Byte stötdämpare bak, clio sport

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
ec95sjo
Posts: 15
Joined: 24 Jun 2007, 16:37

Byte stötdämpare bak, clio sport

Post by ec95sjo »

Hej,

Lite oplanerat detta, men jag har en läckande stötdämpare bak som måste bytas. Har skaffat nya orginal dämpare och skall byta dem i kväll. Jag hittar dock inga manualer för detta, tex hainz (slut överallt).

Någon välvillig själ som har manual på nätet/websida med beskrivning eller bara tips så är det mycket välkommet.

hade
Jonas Sjölander - Stockholm
User avatar
Falk
Posts: 1091
Joined: 29 Apr 2003, 22:33
Location: Bromma
Contact:

Post by Falk »

Det är "skitenkelt". 8)

Lite info här:
http://www.cliosport.net/forum/showthread.php?t=207965

http://www.cliosport.net/forum/showthread.php?t=154784

http://www.cliosport.net/forum/showthread.php?t=130733
nå'n på cliosport.net wrote:To do this job you will only need your standard car jack, a 16mm spanner or deep socket, 18mm socket, some grease, an hour and a mug of tea.

1/ Work on one side at a time, firstly removing top strut rubber cone ( found in boot ) and loosen off 16mm nut with spanner or deep socket, but do not remove completely to just keep it in place.

2/ Place car jack under relevent jacking point on the side youre doing for support but no need to raise at this time.

3/ Reach under car from rear and remove 18mm bolts holding bottom of shocker onto swing arm.

4/ Raise car up a few inches and completely remove 16mm top strut nut in boot ( see 1 ) and damper will fall away from vehicle.

5/ Note that at this point I smeared a little white grease onto the rubber areas which contact with top strut when tightened into place just to stop any possible squeaking and reduce wear on them.

6/ I fitted new damper by firstly feeding shocker up into wheelarch and into place and at this point screw the 18mm bottom bolt a couple of turns in by hand just to stop the thing from falling out.

7/ I then tightened up the 16mm top nut using a spanner and small adjustable to hold onto the top spline to give it a final nip.

8/ You can then fully tighten up the bottom 18mm bolt, remove jack, give it a final nip up from underneath and hey presto!

PLEASE NOTE I chose to put a little copper grease on the 18mm bolt and be very careful when refitting this as they can thread easily if you are not careful.

I would always advise that an axle stand is utilsed when working under the car.

TOP TIP - utilise the jack to raise or lower car until 18mm bolt is alligned with its thread.
Lasse Falk - Bromma
Image
Kör Renault 13

http://www.rejsa.nu
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

Som sagt enkelt jobb :D gör du som beskrivet ovan så borde du inte misslyckas :D
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
User avatar
Jolle_Pborn
Posts: 650
Joined: 04 Oct 2005, 11:23
Location: Köping
Contact:

Post by Jolle_Pborn »

Byta bak gör man på en pisskvart :D Ne faktiskt har jag aldrig gjort det, men bytte bakfjädrar så då är det inte mycket kvar att göra.


Tips: Passa på att byta fjädrar till lite roligare 8)
Joel Pennerborn, Köping Sporten är såld!
ec95sjo
Posts: 15
Joined: 24 Jun 2007, 16:37

Post by ec95sjo »

Hehe jo det var jue peace of cake :)
Tog en timma att urföra, och bilen går så mycket bättre nu. Den trasiga dämparen kunde jag trycka ihop med handkraft.. inte bra det ...
Har satt på en sportfjädersats som sänker 25mm, och på söndag kommer 17`Speedline Corse fälgarna... vitlackerade såklart :)


Tack för tipsen :)
Jonas Sjölander - Stockholm
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

läckert..... har du några bilder på bilen?
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
Post Reply