Renaut Clio: Motorn rusar vid start!

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Bellatrix

Renaut Clio: Motorn rusar vid start!

Post by Bellatrix »

Har en Renault Clio -99. Skulle starta den idag, då det var ett par minusgrader ute. Först var den svårstartad (trött batteri), men sedan kom den igång. Dock började motorn rusa på högt varvtal, utan att jag tryckte ned gaspedalen. Väntade en bra stund, men den slutade inte. Kunde därmed inte köra iväg, eftersom jag inte kunde lägga i någon växel.

Vad beror detta på att motorn rusar av sig själv vid start? Vad kan man göra åt det?
Björn Winterfjord - Göteborg
RS4-mannen

Re: Renaut Clio: Motorn rusar vid start!

Post by RS4-mannen »

Bellatrix wrote:Har en Renault Clio -99. Skulle starta den idag, då det var ett par minusgrader ute. Först var den svårstartad (trött batteri), men sedan kom den igång. Dock började motorn rusa på högt varvtal, utan att jag tryckte ned gaspedalen. Väntade en bra stund, men den slutade inte. Kunde därmed inte köra iväg, eftersom jag inte kunde lägga i någon växel.

Vad beror detta på att motorn rusar av sig själv vid start? Vad kan man göra åt det?
Antagligen är det gasvajern alt gasspjället som har frysit fast. Prova att jucka lite på gasspjället nästa gång det händer.

Lite 5-56 på gasspjället och sista biten av gasvajern borde göra susen.

// Thomas
T. Fredriksson, V-ås
Kör en Audi RS4 -01 som 1:a bil och en Renault Clio -02 som 2:a bil.
Post Reply