Hur hårt skall navet sitta

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
cinema101
Posts: 27
Joined: 01 Oct 2004, 09:19

Hur hårt skall navet sitta

Post by cinema101 »

Men hur många Nm skall man dra åt navet fram på en Kangoo. Har bytt hjullager. Hört 180Nm kan det stämma.
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Det ska dras utav h...vete, -sluta dra när det smakar sk*t i käften :lol:
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
User avatar
Erik R19X
Posts: 260
Joined: 07 Nov 2005, 21:52

Post by Erik R19X »

ah, trodde proffsen använde momentnyckel.. :P
User avatar
Erik R19X
Posts: 260
Joined: 07 Nov 2005, 21:52

Post by Erik R19X »

får prova vid nästa lagerbyte
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

beror på hur fort man känner skitsmak...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
WIN
Posts: 11
Joined: 21 Apr 2005, 13:26
Location: Ronneby

Post by WIN »

Hmmm...

Undrar just hur man kan resonera i dom banorna...

Skulle någon vilja att deras lokala flygmekaniker drog bultarna till landställen, eller skruvarna i motorerna i flygplanet tills "det smakar sk*t i käften"...??

Det finns en anledning till att man använder momentnyckel!!!!!!

Givetvis så finns det detaljer som inte har flygsäkerhetskritiska egenskaper (t.ex. knapparna för att luta stolarna bakåt, men...), det är attityden som är avgörande!!!
Lars Wiklund - Ronneby
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Post by Joakim16v »

Momentnyckel fungerar säkert jättebra i fabriken och om alla delar man byter är nya och rena och fina.. så är det sällan när man mekar med 10+ år gamla bilar.. därför drar man lite extra..
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
WIN
Posts: 11
Joined: 21 Apr 2005, 13:26
Location: Ronneby

Post by WIN »

Vi byte av ett hjullager så använder man väl nya delar, eller...? Och såå svårt är det inte att ta en trasa och torka rent monteringsytorna och gängor.

Om man använder metoden att "...dra lite extra" när man monterar saker så skaffar man sig extra problem i slutändan. Fast, tillverkarna av insatsgängor måste ju tjäna sitt levebröd också.... 8)

Den vanligaste anledningen till att gängor havererar är att någon har använt för mycket kraft vid monteringen, hur mycket för mycket är beror på materialet, aluminium t.ex klarar inte särskilt mycket medan stål klarar upprepade övermoment.
Lars Wiklund - Ronneby
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

visst i många fall är det så att man skall inte dra för hårt,om det är små dimensioner lr mjuktmaterial, vid större dimensioner och ett normalt stort verktyg riskerar man inte problem med att man drar sönder något.. speciellt inte på något som dras fast 1gg/ 10000-20000mil beroende på hur bra lagret håller.. det som brukar gå sönder är hjulbulter som folk drar fast tills dom får skitsmak i munnen..dom dras ju däremot fast och lossas flera ggr årligen...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Jag har jobbat med lagrade axlar sedan jag började mitt yrkessamma liv i början av 80-talet. Jag har ALLTID dragit lagerna för hand utan momentnyckel och aldrig haft ett enda problem med något lager.
Det lager som syftades på i detta fallet var av typen "nollspel" det skall dragas stummt. Åtskilliga R Laguna med denna typ av lagring på framhjulen har det visatsej att muttern låssat trots att det är en lockingmutter med lagerglapp och oljud till följd.
Det kvittar hur många landningställ, flygplan och momentnycklar du kommer med, så kommer jag ändå dra mina lager med känsla även i fortsättningen så länge som de ser ut som de gör.
Där emot håller jag fullständigt med om att bultar för tex. topplock, vev och ramlager överfall skall ALLTID dragas med moment nyckel.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
vitafaran
Posts: 11
Joined: 06 Aug 2007, 08:18
Location: Umeå

Post by vitafaran »

Kapar tråden lite.........

Jag har problem med hjullagren bak. Båda sidorna verkar helt slut. Nu till frågan. Var köper man dom billigast? Var inne på mekonomens hemsida o höll på att baxna när jag läste priserna. 1500-1700 beroende på antal bultar o ABS eller ej.

Tips på ett vettigt inköpsställe?

Sen så, är det svårt att byta dom?

-------------

Tack på förhand.

Mvh Vitafaran
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Som vanligt!! Autofrance 042-201620
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Post Reply