Avgassystem upphängning Megane trasig eller fattas

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
harka569
Posts: 15
Joined: 22 Dec 2007, 15:11
Location: Linköping

Avgassystem upphängning Megane trasig eller fattas

Post by harka569 »

Lämnade in min Renault Megane 96 på OKQ8 verkstad (använder mekonomen-saker) i oktober förra året. Igår kväll damp hela avgassystemet ned på hjulbalken (eller vad man ska säga) pga. främre upphängningsdetaljerna (gummiband) saknades helt och de bakre var helt "utnötta" och hade gått av. Det är uppenbart nu att de främre hade inte verkstaden satt fast alls och de bakre hade de inte bytt övh. Tyvärr bor jag nu på annan ort än verkstaden och tror att det är något ganska enkelt att fixa själv. Avgassröret/systemet är som tur är intakt...

Två punkter jag skulle vilja ha hjälp med:
De 2 st upphängningsdetaljer i gummi som sitter på främre ljuddämparen, var ska de fästas? Vid en snabb titt då bilen stod på backen kunde jag inte se var de ska fästas. Jag hänvisar till mekonomens detalj 81223. Om jag hissar upp bilen så kanske man ser några fästanordningar direkt eller skiljer det från megane till megane modell? Det kanske inte finns till och med något att fästa på? Men Mekonomen säger ju det iof...

De bakre 3 st. upphängarna i gummi verkade det bara som att man behövde skruva loss lite plåtar och fästa, stämmer det?

Om de främre upphängarna är helt "fel" några andra tips att fästa röret där?

Tacksam för svar, så vet jag om det är något jag övh kan ge mig på själv!
Harri Karlsson - Linköping
Renault Megane II Touring 1.9 dCI FAP - 08
Post Reply