Koppling slirar med gaspådrag - lameller slut?
Moderator: Forumpolisen
Koppling slirar med gaspådrag - lameller slut?
Hej!
Idag märkte jag att kopplingen verkar vara sliten, den fungerar så länge man inte trycker gasen i botten. Gör man det så slirar kopplingen. Jag misstänker att lamellerna är slut. Finns det något annat, att någon hydralik eller vajer behöver justeras?
Vad behöver man beställa från autofrance?
vh/
Thomas
Idag märkte jag att kopplingen verkar vara sliten, den fungerar så länge man inte trycker gasen i botten. Gör man det så slirar kopplingen. Jag misstänker att lamellerna är slut. Finns det något annat, att någon hydralik eller vajer behöver justeras?
Vad behöver man beställa från autofrance?
vh/
Thomas
Uppsala
Renault Mégane 1.6 16V facelift -99
Hej
här har ingen skrivit svar märker jag.
med gasen i botten så slirar kopplingen brukar ju tyda på att lamellerna börjar ta slut.
Jag har själv kört så i ett år men jag kör som en kärring, aldrig någon gas i botten så det verkar fungera vidare.
lameller, tryckplatta och urtrampningslager brukar vara det man ska beställa
här har ingen skrivit svar märker jag.
med gasen i botten så slirar kopplingen brukar ju tyda på att lamellerna börjar ta slut.
Jag har själv kört så i ett år men jag kör som en kärring, aldrig någon gas i botten så det verkar fungera vidare.
lameller, tryckplatta och urtrampningslager brukar vara det man ska beställa
Krister malmqvist södermalm stockholm
Tack för svar.
Jo jag noterar också att den fungerar bra om man inte trycker gasen i botten.
Går en sådan bil igenom besiktningen? Jag undrar om jag ska fixa det innan eller efter - bättre att jag gör det i början av nästa år för jag ska ut och resa i höst.
vh/
T
Jo jag noterar också att den fungerar bra om man inte trycker gasen i botten.
Går en sådan bil igenom besiktningen? Jag undrar om jag ska fixa det innan eller efter - bättre att jag gör det i början av nästa år för jag ska ut och resa i höst.
vh/
T
Uppsala
Beror lite på hur mycket det slirar. Det jag menar är att slirar den för minsta lilla gaspådrag blir den ju trafikfarlig--> går inte igenom besiktningen.
Men slirar den vid fulla gaspådrag så är det nog inget problem
Men slirar den vid fulla gaspådrag så är det nog inget problem
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Re: Koppling slirar med gaspådrag - lameller slut?
Hej på dig. Kör en Express-97, där jag inte kommer upp i mer än 40 km/h oavsett växel. Det kallar jag slirande koppling. Justerade vajern en aning + bytte till tunnare olja i lådan, och vips så kom jag upp i 90-knyck. Bilen gick igenom Besiktningen ua, men jag fick lova Inspektören att jag skulle åtgärda kopplingen inom det snaraste, Detta var i FEBRUARI och skiten fungerar fortfarande. Tack & hej.
Michael Kingsmark
Re: Koppling slirar med gaspådrag - lameller slut?
kul att köra i 90 max... skulle inte jag pallat. i 5 min...0-90 på 5min..Kingsmark wrote: Hej på dig. Kör en Express-97, där jag inte kommer upp i mer än 40 km/h oavsett växel. Det kallar jag slirande koppling. Justerade vajern en aning + bytte till tunnare olja i lådan, och vips så kom jag upp i 90-knyck. Bilen gick igenom Besiktningen ua, men jag fick lova Inspektören att jag skulle åtgärda kopplingen inom det snaraste, Detta var i FEBRUARI och skiten fungerar fortfarande. Tack & hej.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Nu är kopplingen bytt i alla fall. Service på bilen också, och allt ser prima ut. 22,000 mil och meganen tuffar på. Nästa gång, kamremmen.
(Att kopplingen gått beror förmodligen på ett misstag av mig vid körning. Mekanikerna sade vad som är vanlig orsak, och det var det jag misstänkte att jag gjorde i somras. Låg med foten på kopplingspedalen i 110 km/h, och utan att jag märkte det, tryckte jag ner kopplingen litegrann då och då (skyller på nya skor...). Det kan räcka för sliten koppling, sade han.)
(Att kopplingen gått beror förmodligen på ett misstag av mig vid körning. Mekanikerna sade vad som är vanlig orsak, och det var det jag misstänkte att jag gjorde i somras. Låg med foten på kopplingspedalen i 110 km/h, och utan att jag märkte det, tryckte jag ner kopplingen litegrann då och då (skyller på nya skor...). Det kan räcka för sliten koppling, sade han.)
Uppsala