R19 vägrar _stanna_ (elfel?)
Moderator: Forumpolisen
R19 vägrar _stanna_ (elfel?)
Hej, ny på forumet
Min R19 -92 började bete sig konstigt häromdagen. När jag vrider av tändningen stannar inte motorn, och alla kontrollampor lyser upp. Orsakar jag då motorstopp är fortfarande all el igång, så jag måste in i motorutrymmet och skruva loss batterikabeln.
Igår märkte jag att någon dosa i säkringsutrymmet "piper" när jag vridit av tändningen.
Jag har gått igenom sladdarna som går från tändlåset och övriga instrument vid ratten efter ett potentiellt överslag, men har inte hittat ngt.
Oerhört tacksam för hjälp/tips!
MVH
Alex
Min R19 -92 började bete sig konstigt häromdagen. När jag vrider av tändningen stannar inte motorn, och alla kontrollampor lyser upp. Orsakar jag då motorstopp är fortfarande all el igång, så jag måste in i motorutrymmet och skruva loss batterikabeln.
Igår märkte jag att någon dosa i säkringsutrymmet "piper" när jag vridit av tändningen.
Jag har gått igenom sladdarna som går från tändlåset och övriga instrument vid ratten efter ett potentiellt överslag, men har inte hittat ngt.
Oerhört tacksam för hjälp/tips!
MVH
Alex
Alexander Alasjö, Norrköping
R19 -92 (Goosebump)
R19 -92 (Goosebump)
Hej igen, bilen har fortsatt strula. Inget fel på tändningslåset, troligen jordfel i halvljusautomatiken enligt de jag har frågat.
Nu har det gått så långt att bilen inte längre tänder vid start. Startmotorn går runt, men gnistan är obefintlig. Jag testade tändmodulen, men inte ens den gav högspänning ut. Den är nu bytt, men bilen tänder fortfarande inte. Har bytt en sliten tändkabel och putsat upp fördelarlocket. har frågat runt, och kanske måste även fördelaren bytas. Har fler haft problem med tändningen på detta sätt?
Hur kan jag fortsätta felsöka? Jag skulle vilja lokalisera halvljusreläet, men då det troligtvis har eftermonterats kan jag inte hitta det på något kopplingsschema. Är det fel på halvljusautomatiken måste jag väl fixa det, så inte problemet komer tillbaka?
Väldigt tacksam för hjälp.
Nu har det gått så långt att bilen inte längre tänder vid start. Startmotorn går runt, men gnistan är obefintlig. Jag testade tändmodulen, men inte ens den gav högspänning ut. Den är nu bytt, men bilen tänder fortfarande inte. Har bytt en sliten tändkabel och putsat upp fördelarlocket. har frågat runt, och kanske måste även fördelaren bytas. Har fler haft problem med tändningen på detta sätt?
Hur kan jag fortsätta felsöka? Jag skulle vilja lokalisera halvljusreläet, men då det troligtvis har eftermonterats kan jag inte hitta det på något kopplingsschema. Är det fel på halvljusautomatiken måste jag väl fixa det, så inte problemet komer tillbaka?
Väldigt tacksam för hjälp.
Alexander Alasjö, Norrköping
R19 -92 (Goosebump)
R19 -92 (Goosebump)
Har du dragkrok Om eldosan är kopplad med laddsröm till ev. husvagn, kan felet vara där. Inte helt ovanligt att det blir så om det är kortis i eluttaget.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Det med dragkrok hände mig, hade dock en volvo vid tillfället.
Bilen gick inte att stänga av på tändningen, lyset kunde tända sig själv när bilen var avstängd osv.
Många små spännande fel.
Visade sig vara härdsmälta i elkontakten där bak.
/Jocke
Bilen gick inte att stänga av på tändningen, lyset kunde tända sig själv när bilen var avstängd osv.
Många små spännande fel.
Visade sig vara härdsmälta i elkontakten där bak.
/Jocke
_____________________________
Clio 1.4 02:a
Joakim Pettersson
Smedjebacken (södra Dalarna)
Clio 1.4 02:a
Joakim Pettersson
Smedjebacken (södra Dalarna)
Hej igen,
dragkrok har jag inte...
Har dock lämnat in bilen för felsökning med diagnosverktyg. Det behövdes tydligen inte, för de hittade ett fysiskt fel på styrenheten. En diod hade brunnit. Någon som har erfarenhet av detta? En ny styrenhet kostar drygt 7000, letar efter pris på en begagnad... kanske kan man löda dit en ny diod, eller är det stört omöjligt?
dragkrok har jag inte...
Har dock lämnat in bilen för felsökning med diagnosverktyg. Det behövdes tydligen inte, för de hittade ett fysiskt fel på styrenheten. En diod hade brunnit. Någon som har erfarenhet av detta? En ny styrenhet kostar drygt 7000, letar efter pris på en begagnad... kanske kan man löda dit en ny diod, eller är det stört omöjligt?
Alexander Alasjö, Norrköping
R19 -92 (Goosebump)
R19 -92 (Goosebump)
Får hitta nån som är grym på lödning isf, en vanlig hemma mek fixar det inte, det är sk surface mounted komponenter, dvs inga lödben, utan kontaktytor som är direkt fastlödda av en robot.
Bästa alternativet är att leta begagnade på skrotar o dyl, även beg import från england kan vara av intresse. Du får pm med ett par siter jag rekommenderar, osäker på om det är tillåtet att länka direkt.
Bästa alternativet är att leta begagnade på skrotar o dyl, även beg import från england kan vara av intresse. Du får pm med ett par siter jag rekommenderar, osäker på om det är tillåtet att länka direkt.
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Styrenheten (insprutning) hade ett väldigt "enkelt" kretskort. Ser inte ut att vara särskilt svårt att löda på. Varje komponent har lödben och det är glest mellan komponenterna. Har lött i mer avancerade och pilligare kort så jag tror det är värt ett försök. Tack för tipsen, jag återkommer med mina framsteg.Joakim16v wrote:Får hitta nån som är grym på lödning isf, en vanlig hemma mek fixar det inte, det är sk surface mounted komponenter, dvs inga lödben, utan kontaktytor som är direkt fastlödda av en robot.
Bästa alternativet är att leta begagnade på skrotar o dyl, även beg import från england kan vara av intresse. Du får pm med ett par siter jag rekommenderar, osäker på om det är tillåtet att länka direkt.
/A
Alexander Alasjö, Norrköping
R19 -92 (Goosebump)
R19 -92 (Goosebump)
Problemet är löst... *hoppas*
Äntligen verkar problemet vara löst.
Min slutsats är: att tändmodulen alternativt styrboxen för insprutning hade orsakat att för mycket ström gick genom en diod på styrboxen tills den brändes. Det resulterade i att ström gick "bakvägen" och höll igång bilen trots att tändningen vridits av. Till slut blev det för mycket för tändmodulen som lade av.
Efter att ha ersatt dioden och nollställt styrboxen samt bytt tändmodul går bilen återigen att starta. Den hänger sig inte längre.
Det var inga problem att komma åt och löda på kretskortet. Det var väldigt glest mellan komponenterna och stora lödpunkter. Visar lite bilder från ingreppet för intresserade.
Tack för hjälpen, alla som ställt upp och svarat på mina frågor. Reparationen blev otroligt billig jämfört med om jag skulle ha bytt hela styrboxen. 600kr för tändmodulen, dryga 300 för felsökning hos verkstaden. Dioden fick jag gratis
Min slutsats är: att tändmodulen alternativt styrboxen för insprutning hade orsakat att för mycket ström gick genom en diod på styrboxen tills den brändes. Det resulterade i att ström gick "bakvägen" och höll igång bilen trots att tändningen vridits av. Till slut blev det för mycket för tändmodulen som lade av.
Efter att ha ersatt dioden och nollställt styrboxen samt bytt tändmodul går bilen återigen att starta. Den hänger sig inte längre.
Det var inga problem att komma åt och löda på kretskortet. Det var väldigt glest mellan komponenterna och stora lödpunkter. Visar lite bilder från ingreppet för intresserade.
Tack för hjälpen, alla som ställt upp och svarat på mina frågor. Reparationen blev otroligt billig jämfört med om jag skulle ha bytt hela styrboxen. 600kr för tändmodulen, dryga 300 för felsökning hos verkstaden. Dioden fick jag gratis
Alexander Alasjö, Norrköping
R19 -92 (Goosebump)
R19 -92 (Goosebump)