RENAULT 5 GTE KOMBAT 16v -1988-TONY, Till salu nytt projekt.

Berätta om ditt bilprojekt eller renovering. Endast Renaultbilar.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

Miss Mégane wrote:Aha, en "Eco-Racer" ?! :wink: 8)
Den motortyp som sitter i 21:an har kompression som gör det möjligt att köra på etanol, eller iaf etanol iblandat. (Sedan är den ju förstås inte typad för det, men det är möjligt, även om den i vissa lägen inte går helt bra på det). Däremot så är den slöare (och förstås törstigare) med etanol iblandat.

Med tanke på ovanstående, hur hänger det ihop att du kommer få ett värre monster på etanol? Antar att det är för att man mappar den efter just det, men bortsett från det, vad är skillnaden mellan 21-motorns komp och din buses motors komp, som gör att din blir en racer?
(om det går att förklara för en teknisk imbecill, alltså! :wink: :oops:)
alla bensinbilar har kompression som funkar med etanol,men pga att det krävs ca 30% mer etanol,(det har ca 30%lägre energinnehåll)klarar inte alla motorer att leverera så mycket mer bränsle,så det går att körapå 100% E85.din R21 borde ha ett kompressionförhållande runt 10:1 dvs 10delar blir 1 del stort när kolven är i topp och har komprimerat bränsle luft blandnigen.

Då oktanhalten är ett värde på tändvilligheten (etanol har ca 104 oktan)kan man inte ha för hög komression på 95 oktan då skulle man få spikningar (ungefär en okontrollerad förbränning som förstör motorn) med etanol kan man ha 13-14:1 utan att man får spikningar... sedan är det lite teknisk mambo jambo,men högre kompression ger högre verkningsgrad=mer hk och etanolen klarar högre kompression utan att man förstör motorn... SAAB biopower får 30hk mer på etanol än bensin då dom kan ha ett högre laddtryck utan att få spikningar...skulle man optimera alla miljöbilar till att bara gå på etanol skulle dom få mer hk,men då skulle dom inte gå på 95 oktan..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

timolo wrote:visst kan man ha krom på racebilar men de blir mindre vackert efter en dag på banan.
De vita fälgarna är dock sålda :( men de ska väl komma på något roligare vad tiden lider
vita fälgar blir inte snyggt heller efter en dag på banan(typ svarta),kanske skulle vara svarta fälgar för dom ser inte smutsiga ut med en gång..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Miss Mégane
Posts: 508
Joined: 11 Dec 2002, 22:16
Location: Kalmar

Post by Miss Mégane »

Tony wrote: alla bensinbilar har kompression som funkar med etanol,men pga att det krävs ca 30% mer etanol,(det har ca 30%lägre energinnehåll)klarar inte alla motorer att leverera så mycket mer bränsle,så det går att körapå 100% E85.din R21 borde ha ett kompressionförhållande runt 10:1 dvs 10delar blir 1 del stort när kolven är i topp och har komprimerat bränsle luft blandnigen.

Då oktanhalten är ett värde på tändvilligheten (etanol har ca 104 oktan)kan man inte ha för hög komression på 95 oktan då skulle man få spikningar (ungefär en okontrollerad förbränning som förstör motorn) med etanol kan man ha 13-14:1 utan att man får spikningar... sedan är det lite teknisk mambo jambo,men högre kompression ger högre verkningsgrad=mer hk och etanolen klarar högre kompression utan att man förstör motorn... SAAB biopower får 30hk mer på etanol än bensin då dom kan ha ett högre laddtryck utan att få spikningar...skulle man optimera alla miljöbilar till att bara gå på etanol skulle dom få mer hk,men då skulle dom inte gå på 95 oktan..
Bra förklarat. Tack! Det var ju faktiskt rätt intressant. :)
Jag skulle nog offrat flexilbiliteten på en Biopower om det betydde att man fick 30 hk extra... :P :twisted:
Är ju precis som vanligt, man kan sällan få allt... :?
Renée Håkansson, CRS #31
*** Det finns en Renault för varje tillfälle - och ett tillfälle för varje Renault! ***
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

VAd bra att det gick att förstå
det lustiga är ju att nästan alla etanolbilar är utan turbo och har en kompression som gör att man kan köra på bägge bränsle så den enda skillnaden med att köra på etanol är att den drar mer bränsle,man får inte mer hk, så det ENDA sättet att dra nytta av att den drar mer på etanol är att man kan få mer hk om man optimerar för etanoldrift och inte bägge..

Sedan är det så kul att om man har en turbobil kan man trimma ännu mer om man kör på E85 än om man kör på bensin,gäller bara se till att den får tillräckligt mycket bränsle...så mycket effekt kan bli ännu mer.

Finns en STOR nackdel med E85 förutom energiinnehållet, det liksom jag gillar inte kyla,så det kan bli svårstartat när det blir kallt,(det är därför man får motorvärmare i alla etanolbilar fabriksmonterat) kommer inte vara ett problem för mig..då jag bara kommer köra när det är varmt ..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Miss Mégane
Posts: 508
Joined: 11 Dec 2002, 22:16
Location: Kalmar

Post by Miss Mégane »

Biopower & liknande verkar ju då vara en inte helt lyckad kompromiss. Ibland måste man ju ta ställning och välja det ena eller andra, för att det ska bli bra. En flexifuel som ska vara miljövänlig, men vars inställningar är kompromissade, så den inte gör det mesta av bränslet, bara för att den ska vara flexibel i bränsleval...

Nja, tycker mig ana än lite mer att "flexifuel" etc i aspekten "miljöbilar" nog kanske är mer en "byråkratisk miljöbil" än en "sann miljöbil".
En sann miljöbil borde göra det mesta och bästa av det bränsle den förbrukar i mitt tycke... :roll:
Men om man shoppar en subventionerad miljöbil och sedan ändå (som så många) kör den på bensin, så... I rest my case...

Och om turbotrim... Nice! Cool Så efter nästa haveri så bör man alltså turbo- & etanolkonvertera?! :wink: Nädå...
Idag när jag började diskutera etanol och komp på 21:an jmf m Méganen med Dennis, undrade han om jag hade tänkt mig köra Méganen på etanol. Men nej, inga sådana planer för varken 21:an eller Méggie... Annars hade faktiskt Mégane (original) högre komp än 21:an, när jag kollade lite fakta. Jag trodde det var tvärtom. Alltid lär man sig nåt nytt!

Vet att E85 & kyla inte är någon höjdare. Märkte det när det började bli kallt och 21:an hade fått E85. Efter det lade jag ned "etanol-testet" :wink:
Trevligaste hade ju förstås varit att slippa kyla över huvudtaget, tycker både mina romber och jag! 8)
Renée Håkansson, CRS #31
*** Det finns en Renault för varje tillfälle - och ett tillfälle för varje Renault! ***
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

biopower är den mest lysande av miljöbilarna för den kan dra nytta av att den får högre effekt på etanol,det har inte dom andra som inte har turbo...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Miss Mégane
Posts: 508
Joined: 11 Dec 2002, 22:16
Location: Kalmar

Post by Miss Mégane »

Jo ok, rätt och riktigt. Sorry, drog flexifuel, bifuel, biopwer m fl över samma, tänkte inte på turbons vara eller inte vara... :roll:
Renée Håkansson, CRS #31
*** Det finns en Renault för varje tillfälle - och ett tillfälle för varje Renault! ***
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

börjat tömma motorrummet på prylar,motorn är ju ur sedan tidigare men alla småfästen , fäste till bromsservo,mm skall få en runda i blästern, bromsservot blir ett från tyskbilen som är mycket finare, även div vajrar tas bort, tex var gasvajern tillsnyggad med eltejp..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

byggt nya stolsfästen,skall testa dom idag tror jag..hoppas dom passar och att jag inte hamnar för långt ner på golvet..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Rastamusen
Posts: 1
Joined: 30 Dec 2007, 16:50
Location: Gotland

Post by Rastamusen »

Hej! Jag kan inte hitta dom där bakljusen du har på deras hemsida...är dom special gjorda bara för dig? :D Otroligt snyggt bygge förresten :!:
Rasmus Björklund, R5ts
User avatar
timolo
Posts: 455
Joined: 08 Dec 2002, 12:47
Location: Olofström
Contact:

Post by timolo »

Rastamusen wrote:Hej! Jag kan inte hitta dom där bakljusen du har på deras hemsida...är dom special gjorda bara för dig? :D Otroligt snyggt bygge förresten :!:
antingen så har K-tec tagit bort dom från sitt sortiment för de finns i deras katalog kostar £220/paret annars så har reichhard dom
http://reichhard-motorsport.com/catalog ... cts_id=126
Tim Olofsson Olofström

R19 16v HB -93 blivande rallybil
Megane CC 2.0T -06 under utveckling
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

Rastamusen wrote:Hej! Jag kan inte hitta dom där bakljusen du har på deras hemsida...är dom special gjorda bara för dig? :D Otroligt snyggt bygge förresten :!:
som sagt reichhard har dom ,men det är k-tec som gjort dom.. dom kostar plenty och dom är inte e-godkända..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Tumic
Posts: 349
Joined: 10 Sep 2007, 22:05
Location: Sundsvall

Post by Tumic »

någon som handlat ifrån reichhard? hittade shortshift, renault sport växelspak (moddel högre som dom åkte med i rallybilarna) samt vindtunnlar till dimljusen. "vill ha" saker, tänkte om det är någon som haft problem eller om det har flytit på smidigt med leveranser?
Jesse Westerlund
Timrå


Renault clio 1.8 16v -92
Renault master 2.8 -99
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

Tumic wrote:någon som handlat ifrån reichhard? hittade shortshift, renault sport växelspak (moddel högre som dom åkte med i rallybilarna) samt vindtunnlar till dimljusen. "vill ha" saker, tänkte om det är någon som haft problem eller om det har flytit på smidigt med leveranser?
Har inte gjort det själv,men jag har tänkt att göra det,då jag har hittat lite godsaker själv..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Tumic
Posts: 349
Joined: 10 Sep 2007, 22:05
Location: Sundsvall

Post by Tumic »

okey, registrerade ett konto där idag, dra iväg en beställning nästa vecka tror jag. återkommer om service med mera :)
Jesse Westerlund
Timrå


Renault clio 1.8 16v -92
Renault master 2.8 -99
Post Reply