Ryckig gång på R5TS-84
Moderator: Forumpolisen
Ryckig gång på R5TS-84
Hej
Bilen är en Renault 5TS -84 och motorkoden ska enligt autoexperten vara 847-25.
Jag har ingen instruktionsbok eller rephandbok så om någon vet vars jag kan hitta rephandbok på engelska eller svenska så vore jag väldigt tacksam.
Problemet är att den missar ganska rejält på tändningen då man tomgasar och kommer över 2000rpm, varvräknaren börjar pendla mellan 2000 och 5500rpm, ökar man varvet till ca:4000rpm så slutar den missa.
Kör man normalt så kan den gå som en dröm i flera mil men plötsligt så börjar den rycka och nån enstaka gång har den nästan stannat.
Problemet började våren 2007 och jag har inte märkt någon skillnad vid olika väder, den kan gå bra en regnig dag och rycka som en känguru då solen skiner, och tvärt om.
Jag har rengjort alla 12Vkontakter och anslutningar som jag hittat kring tändningen även bytt ut dåliga kablar inne i bilen och satt in ett nytt tändlås. Fördelarlock, rotor, tändstift och tändkablar är nya. Jag har kollat vacumslangarna och bytt ut dom som var dåliga.
Bränsle och luftfilter har jag bytt.
Nu har jag slut på ideér och hoppas att någon vänlig människa på detta härliga forum kan ge mig några tips och råd.
Mvh Mats Jonsson
Piteå
Bilen är en Renault 5TS -84 och motorkoden ska enligt autoexperten vara 847-25.
Jag har ingen instruktionsbok eller rephandbok så om någon vet vars jag kan hitta rephandbok på engelska eller svenska så vore jag väldigt tacksam.
Problemet är att den missar ganska rejält på tändningen då man tomgasar och kommer över 2000rpm, varvräknaren börjar pendla mellan 2000 och 5500rpm, ökar man varvet till ca:4000rpm så slutar den missa.
Kör man normalt så kan den gå som en dröm i flera mil men plötsligt så börjar den rycka och nån enstaka gång har den nästan stannat.
Problemet började våren 2007 och jag har inte märkt någon skillnad vid olika väder, den kan gå bra en regnig dag och rycka som en känguru då solen skiner, och tvärt om.
Jag har rengjort alla 12Vkontakter och anslutningar som jag hittat kring tändningen även bytt ut dåliga kablar inne i bilen och satt in ett nytt tändlås. Fördelarlock, rotor, tändstift och tändkablar är nya. Jag har kollat vacumslangarna och bytt ut dom som var dåliga.
Bränsle och luftfilter har jag bytt.
Nu har jag slut på ideér och hoppas att någon vänlig människa på detta härliga forum kan ge mig några tips och råd.
Mvh Mats Jonsson
Piteå
Mats Jonsson
hej har en orginal verkstadshandbok på svenska tillsalu
http://forum.clubrenaultsverige.com/vie ... 29&start=0
Min femma tog tjuvluft vid förgasarfotspackningen, men den gick dåligt på tomgång.
Kan ju vara som så att den tar tjuvluft prova med att spruta startgas runt slangar och förgasaren när den står på tomgång, om tomgången ökar när du sprutar så har du en läcka.
http://forum.clubrenaultsverige.com/vie ... 29&start=0
Min femma tog tjuvluft vid förgasarfotspackningen, men den gick dåligt på tomgång.
Kan ju vara som så att den tar tjuvluft prova med att spruta startgas runt slangar och förgasaren när den står på tomgång, om tomgången ökar när du sprutar så har du en läcka.
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Puls-air ventiler en källa till problem.Orsakar puffar i avgassystemet.
Men i och med att varvräknaren lever sitt egna liv så prova att koppla ur den.
Kanske den stör tändningen.
Men i och med att varvräknaren lever sitt egna liv så prova att koppla ur den.
Kanske den stör tändningen.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
har för mig den brukar sitta på tändspolen,men jag kan ju ha fel..Mats J wrote:Försökte koppla ur varvräknaren idag men jag har så ont i ryggen att det är för svårt att krypa in under ratten
Är det någon som vet vars kabeln till varvräknaren sitter i motorrummet?
Mvh Mats J
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen