem var de elva.
http://www.youtube.com/watch?v=P6YLm--b ... re=related
cloudberry
Posts: 2
Joined: 22 Dec 2008, 16:28
Location: Norge

Post by cloudberry »

For å få ut instrumentpanelet må du først løsne hele panelet, deretter bøyer du deg ned under dashboardet og stikker armen opp inn slik at du kommer til ved enden av speedometervaieren. Nå kan du dra i den hvite festeanordningen som fester vaieren til panelet. Hvis alt er ok, løsner nå vaieren, og instrumentene kan tas ut. Bare husk å løsne de to instrument / el kontaktene først.
Olav Helljar
Post Reply