Dax att bygga garage/verkstad.

Babbla om allt eller inget här som inte passar in någon annanstans

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
cotech

Dax att bygga garage/verkstad.

Post by cotech »

Ja, som rubriken lyder så är jag sugen på att bygga garage.
Tänkte höra lite med er andra hur era garage/mekplatser ser ut.
Tanken med mitt bygge är inte det ska bli något ställe där man bara parkerar bilen, utan mer en verkstad för hobby mekande.
Planerna är 8 meter brett, 10 meter djupt och cirka 4 meter i takhöjd för att få in en lyft.
Vill höra era tankar på hur man ska göra och inte göra, vilka material man ska bygga i osv.
/Robert Blixt Enköping
Medlem nr: 70
Laguna GT Touring -06 205hk...
Kangoo 1,4 -00
Doffe Gordini-62
Dennis
Forumpolis

Post by Dennis »

Skulle jag bygga något för privatbruk så skulle det absolut vara två skilda rum.
Alltså en vägg mellan verkstad och garageplats, sedan skall väggen vara så utformad att man kan öppna den och köra in i garaget.
Tänk dej ett dubbelgarage som är två bilar långt(alltså 4 platser+sidutrymme) och de innre platserna är det lågt till tak och ett lagerutrymme på den vinden åtkommligt från verkstadsdelen. Då blir det billigare att ha det uppvärmt i garaget som man även har fikahörnan i, och i verkstaden värmer man upp då man jobbar där.
I garaget förvarar man hobbybilen/bilarna. I verkstaden har man lyften och då man hissat upp den fullt lastad med skruvaobjektet som kanske inte blev färdigt så kan man ändå parkera bruxbilen under.
Ska man hobbyskruva med något så behöver man dubbelt så mycket extrautrymme för delar m.m än vad bilen tar.Bra att ha den där vinden då så blir tex inte den där inredningen dammig av verkstadsdamm.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
cotech

Post by cotech »

Tack för det!
Jo, jag har nog tänkt mig en "högdel" och en "lågdel" men det jag har skissat på är tvärt om.
Dvs, halva bredden på cirka 4 meter tänkte jag ha 4 meter till tak och i andra halvan 2,5 meter med loft för delar ovanpå.
Anledningen till att jag vill ha en djup "högdel" är att jag tänkte ställa 2-pelaren långt in där och sen ha gott om utrymme innanför dörrren för ev stora objekt typ båt, traktor etc.
Tanken är oxå att det skall bli en dubbel carport för bruks bilarna i förlängningen av denna byggnad, alltså 8x16 meter totalt med carport på 6x8.
Fler inputs på detta?
/Robert Blixt Enköping
Kangoo 1,4 -00
Doffe Gordini-62
Dennis
Forumpolis

Post by Dennis »

Viktigt bara att extrautrymmerna INTE kan användas till att ställa någon bil på :lol: Då har man snart köpt på sej ngt mer objekt och har ingen plats för delarna.
Besök gärna min hemsida!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
cotech

Post by cotech »

Precis :)
Ska inte ställa ngn bil på loftet, där blir det 40kvm avsett för delar.
Kanske skulle man ha någon form av draperi mellan hög och lågdel som man kan dra för vid ev svets, slip arbete :idea: funkar kanske även som köldridå...

Ja, mycket att fundera över är det iallafall.
Många skisser blir det :roll:
/Robert Blixt Enköping
Kangoo 1,4 -00
Doffe Gordini-62
Dennis
Forumpolis

Post by Dennis »

Drapperi räcker inte vill man ha det rent så gäller tät vägg (öppningsbar).
Verkstadsdamm har en konstig otrolig förmåga att lägga sej överallt :shock:
Besök gärna min hemsida!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
mange
Forumpolis

Post by mange »

Det absolut viktigaste vid garagebygge är att man tar till lite extra :D
Har byggt garage i stugan och gjorde då två skillda delar (mek och uppställning) det ända jag ångrar där ar att mekdelen inte är tillräkligt djup som jag ser det är det alltid bra att ha plats framför bilen.

Jag gillar trä så garaget blev byggt av trä [smilie=smilewinkgrin.gif]
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
Johan

Post by Johan »

Enligt plan och bygglagen är det kört att bygga ett garage med bra takhöjd så att man kan ha en billyft inom planlagt bostadsområde. Bättre att bo på landsbygden och bäst är om man har en egen jordbruksfastighet, då behövs inget bygglov.
Johan Larsson, Säffle
Äger bara Renault, sist jag räknade dem var de elva.
http://www.youtube.com/watch?v=P6YLm--b ... re=related
Dennis
Forumpolis

Post by Dennis »

I Ålem går det bra, mitti villa området byggde kompis ett 4 bils garage med lyft och ordentliga extrautrymmen för motorcykel,åkgäsklippare och verkstadsutrymme där svarv,slip,pelarborr m.m är inhyst.Nästan så man blir avundsjuk [smilie=rolleyes5.gif]
Besök gärna min hemsida!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Johan

Post by Johan »

Dennis wrote:I Ålem går det bra, mitti villa området byggde kompis ett 4 bils garage med lyft och ordentliga extrautrymmen för motorcykel,åkgäsklippare och verkstadsutrymme där svarv,slip,pelarborr m.m är inhyst.Nästan så man blir avundsjuk [smilie=rolleyes5.gif]
Miljö och byggnadsnämnden gjorde ett undantag. :D
Johan Larsson, Säffle
Äger bara Renault, sist jag räknade dem var de elva.
http://www.youtube.com/watch?v=P6YLm--b ... re=related
cotech

Post by cotech »

Johan wrote:Enligt plan och bygglagen är det kört att bygga ett garage med bra takhöjd så att man kan ha en billyft inom planlagt bostadsområde.
Såklart man bor utanför planlagt bostadsområde, där bor ju alla andra :roll:
/Robert Blixt Enköping
Kangoo 1,4 -00
Doffe Gordini-62
Post Reply