Extraktorgrenrör

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Mackan
Posts: 16
Joined: 08 Jan 2008, 23:45
Location: Falkenberg

Extraktorgrenrör

Post by Mackan »

tjabba!!
Försöker få tag på ett extraktorgrenrör till min bil!!
Det e en Clio sport 2,0 -01. Har kollat på K-tec så om nån vet någon annan hemsida så hade ju det vart kalas.
Mvh Mackan P[/b]
Marcus Pettersson
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

Original grenrör är inte dåligt utformat så jag tror inte att du vinner så mycket effekt på ett extraktorgrenrör. men om du skall löpa hela linan ut med trimmning så kan du bortse från mitt inlägg :D
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
User avatar
Falk
Posts: 1091
Joined: 29 Apr 2003, 22:33
Location: Bromma
Contact:

Post by Falk »

182'ans rör som bl.a. K-Tec rekommenderar ger enligt vad jag läst lite mer effekt i mellanregistret och toppeffekten vid lite lägre varv än 172'ans rör. Men det rör sig bara om enstaka hk, kanske 3hk ökning. Det har 4-2-1 konfiguration jmfrt med 172'ans 4-1.
Byte av endast avgasgrenrör på ClioSporten är en modifiering som ger väldigt lite pang för pengarna IMHO.


Image
Bilden stulen från K-Tec
Lasse Falk - Bromma
Image
Kör Renault 13

http://www.rejsa.nu
Mackan
Posts: 16
Joined: 08 Jan 2008, 23:45
Location: Falkenberg

Post by Mackan »

Jag har ju sportcat och avgas från Feritta....så man hoppas ju på nån liten hk te :D
Marcus Pettersson
User avatar
Jolle_Pborn
Posts: 650
Joined: 04 Oct 2005, 11:23
Location: Köping
Contact:

Post by Jolle_Pborn »

Men med med lite portmatchning, portning av toppen, andra kammar, racekatt, chip och sedan den där så lär det hända lite med effekten. Över 200hk blir det :D
Joel Pennerborn, Köping Sporten är såld!
sik
Posts: 128
Joined: 26 Nov 2007, 23:12
Location: Ödeshög

Post by sik »

Jag va oxå inne på att byta men när jag kollade upp ormboet så anser jag inte att de finns nått värde i att byta då de ser ut att ha bra flöde redan orginal. Som talare innan. Portning och kammar. Annars har dom ju turbokittet :twisted:
Marcus Gustafsson.
Aínt boiling rise, just burning rubber
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Flödet är nog ganska mycket större på det 4-2-1 röret. Primärrören är 40mm invändigt.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
sik
Posts: 128
Joined: 26 Nov 2007, 23:12
Location: Ödeshög

Post by sik »

Hur grov är den på 172? Kan inte tänka mig jätte skillnad endå. Kan dock va en ide att linda in grenröret med avgasbandage eller coata så man får upp flödet på de sättet.
Marcus Gustafsson.
Aínt boiling rise, just burning rubber
User avatar
Jolle_Pborn
Posts: 650
Joined: 04 Oct 2005, 11:23
Location: Köping
Contact:

Post by Jolle_Pborn »

sik wrote:turbokittet :twisted:

Då säger jag bara, akta lådan! Den tål inte mycket stryk. Har läst runt på engelska forum och många har haft ras. Kan bero på att de har kört på låga varv. Men håller men sig uppåt 5000-8000rpm så skonas lådan betydligt. Att börja ladda vid 2500rpm blir som en stenkross :?
Joel Pennerborn, Köping Sporten är såld!
sik
Posts: 128
Joined: 26 Nov 2007, 23:12
Location: Ödeshög

Post by sik »

Det är väll som i de flesta lådor att diffen rasar. Finns ju quife som val vid ett sånt bygge.. Sen har JB´s bildemo ett gäng lådor liggandes =)
Marcus Gustafsson.
Aínt boiling rise, just burning rubber
cotech
Posts: 220
Joined: 09 Feb 2004, 22:31
Location: Sweden

Post by cotech »

sik wrote: Finns ju quife som val vid ett sånt bygge..
Annars finns ju alltid detta alternativet:
http://www.firmalarsdavidsson.se/
/Robert Blixt Enköping
Medlem nr: 70
Laguna GT Touring -06 205hk...
Kangoo 1,4 -00
Doffe Gordini-62
Post Reply