Bakvagnen har säckat ihop

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Sussie

Bakvagnen har säckat ihop

Post by Sussie »

Jag har en Renault 19 Chamade 92:a och haft den inne för att byta bensinpump, de fick tydligen lossa tanken för att fixa detta .
Nu har emellertid hela bakvagen säckat ihop och släpar nästan i backen. Vad är det för fjädring på denna typ och kan en fjäder ha gått av? Skulle inte bilen säcka ihop snett då eller kan det vara så att man måste lossa något vid tankoperationen och inte skruvat tillbaka.
Som tjej är jag rädd för "mekar" som tar för sig.

Hoppas på ett tips om vad jag skall kontrollera, från Er som kan Renault. :cry:
Susanne Lindh
Bengt

Post by Bengt »

Hej
Ett vanligt fel på R19 samtliga ,det billigaste för dig är att hitta en beg axel från rn skrot och leja någon för att byta den.
Joakim16v

Post by Joakim16v »

Otestat tips: enligt någon på den här sidan (och ha kollat lite på det själv) ska det gå att köpa fjäderben till volvo S/V40 (gamla S40 då) och sätta dit, utan större modifieringar. (Jag tror jag har läst 'inga modifieringar') De kostar ca 600 om man köper från skrotens lager, eller ca 300:- om man köper från självplock.

Personen som gjorde det här på forumet fick enligt egen utsago inga problem vid besiktning. Blir billigare och enklare än att byta bakaxeln..

Detta är ett vanligt problem på R19, speciellt de som har bakaxel av U-modell.. Rörmodellen håller betydligt bättre. Bakaxeln är konstruerad utan konventionella spiralfjädrar, fjädringen sitter i ett par stålstavar som går på tvären under bilen. Därför säckar hela baken, och inte bara ena sidan.
Tanken går utan problem att få loss utan att lossa bakaxeln
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Sussie

Post by Sussie »

Hjärtligt tack, då förstår vi vad som gått sönder , tror att det kallas torsionsstavar det hade min far på en gammal Citroen B11 Sport.

Jag får verkligen fundera på om det är värt att kosta på bilen mer. Bensinpumpen kostade 4500:- !!
Men det går väl inte och sälja kärran i detta skick?

Tack i alla fall för hjälpen :?
Susanne Lindh
Joakim16v

Post by Joakim16v »

Oj, det var mycket pengar, får hoppas den inte går sönder på min..

Men om du känner någon som kan fixa dit ett par stötdämpare/fjäderben så behöver det inte kosta skjortan att få bilen körbar igen..
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Post Reply