Däck sensorer på nya sommarfälgar

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

mille08 wrote:Lånar min egna tråd.

Polarn har fastnat för familje containern precis som jag gjorde. Så nu ska ha köpa en också. Ringde till en killen som hade bilen och frågade om det är däcksensorer på både sommar och vinterdäck, då visste han inte det efter som han säljer bilen för sin pappa som är bortrest. Men han säger att i skärmen visar den bilen med 4 hjul men säger bara cheking system. Vet ej hur det ser ut på skärmen om det är däcksensorer själv, eftersom jag inte har det på mina vinterdäck. Finns det något sätt man kan se om det är sensorer på? någon som har bild på ett par utan och ett med?

ha de
Öppna förardörren, där står en tabell om hur man placerar fälgarna, finns bara på bilar med däcktryckövervakning .
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
mille08
Posts: 102
Joined: 15 Jan 2007, 15:05
Location: Stockholm

Post by mille08 »

chh wrote:
mille08 wrote:pratade nyss med bilia och enligt dom går det INTE att flytta över sensorer från en fälg till en annan. Då går dom sönder.
:cry:
HAHA det dummaste jag hört ! Har säkert flyttat sensorer 5-6 gånger... Är du säker på att dom uppfattade frågan rätt ?
Japp det gjorde dom verkligen. Men vilka nötter det finns!!!
Då går det med andra ord att göra! skönt!

Chh---->Du har inte var på mitt tidigare inlägg om köpet av en till Laguna med sensorer
Emilios Silverörn, Renault Laguna 1.8 Touring-01
Renault clio 2.0 sport-02
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

Förstår ej vad du menar...
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
mille08
Posts: 102
Joined: 15 Jan 2007, 15:05
Location: Stockholm

Post by mille08 »

chh wrote:
mille08 wrote:Lånar min egna tråd.

Polarn har fastnat för familje containern precis som jag gjorde. Så nu ska ha köpa en också. Ringde till en killen som hade bilen och frågade om det är däcksensorer på både sommar och vinterdäck, då visste han inte det efter som han säljer bilen för sin pappa som är bortrest. Men han säger att i skärmen visar den bilen med 4 hjul men säger bara cheking system. Vet ej hur det ser ut på skärmen om det är däcksensorer själv, eftersom jag inte har det på mina vinterdäck. Finns det något sätt man kan se om det är sensorer på? någon som har bild på ett par utan och ett med?

ha de
Öppna förardörren, där står en tabell om hur man placerar fälgarna, finns bara på bilar med däcktryckövervakning .
Säljaren(bilfirma) till bilen säger att rösten säger och visar checking system men inget mer. Är det däcksensorer på då. Vet själv inte eftersom min laguna inte har sensorer på vinterdäcken och min röst säger den defult(bara ägt bilen nu under vintern)

Polarn orkar inte åka upp till norrland och sen är det inga däcksensorer. Kan man inte se det på ventilerna eller något sätt på däcken.
Emilios Silverörn, Renault Laguna 1.8 Touring-01
Renault clio 2.0 sport-02
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

På Fälgarna ser du att ventilerna har en liten gummiring som har olika färger beroende på vart dom ska sitta. Ventilerna utan givare har heller ingen mutter som dom med givare har.Vanliga ventiler brukar man dra genom fälgen, med givare skruvas fast, därför har dom gänga med mutter.
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
mille08
Posts: 102
Joined: 15 Jan 2007, 15:05
Location: Stockholm

Post by mille08 »

chh wrote:På Fälgarna ser du att ventilerna har en liten gummiring som har olika färger beroende på vart dom ska sitta. Ventilerna utan givare har heller ingen mutter som dom med givare har.Vanliga ventiler brukar man dra genom fälgen, med givare skruvas fast, därför har dom gänga med mutter.
Ingen bild att bifoga!?
Emilios Silverörn, Renault Laguna 1.8 Touring-01
Renault clio 2.0 sport-02
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

går inte att missa ser inte ut som någon vanlig ventil alls...är den vanlig är den svart och mjuk i gummi.. är det övervakning är den hård och metall.. med mutter på utsidan.. går inte att missa om du torkar av dom ser man färgen på Oringen åxå som talar om vart dom skall sitta...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
matjo690
Posts: 269
Joined: 13 Apr 2008, 20:33
Location: Boden

Re: Däck sensorer på nya sommarfälgar

Post by matjo690 »

UCH:n i bilen måste programmeras om man byter sensorer. Det görs i CLIPS av Volvo/Renault med en special-radiosändare som sänder koderna från respektive däckplats/ventil till CLIPS-datorn som i sin tur programmerar in LID-numret i UCH:n.
Mattias Josefsson
Laguna III 1,5 DCI -10
Post Reply