Grym Doffe

Renaulter 25 år eller äldre.

Moderator: Forumpolisen

User avatar
Djet
Posts: 79
Joined: 17 Feb 2006, 16:50
Location: Hudiksvall

Grym Doffe

Post by Djet »

När jag kommer till andra länder brukar jag ofta kolla in de lokala biltidningarna.
Nyligen fick jag då syn på en Doffe som var något grym. Den är inget för en originalare men den går garanterat undan. Det man hade gjort var att placera en Cheva V8 där baksätet brukar husera. Det roliga var att det inte var nån nygjord konvertering utan den var utförd redan på 60-talet, då bilen också gick på bana under ett antal år. Bilen är nu nyrenoverad och kommer att vara med i classic racing.

Image

Tidningen heter Classic Driver http://www.isubscribe.co.nz/title_info.cfm?prodID=9924
Mårten Björs, Hudiksvall
Medlem 1662
User avatar
Johan
Posts: 1671
Joined: 13 Feb 2005, 11:22
Location: Säffle

Post by Johan »

Det måste låta rättså konstigt om den doffen. 8)
Johan Larsson, Säffle
Äger bara Renault, sist jag räknade dem var de elva.
http://www.youtube.com/watch?v=P6YLm--b ... re=related
owa
Posts: 69
Joined: 09 Aug 2007, 13:06
Location: Vikersund , Norge

Post by owa »

Den var kul .... !

Hva heter "grym" på norska ? ....... Er det samme som "snygg" ?

Hilsen Øyvind Warhuus, Vikersund
- R10 Major
- R5 GTS
- Laguna
User avatar
Johan
Posts: 1671
Joined: 13 Feb 2005, 11:22
Location: Säffle

Post by Johan »

owa wrote:Den var kul .... !

Hva heter "grym" på norska ? ....... Er det samme som "snygg" ?

Hilsen Øyvind Warhuus, Vikersund
Häftig?
Johan Larsson, Säffle
Äger bara Renault, sist jag räknade dem var de elva.
http://www.youtube.com/watch?v=P6YLm--b ... re=related
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

coolt med en v8 doffe :D
Hittade en bild på en cool doffe (vet tyvärr inget om den men cool var den 8) )

Image
Vad tycks?
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Doffarna blir bara SÅÅÅ råa med lite racestuk :P 8)
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
User avatar
Djet
Posts: 79
Joined: 17 Feb 2006, 16:50
Location: Hudiksvall

Post by Djet »

Den är jäkligt cool.

Det finns faktiskt en del info om den (och ett antal andra läckra Doffar) på följande sida:
http://www.dauphstock.org/ under fliken "Proto"

Den har tydligen en 1300 Gordini motor på 135 kusar som dessutom är otroligt snyggt "inplanterad".
Image
Mårten Björs, Hudiksvall
Medlem 1662
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

Visst blir en doffe rå med lite racestuk och 13" 8)


Sidan har jag vetat om men har totalt missat protofliken :shock: fanns en del gobitar där 8)
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
User avatar
Mathias
Forumpolis
Posts: 779
Joined: 14 Dec 2002, 19:23
Location: Rimforsa
Contact:

Post by Mathias »

Vilka tuffa Doffar! Håller helt med om att Doffen blir ball med lite racestuk 8)

Mange du har ju en coolgrå tuffing redan. Själv skulle jag inte ha hjärta att busa till min relativt fina originalbil så pass mycket :shock: Men visst är man sugen att bygga en sån Doffe nån gång, för det är väldigt tufft.

Det är bara att skaffa fler bilar (läs Doffar) helt enkelt... :roll: :lol:
Mathias Asp - Rimforsa | Medlem #709
Dauphine Gordini -65, R8 Major -65, R10 Major -67, R10 -68 | http://www.r10-siten.com |
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

Klart att du skall skaffa dig en till som du kan busa lite mer med :D
För de blir fruktansvärt roliga med lite mer motor, 8)
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

Mathias wrote:Vilka tuffa Doffar! Håller helt med om att Doffen blir ball med lite racestuk 8)

Mange du har ju en coolgrå tuffing redan. Själv skulle jag inte ha hjärta att busa till min relativt fina originalbil så pass mycket :shock: Men visst är man sugen att bygga en sån Doffe nån gång, för det är väldigt tufft.

Det är bara att skaffa fler bilar (läs Doffar) helt enkelt... :roll: :lol:
det går ju tuffa till en orginalbil utan att förstöra den,så man kan återställa till orginal,bara man ändrar på sånt man kan skruva bort...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

det är så mathias tänkt göra 8) det jag tror han menar är att han vill ha mer motor m.m och det är synd att förstöra en fin originalbil med sådana saker
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

mange wrote:det är så mathias tänkt göra 8) det jag tror han menar är att han vill ha mer motor m.m och det är synd att förstöra en fin originalbil med sådana saker
finns väl mer än en motor i hela världen.. kan ju ställa undan orginalet och ta en annan .. en motor går ju byta utan att förstöra orginalet.. går ju dessutom trimma en orginalmotor utan att det syns,inget som märks om man inte trycker ner gasen..vill man sedan åka strikt orginal byter man till orginalmotorn..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

Visst e de möjligt men med tanke på vad en doffe kostar så kan man likaväl ha 2 st :D
Trimmning av original motor med 3 lagrad vev och 850 kubik (går iof att skaffa 1000 kubiks foder) är ju kul men man vågar inte ta ut så mycket hk om man vill ha en någorlunda hållbar motor (har en sådan i min CV och har kanske 55 hk.... det man max kan få ut är nog 75-85 hk)
Dessutom så är det bra mycket billigare att åka med en måttligt vässad 1400 motor än hårt vässad 850 kubiksmotor :D
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

nothing beats cubic inches .. så en 1400cc i detta fallet gör mycket för vridet
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Post Reply