Högt skramlande Megane
Moderator: Forumpolisen
Högt skramlande Megane
Undrar om någon kan ge ett bra tips på var jag skall börja leta.
Min Megane -99 börjar skramla när den har blivit riktigt varm. Det är ett metalliskt skramlande som verkar komma från de lägre delarna av motorrummet och mest på höger sida.
Oljudet kommer vid ca 3500-4000 varv, och som sagt bara när den är varm.
Det gör ingen skillnad på om jag belastar motorn eller ej, eller om jag har växel i, koppling nertryckt eller ej.
Oraoar mig för vevaxel/vevstakslager, men borde det inte bli värre vid belastning?
Min Megane -99 börjar skramla när den har blivit riktigt varm. Det är ett metalliskt skramlande som verkar komma från de lägre delarna av motorrummet och mest på höger sida.
Oljudet kommer vid ca 3500-4000 varv, och som sagt bara när den är varm.
Det gör ingen skillnad på om jag belastar motorn eller ej, eller om jag har växel i, koppling nertryckt eller ej.
Oraoar mig för vevaxel/vevstakslager, men borde det inte bli värre vid belastning?
Ett lätt skramlande lju kan mycket väl vara värmesköldplåtar som är lösa, eller kan keramet i katalysatorn släppt från själva burken.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Hissade upp den igår kväll, men hittade tyvärr inget löst.
Visserligen var det ett lite skorrande ljud när jag slog på katalysatorn, men det slutade igen så jag vet inte om det är där problemet är.
Det är som sagt bara när motorn är riktigt varm som skramlet dyker upp.
Så jag blev inte så mycket klokare.
Står jag stilla och gasar i friläge kommer ljudet så smått redan på låga varv om jag trampar till snabbt på gasen, för att sedan bli ett ilsket rasslande vid ca 3000 varv.
Än så länge vet jag inte om det bara är något som är löst eller om det är något lager som är kass.
Visserligen var det ett lite skorrande ljud när jag slog på katalysatorn, men det slutade igen så jag vet inte om det är där problemet är.
Det är som sagt bara när motorn är riktigt varm som skramlet dyker upp.
Så jag blev inte så mycket klokare.
Står jag stilla och gasar i friläge kommer ljudet så smått redan på låga varv om jag trampar till snabbt på gasen, för att sedan bli ett ilsket rasslande vid ca 3000 varv.
Än så länge vet jag inte om det bara är något som är löst eller om det är något lager som är kass.
TengarN:
Ventilspelet är kanske inte helt okej. Jag har ställt ventilerna efter alla konstens regler i två omgångar, men får det inte helt bra. Har iofs svårt att tro att det skulle vara det som låter med tanke på att ljudet kommer från de nedre regionerna. Jag tror att det utesluter vattenpumpen också.
Plåten på grenröret saknar en skruv, men det dämpar inte ljudet om jag trycker på plåten så förmodligen är det inte det heller.
sorvari:
Jag har den enkla typen av AC, dvs på/av-knapp. Vad var din tanke där sorvari?
Ventilspelet är kanske inte helt okej. Jag har ställt ventilerna efter alla konstens regler i två omgångar, men får det inte helt bra. Har iofs svårt att tro att det skulle vara det som låter med tanke på att ljudet kommer från de nedre regionerna. Jag tror att det utesluter vattenpumpen också.
Plåten på grenröret saknar en skruv, men det dämpar inte ljudet om jag trycker på plåten så förmodligen är det inte det heller.
sorvari:
Jag har den enkla typen av AC, dvs på/av-knapp. Vad var din tanke där sorvari?
Jag tror att du har en poäng där. Lite mer meck att plocka av bara, så jag får se när det blir läge för det. För det är väl inte mycket man kan göra åt den när den sitter på, eller?CP2 wrote:Tror ändå det kan vara plåten runt katalysatorn. Kall skramlar den inte väl blir varm och utvidgas skramlar det!
Kanske en välpacerad buckla av slägghammaren får tyst på den