hastighets signal
Moderator: Forumpolisen
-
- Posts: 361
- Joined: 27 Dec 2006, 20:26
- Location: färentuna (ekerö komun)
-
- Posts: 361
- Joined: 27 Dec 2006, 20:26
- Location: färentuna (ekerö komun)
- figgesoft
- Posts: 1864
- Joined: 21 Aug 2003, 07:33
- Firstname: Fredrik
- Surname: Sjöholm
- Location: Landskrona
- Contact:
Du får + spänningen från ABSgivaren in till klockan på chippet?
Och du kopplar in dig rätt på stiftet till hastighetsmätaren.
Du måste även ansluta jord (antar att du har två stift till hastighetsmätaren)
kan du ta en bild på kopplingen? du kan maila till mig så lägger jag upp den här ifall du inte har något utrymme att lägga den på.
figgesoft@hotmail.com
Och du kopplar in dig rätt på stiftet till hastighetsmätaren.
Du måste även ansluta jord (antar att du har två stift till hastighetsmätaren)
kan du ta en bild på kopplingen? du kan maila till mig så lägger jag upp den här ifall du inte har något utrymme att lägga den på.
figgesoft@hotmail.com
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
-
- Posts: 361
- Joined: 27 Dec 2006, 20:26
- Location: färentuna (ekerö komun)
har ett stift till mätaren den går igenom bränsleboxen sen till h-mätaren å jag har 2 jordningar å har kopplat exakt som det e ritat signal å allt finns har inte mätt om chipet släpper igenom något har ingen mätare för det ska försöka låna hem en västing FLUKE idag från jobbet så kan jag medela exakt vad det e för puls å max mini ström från ABS systemet...
emil öberg
clio sport 01
r19 txe 96
crs 1867
clio sport 01
r19 txe 96
crs 1867
-
- Posts: 361
- Joined: 27 Dec 2006, 20:26
- Location: färentuna (ekerö komun)
-
- Posts: 361
- Joined: 27 Dec 2006, 20:26
- Location: färentuna (ekerö komun)
- figgesoft
- Posts: 1864
- Joined: 21 Aug 2003, 07:33
- Firstname: Fredrik
- Surname: Sjöholm
- Location: Landskrona
- Contact:
jag har en plan!
Vi bygger en krets som genererar en signal till hastighetsmätaren.
Vilken omkrets har du på däcket?
Hittade något häftigare än cykeldator när jag googlade
http://www.bobkit.se/webshop/item_show. ... no=ACE3100
Vi bygger en krets som genererar en signal till hastighetsmätaren.
Vilken omkrets har du på däcket?
Hittade något häftigare än cykeldator när jag googlade
http://www.bobkit.se/webshop/item_show. ... no=ACE3100
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
- figgesoft
- Posts: 1864
- Joined: 21 Aug 2003, 07:33
- Firstname: Fredrik
- Surname: Sjöholm
- Location: Landskrona
- Contact:
ett antagande:
16tums 195 / 60 omkrets 1889mm
20km/h med 1.889meter / varv = 10587,6 varv / h
abs signalen = 48pulser/varv => 508205,4pulser/h (20km/h)
växeldrevet = 10pulser/varv => 105876 pulser/h (20km/h)
================
Ratio skillnaden är 4.8
Så att dividera med 5 verkar vara en bra ide
hursomhelst.
pulsen är 0.6volt, vi bör lyfta denna till 3volt (TTL nivå) innan 4017kretsen. och sedan ner till 0.6volt till ingången på ECUboxen.
Detta görs antingen med en transistor och några resistorer.
Eller komparotor på ingång / utgång av 4017kretsen.
(Är nog det säkraste alternativet)
Eller så gör vi en frekvens -> spänningsomvandlare som styr en oscillatorkrets (555) som generar en puls till hastighetsmätaren... lite overkill så vi kör med ovanstående.
Återkommer med schema.
D
16tums 195 / 60 omkrets 1889mm
20km/h med 1.889meter / varv = 10587,6 varv / h
abs signalen = 48pulser/varv => 508205,4pulser/h (20km/h)
växeldrevet = 10pulser/varv => 105876 pulser/h (20km/h)
================
Ratio skillnaden är 4.8
Så att dividera med 5 verkar vara en bra ide
hursomhelst.
pulsen är 0.6volt, vi bör lyfta denna till 3volt (TTL nivå) innan 4017kretsen. och sedan ner till 0.6volt till ingången på ECUboxen.
Detta görs antingen med en transistor och några resistorer.
Eller komparotor på ingång / utgång av 4017kretsen.
(Är nog det säkraste alternativet)
Eller så gör vi en frekvens -> spänningsomvandlare som styr en oscillatorkrets (555) som generar en puls till hastighetsmätaren... lite overkill så vi kör med ovanstående.
Återkommer med schema.
D
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
-
- Posts: 361
- Joined: 27 Dec 2006, 20:26
- Location: färentuna (ekerö komun)
- figgesoft
- Posts: 1864
- Joined: 21 Aug 2003, 07:33
- Firstname: Fredrik
- Surname: Sjöholm
- Location: Landskrona
- Contact:
Försök låna hem fluken över helgen för att få rätt på det här.
detta är samma krets som förut. men!
kondensatorn skyddar abs-givaren från DC-spänning.
Med resistorerna sätter du en spänningsoffset på ingången till 4017kretsen, denna ska ligga på ungefär hälften av matningsspänningen, typ runt 5-8volt . Detta ser du som en DC spänning med fluken eller multimetern.
(När hjulet snurrar så kommer det svaja upp ytterliggare 0.6volt eftersom denna signalen adderas från ABSgivaren. Du får alltså testa vilken triggerspänning på klockingången som är korrekt för 4017 kretsen).
Samma sak på utgången .. (höger på schemat) ställ ner signalen så du får sinusvåg på max 0.6volt i peak precis som signalen du fick ut från ABS-givaren. (mät med fluken).
Vad du behöver köpa=
några kondensatorer, ej elektrolyt ej heller polariserade.
(Foliekondensator eller keramisk) - på 100nF
Några 10KOhms motstånd och
Några variabla 10kOhms motstånd
10kohm på 12volt ger 0.8mA så dem bör inte brinna.... :p
Har inte tid att kolla elfa numren, men hoppas detta funkar.
Edit:
lite mer info.... mycket kafferast idag...
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=2012840.htm
allt över 30% av inspänningen (över 3.6volt) räknas som en triggad-signal på klockan.
Dvs. Du får kanske meka lite med motsåtnden för att få rätt nivå.
tumregel:
två 10kohm parallelt = 5kohm R= 1/R1 + 1/R2
två 10kohm i serie = 20kohm R= R1 + R2
detta är samma krets som förut. men!
kondensatorn skyddar abs-givaren från DC-spänning.
Med resistorerna sätter du en spänningsoffset på ingången till 4017kretsen, denna ska ligga på ungefär hälften av matningsspänningen, typ runt 5-8volt . Detta ser du som en DC spänning med fluken eller multimetern.
(När hjulet snurrar så kommer det svaja upp ytterliggare 0.6volt eftersom denna signalen adderas från ABSgivaren. Du får alltså testa vilken triggerspänning på klockingången som är korrekt för 4017 kretsen).
Samma sak på utgången .. (höger på schemat) ställ ner signalen så du får sinusvåg på max 0.6volt i peak precis som signalen du fick ut från ABS-givaren. (mät med fluken).
Vad du behöver köpa=
några kondensatorer, ej elektrolyt ej heller polariserade.
(Foliekondensator eller keramisk) - på 100nF
Några 10KOhms motstånd och
Några variabla 10kOhms motstånd
10kohm på 12volt ger 0.8mA så dem bör inte brinna.... :p
Har inte tid att kolla elfa numren, men hoppas detta funkar.
Edit:
lite mer info.... mycket kafferast idag...
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=2012840.htm
allt över 30% av inspänningen (över 3.6volt) räknas som en triggad-signal på klockan.
Dvs. Du får kanske meka lite med motsåtnden för att få rätt nivå.
tumregel:
två 10kohm parallelt = 5kohm R= 1/R1 + 1/R2
två 10kohm i serie = 20kohm R= R1 + R2
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
-
- Posts: 361
- Joined: 27 Dec 2006, 20:26
- Location: färentuna (ekerö komun)
-
- Posts: 361
- Joined: 27 Dec 2006, 20:26
- Location: färentuna (ekerö komun)