hastighets signal

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

rscliosport
Posts: 361
Joined: 27 Dec 2006, 20:26
Location: färentuna (ekerö komun)

Post by rscliosport »

jag håller åxå tummarna ska gå ut i garaget nu....
emil öberg
clio sport 01
r19 txe 96
crs 1867
rscliosport
Posts: 361
Joined: 27 Dec 2006, 20:26
Location: färentuna (ekerö komun)

Post by rscliosport »

inte ett liv i mätaren tyvär [smilie=icon_crying.gif]

fanns det nån annat med nått mostånd och volt krympare eller ska jag köpa en cyckeldator?
känns som om jag utnytjar dig lite men e man desperat så e man....
emil öberg
clio sport 01
r19 txe 96
crs 1867
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Post by figgesoft »

Du får + spänningen från ABSgivaren in till klockan på chippet?

Och du kopplar in dig rätt på stiftet till hastighetsmätaren.

Du måste även ansluta jord (antar att du har två stift till hastighetsmätaren)


kan du ta en bild på kopplingen? du kan maila till mig så lägger jag upp den här ifall du inte har något utrymme att lägga den på.

figgesoft@hotmail.com
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
rscliosport
Posts: 361
Joined: 27 Dec 2006, 20:26
Location: färentuna (ekerö komun)

Post by rscliosport »

har ett stift till mätaren den går igenom bränsleboxen sen till h-mätaren å jag har 2 jordningar å har kopplat exakt som det e ritat signal å allt finns har inte mätt om chipet släpper igenom något har ingen mätare för det ska försöka låna hem en västing FLUKE idag från jobbet så kan jag medela exakt vad det e för puls å max mini ström från ABS systemet...
emil öberg
clio sport 01
r19 txe 96
crs 1867
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Post by figgesoft »

okej. låter bra. ta bild på signalen som du läser på fluken också.
(Mät på abs-signalen, klock-signalen, master-reset och inspänningen)

:)
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
rscliosport
Posts: 361
Joined: 27 Dec 2006, 20:26
Location: färentuna (ekerö komun)

Post by rscliosport »

inte väldens lättaste signal att avlösa enligt mig...
Image
emil öberg
clio sport 01
r19 txe 96
crs 1867
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Post by figgesoft »

okej.. det är abs-signalen?

0.5 volt är ju väldigt lite..... signalen måste nog filtreras.
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
rscliosport
Posts: 361
Joined: 27 Dec 2006, 20:26
Location: färentuna (ekerö komun)

Post by rscliosport »

använde skärmade kablar å signalen blev noll när inte hjulen snurrade å tätare ju fortare det gick men den e inte lätt att avläsa...
emil öberg
clio sport 01
r19 txe 96
crs 1867
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Post by figgesoft »

jag har en plan! :idea:

Vi bygger en krets som genererar en signal till hastighetsmätaren.

Vilken omkrets har du på däcket?
:)


Hittade något häftigare än cykeldator när jag googlade ;)
http://www.bobkit.se/webshop/item_show. ... no=ACE3100

Image
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Post by figgesoft »

ett antagande:

16tums 195 / 60 omkrets 1889mm

20km/h med 1.889meter / varv = 10587,6 varv / h

abs signalen = 48pulser/varv => 508205,4pulser/h (20km/h)

växeldrevet = 10pulser/varv => 105876 pulser/h (20km/h)
================
Ratio skillnaden är 4.8
Så att dividera med 5 verkar vara en bra ide :)

hursomhelst.

pulsen är 0.6volt, vi bör lyfta denna till 3volt (TTL nivå) innan 4017kretsen. och sedan ner till 0.6volt till ingången på ECUboxen.


Detta görs antingen med en transistor och några resistorer.
Eller komparotor på ingång / utgång av 4017kretsen.
(Är nog det säkraste alternativet)

Eller så gör vi en frekvens -> spänningsomvandlare som styr en oscillatorkrets (555) som generar en puls till hastighetsmätaren... lite overkill så vi kör med ovanstående.


Återkommer med schema.

D
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
rscliosport
Posts: 361
Joined: 27 Dec 2006, 20:26
Location: färentuna (ekerö komun)

Post by rscliosport »

fränt satt i samma tanke ett tag igår om det gick att koppla om en cyckeldator å ha den som givare...har 195/50 15 däck vad ska inhandlas för att få det att fungera... fan nu vart det roligt att leva igen 8)
emil öberg
clio sport 01
r19 txe 96
crs 1867
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Post by figgesoft »

Försök låna hem fluken över helgen för att få rätt på det här.


Image

detta är samma krets som förut. men!

kondensatorn skyddar abs-givaren från DC-spänning.

Med resistorerna sätter du en spänningsoffset på ingången till 4017kretsen, denna ska ligga på ungefär hälften av matningsspänningen, typ runt 5-8volt . Detta ser du som en DC spänning med fluken eller multimetern.

(När hjulet snurrar så kommer det svaja upp ytterliggare 0.6volt eftersom denna signalen adderas från ABSgivaren. Du får alltså testa vilken triggerspänning på klockingången som är korrekt för 4017 kretsen).

Samma sak på utgången .. (höger på schemat) ställ ner signalen så du får sinusvåg på max 0.6volt i peak precis som signalen du fick ut från ABS-givaren. (mät med fluken).

Vad du behöver köpa=
några kondensatorer, ej elektrolyt ej heller polariserade.
(Foliekondensator eller keramisk) - på 100nF

Några 10KOhms motstånd och
Några variabla 10kOhms motstånd


10kohm på 12volt ger 0.8mA så dem bör inte brinna.... :p


Har inte tid att kolla elfa numren, men hoppas detta funkar.

:)


Edit:
lite mer info.... mycket kafferast idag... ;)

http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=2012840.htm

allt över 30% av inspänningen (över 3.6volt) räknas som en triggad-signal på klockan.

Dvs. Du får kanske meka lite med motsåtnden för att få rätt nivå.

tumregel:
två 10kohm parallelt = 5kohm R= 1/R1 + 1/R2
två 10kohm i serie = 20kohm R= R1 + R2
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
rscliosport
Posts: 361
Joined: 27 Dec 2006, 20:26
Location: färentuna (ekerö komun)

Post by rscliosport »

fint han inte kolla burken innan jag åkte hem så ingen fluke förens på måndag tidigast.... har en 99 kr värsting hemma 8) ....
emil öberg
clio sport 01
r19 txe 96
crs 1867
rscliosport
Posts: 361
Joined: 27 Dec 2006, 20:26
Location: färentuna (ekerö komun)

Post by rscliosport »

variabelt motstånd vad menar du med det dom har några vrid/skjut motstånd för typ 460kr+moms på elfa 3 amp eller vad han sa e det nått sånt du menar?
emil öberg
clio sport 01
r19 txe 96
crs 1867
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Post by figgesoft »

billigare.. ställbar potentiometer typ denna
64-361-82

6kr :)
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
Post Reply