hastighets signal
Moderator: Forumpolisen
-
- Posts: 361
- Joined: 27 Dec 2006, 20:26
- Location: färentuna (ekerö komun)
hastighets signal
nu ska ni få en nöt att knäcka... har stoppat i grupp N diff i min clio för ett bra tag sen å nu e det dax att åka lagligt ett år tänkte jag eftersom grupp N diffen e så mycket större så försvan hastighetsdrevet å jag har ingen hastighets signal. då tänkte jag att jag tar den från ABS systemet funkade sådär bilen gjorde 260km/h på ettan .. köpte en pulsomvandlare från instrument jige men den fungerade inte på vissa singnaler sa han å då inte på min självklart.. har som senaste variant köpt en induktivgivare från elfa med diod dom lyser när den har kontakt kopplat den så den har kontakt mot inre drivknuten på en 10 kuggars grej å den har kontakt men mätaren rör sig inte en milimeter... då tänkte jag kolla om det finns nån man kan bolla lite ider med mina börjar ta slut...vill inte köpa en annan diff bara för det här lilla problemet å vill inte åka utan...
emil öberg
clio sport 01
r19 txe 96
crs 1867
clio sport 01
r19 txe 96
crs 1867
-
- Posts: 361
- Joined: 27 Dec 2006, 20:26
- Location: färentuna (ekerö komun)
- figgesoft
- Posts: 1864
- Joined: 21 Aug 2003, 07:33
- Firstname: Fredrik
- Surname: Sjöholm
- Location: Landskrona
- Contact:
4017 finns bland annat på elfa.
det är en decad räknare.. alltså eventräknare.
du triggar en ingång. och har 10 olika utgångar om jag inte minns fel.
triggar du en gång så hoppar du till utgång 1
nästa trigg utgång 2
ny trigg utgång 3
... ut4
....ut5
osv.
Du kan använda denna för att dividera 1/10.
Så om din abs sensor ger dig 10trigningar på ett varv så blir outputen 1 på 10. Hänger du med ?
Tänk dig klockan som abs-signalen
abs signalen ger dig 260km/h i ettan vid cirka 30km/h?
Vilket innebär att en 4017 krets kommer splitta ner det till 1/10 dvs 24km/h
Det är inte så att såfort du rör dig pyttelite så landar hastighetsmätaren på 260 eftersom abs-givaren bara känner en lång puls vid rörelse?
(stillastående = 0)
Ett annat alternativ såg jag på en clio med farthållare..
En slangklämma eller ett brett buntband på drivaxeln och en induktiv givare som läser av varvtalet på drivaxeln
http://www.elfa.se/pdf/37/03757408.pdf
Tror de flesta givarna är aktivt låga så ev får du invertera pulsen för att kunna räkna den.
*edit:
om abs-signalen ser ut såhär. så bör det inte bli några problem:
Tog du bort VSS sensorn?
(2003 och nyare så behövs denna för att ABS ska fungera)
*edit2:
om pulsen ser ut såhär så är det säkert därför din pulsomvandlare inte fungerade du kan skapa en fyrkantsvåg med hjälp av en transistorlösning och ett filter för att få den till o fungera.
det är en decad räknare.. alltså eventräknare.
du triggar en ingång. och har 10 olika utgångar om jag inte minns fel.
triggar du en gång så hoppar du till utgång 1
nästa trigg utgång 2
ny trigg utgång 3
... ut4
....ut5
osv.
Du kan använda denna för att dividera 1/10.
Så om din abs sensor ger dig 10trigningar på ett varv så blir outputen 1 på 10. Hänger du med ?
Tänk dig klockan som abs-signalen
abs signalen ger dig 260km/h i ettan vid cirka 30km/h?
Vilket innebär att en 4017 krets kommer splitta ner det till 1/10 dvs 24km/h
Det är inte så att såfort du rör dig pyttelite så landar hastighetsmätaren på 260 eftersom abs-givaren bara känner en lång puls vid rörelse?
(stillastående = 0)
Ett annat alternativ såg jag på en clio med farthållare..
En slangklämma eller ett brett buntband på drivaxeln och en induktiv givare som läser av varvtalet på drivaxeln
http://www.elfa.se/pdf/37/03757408.pdf
Tror de flesta givarna är aktivt låga så ev får du invertera pulsen för att kunna räkna den.
*edit:
om abs-signalen ser ut såhär. så bör det inte bli några problem:
Tog du bort VSS sensorn?
(2003 och nyare så behövs denna för att ABS ska fungera)
*edit2:
om pulsen ser ut såhär så är det säkert därför din pulsomvandlare inte fungerade du kan skapa en fyrkantsvåg med hjälp av en transistorlösning och ett filter för att få den till o fungera.
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
- figgesoft
- Posts: 1864
- Joined: 21 Aug 2003, 07:33
- Firstname: Fredrik
- Surname: Sjöholm
- Location: Landskrona
- Contact:
kolla här hur du jämnar ut pulserna. Då kan du eventuellt använda frekvensomvandlaren som du köpte för att dividera signalen.
http://en.wikipedia.org/wiki/Schmitt_trigger
http://en.wikipedia.org/wiki/Schmitt_trigger
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
-
- Posts: 361
- Joined: 27 Dec 2006, 20:26
- Location: färentuna (ekerö komun)
det där e lite överkurs för mig allt det här men bilen gjorde 260 på full varv på ettan mätaren fungerade fint halv gas ca 120kmh ... ska kolla upp den där decad räknare.. alltså eventräknare på elfa.... tack för hjälpen..
vad menar du med en transistor å ett filter ska jag koppla in en gammal radio eller?
vad menar du med en transistor å ett filter ska jag koppla in en gammal radio eller?
emil öberg
clio sport 01
r19 txe 96
crs 1867
clio sport 01
r19 txe 96
crs 1867
- figgesoft
- Posts: 1864
- Joined: 21 Aug 2003, 07:33
- Firstname: Fredrik
- Surname: Sjöholm
- Location: Landskrona
- Contact:
nej, jag syftar på din pulsomvandlare... orsaken till att den inte fungerade är nog för att signalen från abs-givaren är för sågtandad, den vill nog hellre ha en fyrkantspuls.
därför behöver du bygga en schmidt-trigger, alltså en transistorkoppling som jämnar ut en sinusvåg till fyrkantspuls.
Får du en 5volt eller 12votls signal från absgivaren?
Och vilken spännings har du på pulsen till hastighetsmätaren?
Kan eventuellt rita ihop ett schema till dig.
därför behöver du bygga en schmidt-trigger, alltså en transistorkoppling som jämnar ut en sinusvåg till fyrkantspuls.
Får du en 5volt eller 12votls signal från absgivaren?
Och vilken spännings har du på pulsen till hastighetsmätaren?
Kan eventuellt rita ihop ett schema till dig.
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
-
- Posts: 361
- Joined: 27 Dec 2006, 20:26
- Location: färentuna (ekerö komun)
-
- Posts: 361
- Joined: 27 Dec 2006, 20:26
- Location: färentuna (ekerö komun)
- figgesoft
- Posts: 1864
- Joined: 21 Aug 2003, 07:33
- Firstname: Fredrik
- Surname: Sjöholm
- Location: Landskrona
- Contact:
det är en pulserande spänning så du bör få cirka 5-10 volt om spänningstaket ligger på 12volt
(ifall du mäter med en lågprismultimeter)
ska se om jag hinner rita ihop ett litet schema med komparator och decade counter för 12volts drivning
återkommer ikväll.
har du möjlighet att räkna kuggarna på hastighetsmätaredrevet och abs-kransen?
(ifall du mäter med en lågprismultimeter)
ska se om jag hinner rita ihop ett litet schema med komparator och decade counter för 12volts drivning
återkommer ikväll.
har du möjlighet att räkna kuggarna på hastighetsmätaredrevet och abs-kransen?
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
-
- Posts: 361
- Joined: 27 Dec 2006, 20:26
- Location: färentuna (ekerö komun)
- figgesoft
- Posts: 1864
- Joined: 21 Aug 2003, 07:33
- Firstname: Fredrik
- Surname: Sjöholm
- Location: Landskrona
- Contact:
okej. men om vi räknar att 10kuggar på hastighetsgivaren ger rätt hastighet.
och 48kuggar ger 260km/h i ettan / 4.8 = 54km/h
eller 120km/h / 4.8 = 25km/h
dvs. vi måste dela abssignalen 5ggr (var femte puls ska räknas av hastighetsmätaren).
Jag ritar ett schema imorgon, vet inte om det kommer att funka eftersom 4017kretsen har fyrkantspulser (abs givaren ger sinusvågor) men det är värt att testa i vartfall.
och 48kuggar ger 260km/h i ettan / 4.8 = 54km/h
eller 120km/h / 4.8 = 25km/h
dvs. vi måste dela abssignalen 5ggr (var femte puls ska räknas av hastighetsmätaren).
Jag ritar ett schema imorgon, vet inte om det kommer att funka eftersom 4017kretsen har fyrkantspulser (abs givaren ger sinusvågor) men det är värt att testa i vartfall.
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
-
- Posts: 361
- Joined: 27 Dec 2006, 20:26
- Location: färentuna (ekerö komun)
- figgesoft
- Posts: 1864
- Joined: 21 Aug 2003, 07:33
- Firstname: Fredrik
- Surname: Sjöholm
- Location: Landskrona
- Contact:
Det bör fungera att köra 4017 med analoga pulser, men du får testa
Eventuellt måste du förstärka ingången + utgången med en OP-förstärkare.
Den röda kabeln kan du ansluta till t.ex. en pinlist så du lätt kan ändra divideringen av ABS signalen för att kalibrera hastighetsmätaren.
Du kan koppla flera 4017 i serie för att kunna stämma in systemet bättre.
Är du inte så hemma på elektronik så kanske du har någon bekant som kan sätta ihop detta ?
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
-
- Posts: 361
- Joined: 27 Dec 2006, 20:26
- Location: färentuna (ekerö komun)
farsan e elektriker å lillebror gillar att bygga kompletta elsystem till streetrace raggarbilar med alla möjliga konstiga saker... jag e inte helt borta heller tycker det e sk*t roligt med el men du leder in mig på lite överkurs men lösa å förstå ett elchema e inga problem... tack så jätte mycket för hjälpen återkommer om det fungerar eller ej...
emil öberg
clio sport 01
r19 txe 96
crs 1867
clio sport 01
r19 txe 96
crs 1867